kayhan.ir

کد خبر: ۸۹۳۲۲
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۴

مجلس به 3 وزیر پیشنهادی رای اعتماد داد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور پرداخته و به هر سه رای اعتماد دادند.





حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در جلسه بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی دولت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی طی سخنانی با تاکید بر اینکه دولت معتقد است زیربنایی‌ترین مسئله، مسئله فرهنگ است، گفت: اما به دلیل شرایط خاص آغاز این دولت، توجهات بر این بود که ما از معضل پیچیده اقتصادی و سیاست خارجی بتوانیم عبور کنیم.
وی با اذعان به این موضوع که هنوز به شکوفایی اقتصادی نرسیدیم، تصریح‌کرد: گرچه تا رشد اقتصادی 7 درصدی فاصله داریم اما آمار به ما می‌گوید مسیری که انتخاب کرده‌ایم مسیر صحیح و درستی است، هدف ما در اقتصاد ایجاد آرامش، اعتماد و امید به آینده بود.
روحانی با بیان اینکه صادرات نفت خام ما در ماه‌های اخیر از 2 میلیون بشکه فراتر رفته گفت: اینکه ملت ایران به چه کسی نفت بفروشد و به چه کشوری در هر کجای جهان نفت بفروشد در اختیار ملت ایران است. دیگر نمی‌توانند به ما بگویند فقط به این چند کشور نفت بفروشید.  وی اضافه کرد: یک دورانی بود که ترمیم کابینه شده بود قاعده و تثبیت کابینه شده بود استثناء، امروز تثبیت کابینه و مدیریت قاعده ما است اما در عین حال اگر جایی لازم ببینیم که ترمیم کابینه سرعت حرکت دولت را اضافه می‌کند و نه جهت دولت را تغییر دهد، جهت و هدفی که دولت انتخاب کرده، جهت و هدف و پیمانی که دولت و مردم بسته پای این پیمان خود تا روز آخر خواهد ایستاد.
یک عده انقلابی‌نما مسائل کشور را نمی‌فهمند
رئیس‌جمهور ادامه داد: امروز علی‌رغم اینکه یک عده انقلابی‌نمایی که مسائل کشور را نمی‌فهمند و درک نمی‌کنند، همه دنیا و سازمان‌های بین‌المللی به این نکته اعتراف دارند که ایران بهترین کشور و امن‌ترین کشور برای سرمایه‌گذاری خارجی است و این اعتراف نهادهای مالی و بین‌المللی پولی و بانکی است.
وی با تأکید بر اینکه مبارزه با فساد از فرهنگ شروع می‌شود، گفت: ایمان باید از سنین نوجوانی در دل جوانان ما مستقر شود. با ایمان، امید، اعتماد، علم، دانش، هویت ایرانی و اسلامی می‌توانیم جامعه سالمی داشته باشیم.
اختلاس نبود
 وام بود!
رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر یک فسادی در گوشه‌ای است؛ انگار برای بعضی‌ها بالا و پایین کردن فساد لذت‌بخش است، اگر یک دستگاهی وامی داده و آن پول به بدهی معوق تبدیل شده نمی‌دانم چرا بعضی رسانه‌ها خوش‌شان می‌آید بدهی معوق را اختلاس بگویند. انگار بعضی‌ها توجه دقیق به لغت‌ها نمی‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: اگر فسادی هست باید با آن مبارزه کنیم نه اینکه آن را بزرگ کنیم. نه اینکه به‌گونه‌ای تبلیغ کنیم که عادی‌سازی شود. بعضی‌ها دارند فساد را در جامعه عادی‌سازی می‌کنند.
روحانی ادامه داد: باید حواس‌مان جمع باشد، کار بد را نباید شیوع داد. اگر یک فردی در روزنامه‌ها گفت من چنین گناهی کردم می‌شود میلیون‌ها گناه. اگر کسی گناهی کرده باید با خدای خودش توبه کند و اگر حق‌الناس است باید ادا کند نه اینکه جار بکشیم. نباید در خیابان‌ها جار بکشیم آن هم به دروغ.
