kayhan.ir

کد خبر: ۹۱۳۴۹
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۰

فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا درگذشت

فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا که در طول زندگی سیاسی‌اش بارها نظام حاکم بر آمریکا را به چالش کشید و دربرابر زورگویی‌های این کشور ایستادگی کرد، دیروز در سن 90 سالگی درگذشت.


صبح روز گذشته «رائول کاسترو» رئیس‌جمهور کوبا به طور رسمی خبر فوت برادرش و رهبر انقلاب این کشور را اعلام کرد. وی همچنین گفت که جسد فیدل پس از برگزاری مراسم تشییع سوزانده خواهد شد.
کاسترو که حدود پنج دهه رهبری کوبا را بر عهده داشت و اعتماد مردم این کشور را جلب کرده بود همواره در برابر مواضع خصمانه و زورگویانه آمریکا ایستادگی کرد و آنها را در منطقه آمریکای جنوبی به زحمت انداخت. بزرگ‌ترین توفیق کاسترو در مواجهه با آمریکا را شاید بتوان شکست دادن آمریکا در خلیج خوک‌ها دانست. سال 1340 شمسی، طی توطئه‌ای علیه ملت کوبا (که بعد‌ها به عملیات خلیج خوک‌ها مشهور شد) به دستور جان کندی رئیس‌جمهور وقت آمریکا، ۱۷۰۰ تن از ضدانقلابیون کوبایی با کمک عوامل سیا در خلیج خوک‌ها در جنوب کوبا پیاده شدند تا با رژیم تازه به قدرت رسیده فیدل کاسترو مبارزه و آن را سرنگون نمایند.
 نیروهای طرفدار کاسترو اما، با غافلگیر کردن ضد انقلابیون کوبایی، ظرف ۴۸ ساعت، آنها را قلع و قمع کردند و صدها تن از مزدوران آمریکا هم، زندانی و اعدام شدند.
 وی همچنین تعداد زیادی از شورشی‌ها را به دریا انداخت. پس از این شکست خفت‌بار نیز سازمان سیا 638 بار تلاش کرد کاسترو را ترور کند، اما هرگز موفق نشد.
واکنش‌ها
عمق کینه آمریکا از کاسترو پس از مرگ وی هم مخفی نماند. دو عضو کنگره آمریکا بلافاصله پس از اعلام خبر درگذشت او زبان به هتاکی علیه وی گشودند. «کارلوس کوربلو» عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت فلوریدا، در این باره گفته است: «مرگ دیکتاتور، آغاز پایان یک دوره طولانی و وحشتناک در تاریخ کوبا است.» این عضو جوان و 36 ساله کنگره آمریکا که سال 2014 به این سمت رسیده، در ادامه افزود: «مردم کوبا به همبستگی و اتحاد ما نیاز دارند». همچنین «النا روس لتینن» عضو دیگر جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا مدعی شد که، «روزی که مردم در داخل و خارج کوبا برای آن انتظار می‌کشیدند، فرا رسید.»
رهبران کشورهای مختلف اما از مرگ فیدل کاسترو ابراز تاسف و ناراحتی کردند. «نیکلاس مادورو» ، رئیس‌جمهور ونزوئلا، «رافائل کورئا» رئیس‌جمهوراکوادور، «نارندرا موندی» نخست وزیر هند در پیام‌های جداگانه‌ای فوت فیدل کاسترو را به ملت کوبا تسلیت گفتند.
فیدل کاسترو که بود
فیدل آلخاندرو کاسترو روث ، علاوه بر رهبری انقلاب کوبا، از سال ۱338 تا ۱355 به عنوان نخست وزیر کوبا و سپس به عنوان رئیس‌جمهور این کشور از سال 1355 تا 1387 مشغول فعالیت بود. حزب کمونیست کوبا که تنها حزب سیاسی در نظام تک حزبی کوبا است از سال 1344 تا سال 1390 تحت رهبری وی اداره می‌شد. بر اساس قانون اساسی مصوب سال 1344 میلادی دبیرکل حزب، رهبری حکومت را در دست دارد.
کاسترو یکی از شخصیت‌های کاریزماتیک جهان معاصر بوده و همواره به عنوان یک چریک شناخته می‌شده است . وی جوایز مختلف بین‌المللی به دست آورده و حامیانش او را قهرمان، ضد امپریالیسم و بشردوست می‌دانند. وی در دوران زمامداری‌اش توانست استقلال کوبا را در برابر نفوذطلبی آمریکا حفظ کند. فیدل در سال 1380 نیز سفری به ایران داشت.