kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۴۰۱
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۷

ویکی‌لیکس: کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس از انگلیس دستور می‌گیرند

سایت افشاگر ویکی لیکس اعلام کرده «کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس از انگلیس دستور می‌گیرند.»


سرویس خارجی-

انگلیس از اوایل قرن نوزدهم در خلیج فارس حضور داشته و بسیاری از کشورهای خلیج فارس زیر سلطه این کشور بوده‌اند. در دهه 70 میلادی این کشور در توافقی با آمریکا از این منطقه خارج شد اما تحولات اخیر عرصه بین الملل باعث شده تا این کشور استعمارگر مجددا با احداث پایگاه نظامی در بحرین رسماً به خلیج فارس بازگردد. علت این امر نیز از یک طرف به تغییر فضای منطقه‌ای باز می‌گردد که در نتیجه آن علاوه بر آمریکا اکنون، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس نیز در این منطقه فعال شده‌اند و از طرف دیگر با پیروزی ترامپ در آمریکا، کشورهای خلیج فارس به دنبال متحدی مطمئن‌تر برای خود هستند. از سوی دیگر رای مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا باعث شده تا این کشور به دنبال «شرکای جدید» به ویژه در زمینه اقتصادی باشد. به دنبال این موارد، انگلیس در ماه‌های اخیر در خلیج فارس بسیار فعال شده است. در همین ارتباط، سفر وزیر خارجه و نخست وزیر انگلیس به این منطقه «بسیار مهم» تلقی می‌شود.  
هفته گذشته بود که سی و هفتمین نشست شورای همکاری خلیج فارس در بحرین برگزار شد. در پایان این نشست دوروزه نخست‌وزیر انگلیس و سران 6 کشور عرب حوزه خلیج‌فارس بر مقابله با آنچه «اقدامات ایران در راستای بی‌ثبات کردن منطقه خواندند» توافق کردند. «ترزا‌می» در این نشست گفت: «به دنبال شراکت استراتژیک با هم‌پیمانانمان در شورای همکاری خلیج فارس هستیم تا با تهدیدات جدی ایران در منطقه رویارویی کنیم. همکاری استراتژیک با شورای همکاری خلیج فارس برای لندن بسیار حائز اهمیت است و ما تمام تلاش خود را برای ارتقای آن به کار می‌گیریم.» نخست‌وزیر انگلیس ضمن دیدار از پایگاه‌های نظامی این کشور در بحرین نیز مدعی شد: «نظامیان ما در بحرین  برای حفاظت از امنیت خلیج فارس، انگلیس و جهان مستقر هستند و ما به دنبال بالا بردن هرچه بیشتر سطح امنیت در منطقه هستیم. امنیت و ثبات کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، امنیت و ثبات انگلیس است. « این خوش‌رقصی انگلیس برای کشورهای مرتجع خلیج فارس به معنای این است که این کشور که سابقه استعماری زیادی در کارنامه خود دارد در تلاش است تا بار دیگر نقشه‌های خود را در منطقه اجرا کند.
ویکی‌لیکس
اما در مورد نوع ارتباط انگلیس با کشورهای عربی خلیج فارس اسناد جدیدی منتشر شده که سطح و نوع روابط را به خوبی بازگو کرده است.  به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان (تسنیم و العالم نیز آن را منتشر کرده‌اند) و  طبق اسناد ویکی‌لیکس «دبیر خانه شورای همکاری خلیج‌فارس در ریاض همه ساله با هماهنگی سفیر انگلیس در عربستان اقدام به مطرح کردن موضوعات در نشست سران کشورهای حوزه‌خلیج فارس می‌نماید.» این منبع  همچنین تصریح کرده که «این نخستین بار نیست که شورای همکاری خلیج فارس با هماهنگی  دولت انگلیس اقدام به مطرح کردن موضوعات در نشست‌های خود می‌کند.» این منبع در ادامه می‌افزاید: به عنوان مثال دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس سفیر انگلیس در ریاض را در جریان نتایج نشست‌های خود با هیئت یمنی قرار می‌دهد تا دستور تشکیل کنفرانس دوستان یمن را کسب کند.  وی همچنین در این دیدار به سفیر انگلیس اطمینان داده که نشست‌هایشان بدون اطلاع طرف انگلیسی صورت نخواهد گرفت. این مسئله به خوبی نشان می‌دهد که انگلیس با استفاده از ابزار «ایران هراسی» سعی دارد تا دلارهای نفتی شیخ نشین‌های خلیج فارس را از طریق فروش سلاح به آنها به خزانه خود بریزد.