وی با بیان اینکه نباید فساد را عادی‌سازی کنیم، گفت: نگذاریم دیگران که به کشور ما خیانت کردند و به پناه دیگران در خارج رفتند به استناد حرف‌های نادرست بعضی افراد در داخل کشور، نظام و کشورمان را هو کنند. برای این نظام خون‌ها داده شده، شهید داده شده، تلاش‌ها شده است.
8 هزار میلیارد تومان پول فرهنگیان
 کجا رفته است؟!
اسدالله عباسی نماینده مردم رودسر در مخالف با برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، اظهار داشت: ما نمی‌گوییم در صندوق ذخیره فرهنگیان اختلاس شده است، بلکه می‌پرسیم 8هزار میلیارد تومان از پول فرهنگیان کجا رفته است و چه کسانی پول‌های دریافتی را پرداخت نکرده‌اند؟
اسدالله عباسی در ادامه با اشاره به گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت ورزش و جوانان گفت : شما چکاری می‌توانید در 9‌ماه باقیمانده از عمر دولت یازدهم در آموزش و پرورش انجام دهید که در مورد اجرای سند بنیادین آموزش و پرورش برنامه‌هایی را مطرح کرده‌اید؟ مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را به تصویب رسانده‌اند و شما نمی‌توانید آن را مورد بررسی محتوایی قرار دهید.
باید جوابگوی رأیی که می‌دهیم
 باشیم
سیدحسین نقوی‌حسینی نماینده ورامین نیز در ادامه در مخالفت با وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش گفت: دولت با آموزش و پرورش این کارها را نکند. آموزش و پرورش حزب سیاسی نیست. آموزش و پرورش مرکز تعلیم و تربیت و متعلق به همه ملت ایران است. چرا با این وزارتخانه سیاسی برخورد می‌کنید؟ وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش با توجه به سوابقش کاملا یک بازیگر سیاسی است.
نقوی خاطرنشان کرد: ما باید جوابگوی رأیی که می‌دهیم باشیم. نباید نگران باشیم که دولت چه کار می‌کند. دولت هیچ کاری نمی‌کند و اگر کاری هم بکند ما به مردم وعده دادیم که از استقلال، آزادی، عزت و ولایت فقیه دفاع کنیم. در مقابل فتنه بایستیم.
وی افزود: آقای دانش‌آشتیانی بازیگر نقش اول فتنه است. آقای رئیس‌جمهور چرا کارت زرد مجلس را دوباره معرفی می‌کنید؟ چرا با آموزش و پرورش تا به این حد بازی می‌کنید؟ آیا در میان یک میلیون و صد هزار معلم یک نفر شایسته نیست که این وزارتخانه را اداره کند؟
در ادامه حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طی سخنانی به عنوان مخالف برنامه‌های دانش‌آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، اظهار داشت: آقای دانش‌آشتیانی! تحصیلات شما تحصیلاتی نیست که به کار آموزش و پرورش بیاید، فضای فکری یک مسئول اگر با فضای مدیریتی او همخوانی نداشته باشد، آن فرد نمی‌تواند کار مفیدی انجام دهد، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دارای سوابق اجرایی غیرآموزشی آموزش و پرورش است.
نماینده اسلام‌آباد غرب در مجلس تصریح کرد: شما پیش از این در هر مسئولیتی اعم از مجتمع مفید یا هر جای دیگری که بودید، باید آن را بپذیرید، شما در تحصن، فتنه و تحریم انتخابات هم بوده‌اید که باید آن را بپذیرید، آموزش و پرورش حوزه حساسی است و سیاسی شدن آن خطرناک است.
موافقان: برنامه دانش‌آشتیانی
 قابل اجرا است
همچنین ابوالفضل سروش نماینده مردم تهران در مجلس در موافقت با فخرالدین احمد دانش‌آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برنامه‌های وی را مطابق با سند تحول بنیادی آموزش و پرورش و وی را توانمند برای اجرای آن خواند و با برشمردن محورهای دانش‌آشتیانی گفت: ما به ایشان رای می‌دهیم چون هر 13 بند برنامه‌های ایشان می‌تواند اجرایی شود.
