kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۴۴۸
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۶
محدثی خراسانی در گفت‌وگو با کیهان:

باقرزاده آخرین نماینده شعر باشکوه خراسانی بود(اخبار ادبی و هنری)

یک شاعر معتقد است که مرحوم «علی باقرزاده» آخرین نماینده شعر شکوهمند خراسانی بود که با مرگ وی، پرونده این سبک شعری بسته شد.


مصطفی محدثی خراسانی، نویسنده و شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار کیهان اظهار داشت: مرحوم باقرزاده یکی از پنج، شش شاعر برجسته یک قرن اخیر خراسان است. او آخرین نفر از حلقه شاعرانی بود که ادامه‌دهنده شکوه تاریخی شعر خراسان محسوب می‌شوند. با درگذشت این شاعر، پرونده شعر شکوهمند و ریشه‌دار خراسان بسته می‌شود. باید منتظر باشیم تا نسل جدید ببالند و بتوانند مسیر آنها را ادامه دهند.
وی افزود: برجسته‌ترین ویژگی مرحوم باقرزاده اولا شخصیت والا و پر از مهر و محبت ایشان بود. وجود او در هر جمعی باعث شور و نشاط و معرفت می‌شد.
محدثی درباره قالب شعرهای باقرزاده نیز گفت: این شاعر قالب قطعه را که یکی از قالب‌های فراموش شده فارسی بود دوباره احیا کرد. من می‌توانم بگویم بعد از «ابن یمین فریومدی» که بزرگ‌ترین قطعه‌سرای شعر فارسی بود، برجسته‌ترین قطعه‌سرای ادبیات فارسی است و بعد از آن شاعر دیگری در حد و اندازه باقرزاده نداشته‌ایم.
وی با اشاره به اشعار انقلابی باقرزاده نیز بیان کرد: اوایل انقلاب در یکی از کتاب‌های درسی قطعه‌ای از باقرزاده با عنوان «بخشدار هویزه» و با مضمون انقلاب و دفاع مقدس منتشر شده بود. این شاعر توجه خاصی به انقلاب و اهل بیت(ع) داشتند و شعر‌های آیینی خوبی سروده بودند. البته تخصص اصلی مرحوم باقرزاده، پند و اندرز و اخلاقیات بود.