kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۴۱۷
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۹
مدیر عامل سازمان جمع‌آوری اموال تملیکی:

تنها 5 درصد از قاچاق کالا به کشور کشف می‌شود

مدیر عامل سازمان جمع‌آوری اموال تملیکی از ورود سالانه بیش از 15 میلیارد دلار قاچاق به کشور خبر داد و گفت: تنها 5 درصد از این میزان کشف و مابقی وارد چرخه عرضه و مصرف در کشور می‌شود.




به گزارش خبرگزاری فارس، امین دلیری در دهمین کمیسیون هماهنگی مبارزه با قاچاق و ارز کردستان در سنندج با بیان اینکه بر اساس آمار 95 درصد از کالاهای قاچاق صاحب دارند، گفت: صاحبان این کالاها کاملاً مشخص است و نباید با برخی بی‌توجهی‌ها و سوءاستفاده اجازه دهیم که فرد قاچاقچی مجازات تخلف انجام شده‌اش را متقبل نشود.
وی اظهار کرد: متأسفانه در گذشته برخی موارد را شاهد بودیم که به صاحب کالا گفته می‌شد بگو که کالا مال من نیست و با این کار شکاف را برای فرار و سوء استفاده قاچاقچیان فراهم می‌کردیم، البته جلوی این مهم تا سطح بسیار بالایی گرفته ولی نیاز به کارهای بیشتری داریم.
وی با بیان اینکه نباید بستر ایجاد حاشیه امن برای قاچاقچیان فراهم شود، افزود: ساز و کار قوی و بسیار قانون‌مندی در سازمان اموال تملیکی وجود دارد و رایزنی‌هایی نیز با نمایندگان برای اصلاح برخی قوانین برای جلوگیری از دور زدن قانون از سوی قاچاقچیان انجام گرفته است.
به گفته مدیر عامل سازمان جمع‌آوری اموال تملیکی، اگر کالاهای کشف شده امکان صادرات داشته باشد باید ساز و کار صدور آنها فراهم و با این کار مانع زیان‌رسانی به بازار تولیدات داخلی بشویم.
وی از توقف فروش اموال تملیکی خبر داد و خاطرنشان کرد: کالاهایی که مشابه داخلی ندارند و عرضه آنها به تولید داخلی لطمه نمی‌زند را می‌توان وارد چرخه عرضه کرد.
وی از انجام مزایده‌ها در فروش اموال موجود در سازمان‌های اموال تملیکی به صورت الکترونیکی به منظور هر گونه سوء استفاده خبر داد و افزود: کالاهای سلامت محور که به صورت مستقیم با سلامت جامعه در ارتباط است باید به صورت کامل امحا شوند و نباید آن را وارد چرخه مصرف کرد.
وی با بیان اینکه در بحث امحای کالاهای سلامت محور قاچاق در کشور هیچ تعارفی نداریم، اظهار کرد: هیچ دارویی که به صورت قاچاق به کشور وارده می‌شود، مصرف نمی‌شود و به صورت کامل امحا خواهد شد.
دلیری افزود: انبارهای اموال تملیکی در سراسر کشور مملو از کالای قاچاق است و جایی برای سوزن انداختن در این انبارها وجود ندارد، ولی با این وجود به مدیران استانی تأکید شده حتی به شرط اجاره انبار موقت کالاهای مکشوفه را در کمترین زمان تحویل بگیرند و تعزیرات حکومتی با تسریع در صدور حکم قاطع زمینه را برای تعیین تکلیف سریع‌تر این کالاها در انبارهای اموال تملیکی فراهم سازند.
معاون وزیر و مدیر عامل سازمان جمع‌آوری اموال تملیکی با تأکید بر اینکه مبارزه با قاچاق کالا و ارز بدون هوشمندسازی امکان‌پذیر نیست، خاطرنشان کرد: تا زمانی که هوشمندسازی انجام نشود و سیستم‌های بخش‌های متولی در حوزه قاچاق کالا به هم لینک نشود نمی‌توانیم امیدی به تحقق اهداف داشته باشیم.