kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۴۲۰
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۰

قیچی‌ساز: پیوستن به 8000 تایی‌ها دستاورد بزرگی است


عظیم قیچی‌ساز تاکنون توانسته 13 قله بلند دنیا را بدون اکسیژن و شرپا صعود کند. او برای پیوستن به باشگاه هشت هزار تایی تنها لوتسه را باید فتح کند. عظیم قیچی‌ساز هدف خود را فتح آخرین قله 8000 متری یعنی لوتسه عنوان کرد و از برنامه‌های آینده خود سخن گفت که گزیده‌ای از صحبت‌های وی در ادامه می‌آید:
* در بهار گذشته قصد صعود به دو قله لوتسه و اورست را با یکدیگر داشتم اما به دلیل اتفاقی که در لوتسه پیش آمد (یک شرپا سقوط کرد و جان خود را از دست داد)، توانستم تنها اورست را صعود کنم. برای بهار آینده برنامه‌ریزی کردم تا لوتسه، تنها قله 8000 را بدون استفاده از کپسول اکسیژن فتح کنم و به باشگاه هشت هزار تایی‌ها بپیوندم.
* پیوستن به این باشگاه افتخار بزرگی برای کشور است. در حال حاضر تنها 14 نفر بدون اکسیژن توانسته‌اند 14 قله بلند دنیا را فتح کنند. آرزویم این است که من نیز به عنوان نماینده ایران پانزدهمین نفری باشم که به جمع آنها بپیوندم. این افتخار بزرگی است تا بتوانم بر روی پرچم این باشگاه، نام ایران را اضافه کنم. تاکنون ورزشکاران زیادی توانسته‌اند مدال‌های المپیکی زیادی را کسب کنند اما فقط و فقط در سطح جهان 14 نفر توانستند به این باشگاه بپیوندند.
* من تمام این قلل بلند دنیا را بدون استفاده از کپسول اکسیژن مصنوعی و شرپا (باربر و مشاور کوهنوردان) صعود کرده‌ام.
* وزارت ورزش و جوانان دورادور و کم و بیش حمایت می‌کند اما می‌توانست خیلی بهتر از این‌ها حمایت کند. این اتفاق دستاورد مهمی است و به نظر من خوب نیست که شخصی انجام شود. باید از طریق دولت و وزارت ورزش از این دستاورد حمایت شود.