kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۴۰۵
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۸
39 کشته و 170 مجروح در انفجارهای اسلامبول

تکفیری‌های فراری حلب از پشت به اردوغان خنجر زدند

تکفیری‌های مورد حمایت آمریکا و ترکیه با انفجار دو بمب در شهر اسلامبول، 39 نفر را کشتند و 170 تن دیگر را مجروح کردند. اکثر قربانیان جزو نیروهای پلیس هستند.


 سرویس خارجی -

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، تروریست‌های فعال در سوریه و عراق، اکنون که در این دو کشور به شدت تحت فشار قرار گرفته و نفس‌های آخر خود را می‌کشند، حملات خود را متوجه کشورهای مبداء کرده‌اند.
در میان ابراز نگرانی مقامات و دستگاه‌های امنیتی اروپایی و آمریکایی، دیروز اسلامبول شاهد دو انفجار مرگبار تروریستی بود؛ ابتدا یک خودروی بمب‌گذاری شده در بیرون ورزشگاه «ودافون» اسلامبول منفجر شد و سپس یک فرد انتحاری، بمب همراه خود را میان نیروهای پلیس و جمعیتی منفجر کرد که در محل جمع شده بودند.
این دو انفجار پس از پایان مسابقه فوتبال دو تیم «بشیکتاش» و «بورسا اسپور» روی داده است. براساس آمارها، 27 تن از 39 کشته این دو انفجار، از افسران  پلیس هستند. شمار زخمی‌های این عملیات تروریستی هم حدود 170 تن گزارش شده است که غالبا پلیس هستند.
واکنش ترکیه
هر چند «نعمان کورتولموش» معاون نخست‌وزیر ترکیه پس از حادثه مذکور، مدعی شد که رد پای «پ.ک.ک» (حزب کارگران کرد ترکیه) در این حمله تروریستی دیده شده است، ولی انتحاری بودن انفجار به تنهایی ثابت می‌کند که این حمله کار تکفیری‌های فعال در سوریه بوده است. تروریست‌های پ.ک.ک معمولا حملات انتحاری انجام نمی‌دهند.
پیش از این دولت ترکیه تلاش می‌کرد فعالیت داعش، جبهه النصره و دیگر تکفیری‌ها را در درون مرزهای سوریه محدود نگه دارد، ولی با شکست خوردن تروریست‌ها در شهر حلب، ترکیه باید خود را برای آماج حملات بیشتر تروریستی آماده کند؛ حملاتی که احتمالا به اروپا و آمریکا هم خواهد رسید.
در ارتباط با ورود تروریست‌های فراری از حلب به ترکیه، «مهند الحاج» فرمانده «البعث» حلب و عضو پارلمان سوریه اظهار داشت: «تروریست‌ها [تکفیری‌های جبهه النصره] ابتدا خواستار خروج از حلب و انتقال به ادلب بودند، اما به دلیل اختلاف‌شان با «عبدالله المحیسنی» تروریست سعودی مشهور و از سرکرده‌های «جیش الفتح»، آنها اکنون خواستار عزیمت به حومه شمالی حلب و از آنجا به ترکیه هستند.» «المحیسنی» عناصر تروریستی فراری از حلب را تهدید کرد اگر به ادلب بروند، کشته می‌شوند.
واکنش‌های بین‌المللی
«رجب طیب اردوغان» رئيس‌جمهور ترکیه، در واکنش به انفجارهای اسلامبول اعلام کرد، «تروریسم بار دیگر چهره زشت و قبیح خود را نشان داده است.»
رئیس‌جمهور ترکیه این را هم گفت که: «اسم گروهی که این انفجارها را صورت داده است، اهمیتی ندارد... همگان باید مطمئن باشند که ما این گروه‌های تروریستی و کسانی که پشت آنها ایستاده‌اند، را شکست خواهیم داد.» این اظهارات اردوغان آشکار می‌کند که او مایل نیست نام داعش و یا دیگر تروریست‌های فعال در سوریه به میان کشیده شود. همچنین، دولت ترکیه به دنبال این حمله تروریستی، یک روز عزای عمومی اعلام کرد.
سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید (آمریکا) نیز این حملات تروریستی را محکوم کرد. گفتنی است ترکیه از حامیان اصلی تروریست‌های تکفیری در عراق و سوریه است و پیش از این برخی سیاستمداران ترکیه‌ای نسبت به تبعات این حمایت‌ها به اردوغان هشدار داده بودند.
واهمه غرب
پیش از این دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس اعلام کرده بودند که غرب باید خود را برای حملات قریب‌الوقوع تروریستی آماده کند. دیروز نیز «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان گفت، خطر وقوع حملات تروریستی داعش در آلمان بالاست.
تروریست‌های داعش و دیگر تکفیری‌ها و تروریست‌های به اصطلاح میانه‌رو فعال در سوریه، از سال 2011 تاکنون به شدت مورد حمایت آمریکا، اروپا، رژیم صهیونیستی، ترکیه، عربستان و قطر بوده‌اند. این حمایت‌ها به شکل مستقیم و غیرمستقیم، همچنان ادامه دارد. توهم سرنگونی مقاومت با هدف ایجاد حاشیه امن برای رژیم صهیونیستی باعث شد این کشورها بدون توجه به تبعات «فربه» شدن تکفیری‌ها، چشم بسته به این تروریست‌ها کمک کنند.