kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۴۰۳
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۷

عقب نشینی ارتش سوریه از تدمر و برنامه ریزی برای باز پس گیری شهر

شهر تدمر(پالمیرا) به عرصه جدید درگیری بین ارتش سوریه و تروریست‌ها تبدیل شده و در آخرین خبرها، ارتش پس از عقب‌نشینی از این شهر، آماده حمله بزرگ برای بازپس‌گیری آن است.


سرویس خارجی -

شهر تدمر در 24 ساعت گذشته چندین بار بین ارتش سوریه و تروریست ها دست به دست شده است. در ابتدا داعش این شهر را اشغال کرد، بلافاصله ارتش سوریه آن را آزاد کرد ودر آخرین مرحله دیروز بار دیگر داعش بر شهر مسلط شد. استاندار حمص با اعلام خبر اشغال شهر تدمر به دست داعش، تاکید کرد که ارتش سوریه همه‌ توان خود را برای بازپس گیری این شهر به کار خواهد گرفت. به گزارش فارس، وی در این ارتباط گفت، تصمیم به عقب‌نشینی از این شهر از طرف‌ فرماندهان میدانی صورت گرفته و نیروها به مواضع امن و قابل پشتیبانی عقب نشسته‌اند. شبکه خبری الجزیره نیز  دیشب به نقل از تلویزیون سوریه اعلام کرد که داعش شهر تدمر را اشغال کرده است. تروریست‌های داعش از بامداد روز پنج‌شنبه هفته گذشته از چندین محور حملات خود را به اطراف این شهر شروع کردند. دیروز در مرحله اول تروریست های داعش موفق شدند که شهر تدمر را اشغال کنند که تنها 2 ساعت توانستند این شهر را در اشغال خود نگه دارند.
تروریست‌های داعش دیروز با حمله‌ای غافلگیرکننده، توانستند به مدت حدود دو ساعت شهر تدمر را به اشغال درآورند. اما در مقابل حمله نیروی هوایی و زمینی سوریه و همچنین، نیروهای تیپ فاطمیون و کمک جنگنده‌ بمب‌افکن‌‌های روسیه، نتوانستند دوام بیاورند و متلاشی شدند. تعداد تلفات تروریست‌های داعش در حملات، بی‌امان ارتش سوریه و مقاومت 300 نفر اعلام شده  است.
در پی این پیروزی نیروهای ارتش سوریه و فاطمیون، که البته حمله جنگنده‌های روسی هم در آن، پررنگ و گسترده بود، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد،‌ حدود 4000 تروریست داعش تلاش می‌کنند بار دیگر بر شهر تدمر مسلط شوند.
تروریست‌های داعش در این حمله، از تانک، خودروهای بمب‌گذاری شده، سلاح‌های نیمه‌سنگین، راکت و ادوات زرهی و عوامل گسترده انتحاری استفاده کرده بود.
به گفته وزارت دفاع روسیه، داعش 11 تانک و تجهیزات جنگی، 31 خودروی مجهز به سلاح‌های سنگین و بیش از 300 عضو خود را از دست داده است.
شهر تاریخی تدمر که اول خرداد 1394 به اشغال تروریست‌ها درآمده بود، 9 ماه قبل آزاد شد. خبرها از تدمر همچنین حاکی است، یک فروند «میگ - 23» ارتش سوریه در نزدیکی شهر تدمر سقوط کرده است. از سرنوشت خلبان این جنگنده، گزارشی منتشر نشده است.
بمب‌افکن‌های راهبردی روسیه نیز در عملیات دیروز در تدمر، از نیروی زمینی ارتش سوریه حمایت کردند و مواضع داعش را در هم کوبیدند.
تحولات سایر مناطق سوریه
علاوه بر تدمر، دیروز استان‌های «حمص» و «رقه» نیز شاهد عملیات ارتش سوریه و جنگنده‌های روسی بود؛ در حمص جنگنده‌های ارتش سوریه 68 تانکر حامل سوخت متعلق به داعش را بمباران و نابود کردند. این تانکرها قصد داشتند وارد ترکیه شوند.
همچنین، جنگنده‌های راهبردی روسی برخی مواضع داعش را در «رقه» بمباران کردند. یک فروند زیردریایی روسی هم از دریای مدیترانه با شلیک موشک بالدار «کالیبر» مواضع تروریست‌ها را در «رقه» هدف قرار داد.
«نیروهای دموکراتیک سوریه» (کردهای وفادار به دولت دمشق) هم بخش‌هایی از شمال استان رقه را آزاد کردند. مساحت مناطق آزاد شده از ابتدای عملیات تاکنون، 700 کیلومترمربع اعلام شده است.
عملیات مهم حلب
در شرق حلب اما خبر رسیده حلقه محاصره تروریست‌ها هر لحظه  تنگ‌تر می‌شود. مردم مناطق آزاد شده هم به خانه‌های خود برمی‌گردند. در ارتباط با اوضاع شرق حلب، وزارت دفاع روسیه اعلام کرده، بیش از 20 هزار غیرنظامی از شرق حلب خارج شده‌اند و بیش از 1200 تروریست نیز سلاح‌های خود را زمین گذاشتند. در این میان، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا، از روسیه و سوریه خواسته به معارضان مسلح در حلب رحم کنند! «استفان اوبراین» معاون دبیرکل سازمان ملل نیز از موافقت «معارضان» (تروریست‌ها) برای توقف درگیری‌ها در این شهر خبر داده است. تروریست‌ها در حالی حاضر به مصالحه شده‌اند، که عملا هیچ بخشی از حلب را در اختیار ندارند و حتی گفته شده است که طی 24 ساعت آینده، شهر حلب کاملا آزاد خواهد شد. بنابر اعلام منابع نظامی سوریه بسیاری از تکفیری‌ها از حلب به سمت ترکیه گریخته‌اند.