مهدی شیخ نماینده تهران در مجلس نیز طی سخنانی در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به فتنه 88 اظهار داشت : آیا زنده نگاه داشتن ‌آن اختلافات دور از اخلاق نیست؟ بنده در پیشگاه خداوند شهادت می‌دهم اگر لحظه‌ای احساس کنم هر وزیری یا هر فردی می‌خواهد در مقابل جریان مقدس انقلاب بایستد، خودم اولین نفری خواهم بود که در مقابل او خواهم ایستاد، بنده عمرم را در این راه گذاشتم. تا کی می‌خواهیم این راه را ادامه دهیم.
در ادامه نشست صحن، غلامعلی جعفرزاده نماینده مردم رشت در سخنانی عجیب و قابل تامل در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، اظهار داشت : برخی دوستان فقط از فتنه و سران فتنه می‌گویند متأسفم برای برخی دوستان که ساکت ایستادند تا فردی هر کاری که خواست انجام دهد و امروز به برخی برچسب فتنه می‌زنند. آخر فتنه تا کی؟
دانش‌آشتیانی : نمی‌توانم برنامه‌ام را اجرایی کنم!
فخرالدین دانش‌آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه ، طی سخنانی اظهار داشت: برنامه من در 4 بخش تنظیم شده، مهم‌ترین مسئله‌ای که دغدغه چندین ساله من است، این است که آموزش و پرورش را باید بخش سرمایه‌ای کشور دانست و نه بخش مصرفی و مدرسه را باید مهم‌ترین واحد تأثیرگذار در توسعه به‌شمار آورد. لذا محور اصلی برنامه من در چارچوب سند تحول آموزش و پرورش است و برنامه من تماماً بر اساس خواست مقام معظم رهبری است. بنده این را به ‌جد عنوان می‌کنم و برای این موضوع به شما آدرس دقیق می‌دهم.
دانش‌آشتیانی ادامه داد: برنامه پیشنهادی من واقع‌گرایی و تحول‌خواهی است، اگر نماینده مخالف من عنوان کردند که اینها اجرایی نیست، بله مسلم است که در مدت کوتاه در این 7 یا 8 ماه امکان تحقق برنامه کامل من وجود ندارد، همچنان‌که در مقدمه به آن اشاره کردم که این برنامه یک برنامه درازمدتی است، اما در انتها برنامه کوتاه‌مدتی که مرتبط با آن برنامه درازمدت است را آورده‌ام.
دانش‌آشتیانی افزود: من در برنامه کوتاه‌مدتم مسئله صندوق ذخیره فرهنگیان را به شدت پیگیری و نمی‌گذارم حقوقی از معلمان از بین برود. در مورد مسئله معیشت معلمان در برنامه‌ام بدان اشاره کردم و به جد دنبال این هستم که این مسئله را برطرف کنم.
فتنه
خط قرمز ما است
نمایندگان در جلسه عصر دیروز مجلس شورای اسلامی برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی ارشاد و ورزش و جوانان را مورد رسیدگی قرار دادند .
حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده رباط کریم در ابتدای جلسه بعد از ظهر مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : این بحثی که ما می‌گوییم فتنه ادامه دارد سخن مقام معظم رهبری است؛ فتنه ادامه دارد چون فتنه‌گران عذرخواهی نکردند. خط قرمز ما فتنه است و باید تکلیف این موضوع روشن باشد.
در ادامه نیز قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم فریمان در مخالفت با سیدرضا صالحی‌امیری وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر شما میان تحصیل در رشته‌های مدیریت دولتی و علوم سیاسی با حوزه فرهنگ ارتباط یافته‌اید، من از این کار ناتوانم؛ من نمی‌توانم میان عضویت در دادگاه ارتش و فرهنگ نسبتی پیدا کنم؛ شگفت از رئیس‌جمهوری که از سرهنگ بودن تبری می‌جست حالا سرهنگی را برای حوزه فرهنگ انتخاب و معرفی کرده است.
