kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۴۳۹
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۲
عضو کمیسیون انرژی مجلس:

واردکنندگان بنزین و قاچاقچیان از حذف کارت سوخت نفع می‌برند

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: از حذف سامانه هوشمند سوخت دو گروه سود خواهند برد یکی قاچاقچیان و دیگری واردکنندگان بنزین.



هدایت‌الله خادمی در گفت‌و‌گو با فارس درخصوص دلایل موافقت با طرح حفظ سامانه هوشمند کارت سوخت گفت: این سامانه با گذشت نزدیک به یک دهه از راه‌اندازی با ایجاد شفافیت در فرآیند سوخت‌رسانی در طی این سال‌ها توانسته است یکی از فساد‌خیزترین بخش‌های اقتصاد کشور یعنی بخش سوخت را مدیریت و کنترل کند.
نماینده مردم ایذه و باغملک با اشاره به مهم‌ترین دستاوردهای سامانه هوشمند کارت سوخت گفت: نخستین دستاورد مهم جلوگیری از قاچاق سازمان یافته سوخت در سطح کشور بوده است. دستاورد مهم دوم مدیریت افزایش مصرف بنزین و در نتیجه آن کاهش واردات بنزین به کشور بوده است.
خادمی اضافه کرد: سامانه پر دستاورد و با مزیت کارت سوخت توانست میزان افزایش مصرف غیرواقعی را کنترل کند؛ چنانکه اگر این سامانه نبود اکنون باید روزانه 90 میلیون لیتر سوخت وارد کشور می‌کردیم این در صورتی است که در حال حاضر روزانه 9 میلیون لیتر واردات بنزین ثبت شده است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: اکنون این ادعا می‌ِشود که قیمت عرضه بنزین به قیمت فوب خلیج ‌فارس نزدیک شده است و دیگر استفاده از سامانه کارت سوخت توجیه عقلی و اقتصادی ندارد.
خادمی توضیح داد: در پاسخ به این ادعای سطحی باید گفت در حال حاضر به دلیل پایین بودن قیمت نفت، به تبع آن قیمت فوب خلیج کاهش قیمت داشته است و در نتیجه قیمت عرضه سوخت در کشور کاهش پیدا کرده است اما اگر بنا به هر دلیلی با افزایش قیمت نفت مواجه شدیم که در پی آن نیز قیمت فوب نیز افزایش خواهد یافت، مخالفان حفظ کارت سوخت پاسخ دهند چه باید کرد؟
وی ادامه داد: در چنین شرایطی دولت مجبور خواهد شد سوبسید و یارانه به بنزین اختصاص دهد و دقیقا مانند قبل از راه‌اندازی سامانه هوشمند کارت سوخت که نارضایتی از نحوه توزیع یارانه پیش خواهد آمد که چرا پر مصرف‌ها بیشتر از این یارانه‌ها استفاده می‌کنند؟ اما چون زیر‌ساخت‌های سامانه هوشمند کارت سوخت به صورت تدریجی برچیده شده است دیگر امکان شناسایی پر مصرف‌ها و کم‌مصرف‌ها را نخواهیم داشت.
خادمی بیان کرد: سؤال دیگری که مخالفان ماندن سامانه هوشمند کارت سوخت باید به آن جواب دهند این است که اختلاف بین قیمت عرضه سوخت در کشور با کشورهای همسایه را که حاشیه سود مناسبی برای قاچاقچیان ایجاد می‌کند چگونه باید نظارت کرد؟
این نماینده مجلس با بیان اینکه از حذف سامانه هوشمند سوخت دو گروه سود خواهند برد یکی قاچاقچیان و دیگری وارد‌کنندگان بنزین، گفت: نباید به سمت برچیدن زیر‌ساخت‌های سامانه‌ای که دولت‌ها سال‌ها کار کارشناسی بر روی آن انجام داده‌اند، برویم.
مخالفان شفافیت تداوم کارت سوخت را برنمی‌تابند
عضو دیگر کمیسیون انرژی هم با بیان اینکه بیشتر اعضای کمیسیون موافق ماندن حفظ کارت سوخت هستند، گفت: با توجه به اینکه این طرح که به امضای بیش از 120 نفر رسیده است در صحن علنی مجلس رأی خواهد آورد.
احمد مرادی اظهار داشت: سامانه هوشمند کارت سوخت به دلیل حاکم کردن ساز و کار شفافیت در شبکه توزیع سوخت و همچنین به تبع آن جلوگیری از قاچاق سازمان یافته در کشور، توانست به عنوان یکی از سامانه‌های موفق در طی این سالیان مطرح شود که اکنون در شرایطی قرار گرفته است که مخالفان شفافیت، تداوم این سامانه را بر نمی‌تابند.
مرادی با بیان اینکه پس از روی کارآمدن دولت یازدهم سرنوشت سامانه هوشمند کارت سوخت دچار وارونگی شد، توضیح داد: با همه سنگ‌اندازی‌هایی که در برابر این سامانه پر‌دستاورد شد، درنهایت دولت با تک‌نرخی کردن عرضه بنزین عملا از کارکردهای سامانه‌ هوشمند سوخت کاست.
وی با بیان اینکه به نظر بنده تصمیم دولت برای سنگ‌اندازی در مسیر این سامانه و در نهایت برچیده شدن تدریجی آن تصمیمی عاقلانه‌ و کارشناسی شده‌ نیست، خاطرنشان کرد: سرانجام این تصمیم نادرست در قبال نماندن سامانه هوشمند کارت سوخت، مهیا شدن بستر مناسبی برای فساد و مفسدان خواهد بود.
گفتنی است مسئولین وزارت نفت که در ابتدا از موافقان حفظ کارت سوخت بودند، با مصوبه‌ای که در خردادماه ۹۴ از دولت گرفتند، سهمیه‌بندی بنزین را متوقف و این فراورده نفتی را تک‌نرخی اعلام کردند. در ادامه نیز مجلس به دولت اجازه داد تا بنزین را تک‌نرخی کند.
با این حال وزیر نفت معتقد است به دلیل هزینه بالای این سامانه و بی‌استفاده بودن اطلاعات کارت سوخت، موافق ادامه فعالیت این کارت نیست. این در حالی است که زنگنه پیش از این گفته نمی‌خواهیم کارت سوخت را حذف کنیم، چرا که اطلاعات مناسبی می‌دهد!