وی خطاب به وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: کتاب دانستنی‌های یک رایزن فرهنگی را که نوشته‌اید خداوکیلی این را از کجا آورده‌اید؟ تجربه‌اش را داشتید یا که چه؟ شما چند مورد سابقه برای خود نوشته‌اید، اما آیا سربازی گمنام امام زمان(عج) باعث خجالت شما بوده است که آن را از نمایندگان مجلس پنهان کنید؟
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده قم نیز که در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت می‌کرد گفت : در دوران فتنه صالحی امیری با هشت نفر دیگر به وزیر اطلاعات وقت (محسنی اژه‌ای ) نامه نوشته است و این نامه بعد از خطبه‌های رهبری در تاریخ 29خرداد بوده است. ابتدا آقای صالحی امیری منکر نامه شدند بعد که ما اصرار کردیم گفتند تعرضی به نظام و ولایت و تاییدی بر فتنه در این نامه نبوده است.
نماینده قم در مجلس ادامه داد: پس از جلسه بنده به نامه دسترسی پیدا کردم و آن را بررسی کردم و کاملا برخلاف آن چیزی بود که به من گفتند لذا احساس کردم که امروز باید وظیفه خود بدانم که در مخالفت صحبت کنم.
ذوالنور ادامه داد: سکوت خواص در فتنه پاشیدن بذر تردید به سرزمین دل‌های مردم است. امروز فرمودند فتنه کی تمام می‌شود؟‌ بنده عرض می‌کنم تا زمانی که فتنه‌گرها در مسیر فتنه وجود دارند و تا زمانی که موضع‌شان مشخص نباشد این مسئله وجود دارد.
نیازمند دیدگاه امنیت فرهنگی هستیم
 نه فرهنگ امنیتی
همچنین محمد بیرانوندی در موافقت با وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز فرهنگ کشور نیازمند وزیری است که فرهنگ را با نگاه امنیت فرهنگی ببیند نه فرهنگ امنیتی. آقای صالحی امیری هم متخصص است هم متعهد. 10 تالیف، 40 مقاله و سمت‌های مختلف در دانشگاه‌ها آیا نمی‌تواند تخصص را تضمین کند.
قاسم احمدی لاشکی نماینده نوشهر نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر آقای صالحی‌امیری در دستگاه امنیتی خدمت کرده است به این نظام و مملکت و انقلاب برای فرزندان و آرامش این فرزندان تلاش داشته است. آیا برای سازمان سیا کار کرده است؟
سیاستمداران باید از حوزه فرهنگ
خارج شوند
در ادامه جلسه علنی دیروز صالحی امیری وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در توضیحاتی خطاب به نمایندگان اعلام کرد : من برای اولین بار 23 آسیب ارشاد را شناسایی کردم و به زمینی که قدم می‌گذارم شناخت دارم. وزیری که نتواند با همه مجموعه فرهنگی سازگاری داشته باشد دچار چالش خواهد شد.
صالحی امیری همچنین گفت : هیچ کس نمی‌تواند از مرزهای شرعی و دینی عدول کند.
صالحی امیری با بیان این که وزارت فرهنگ نباید وارد فضای سیاسی شود گفت: سیاستمداران باید از حوزه فرهنگ خارج شوند و تمام زمینه‌های فرهنگی باید فرهنگ دینی را رعایت کنند.
وی همچنین با بیان این که اولین کاری که در ارشاد در نه ماه آینده خواهم کرد ایجاد ثبات و آرامش در حوزه فرهنگ است، گفت: گردش مالی اقتصاد فرهنگ در دنیا 820 میلیارد دلار است ، سهم ایران کمتر از 100 میلیون دلار است و یک‌هزارم گردش فرهنگ را در دنیا داریم. در حالی که ظرفیت صنعت هنر ما در حوزه‌های مختلف می‌تواند در بلند مدت جایگزین صنعت نفت شود.
موافقان و مخالفان
 وزیر پیشنهادی ورزش
در ادامه جلسه علنی دیروز نمایندگان موافق و مخالف به بیان نظرات خود درباره گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت ورزش و جوانان پرداختند.
شهاب نادری نماینده پاوه با وزیر پیشنهادی ورزش مخالفت کرد و گفت که بهتر بود سلطانی‌فر در سازمان میراث فرهنگی باقی می‌ماند.
محمود شکری نماینده تالش نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با بیان اینکه از سوابق تحصیلی ایشان سخن می‌گویم ، تصمیم با شما ، اظهار کرد: امروز روز امتحان است. لیسانس و فوق‌لیسانس ایشان سیاسی است در حالی که دکترای متخصص ورزش در کشور داریم که هم تجربی و هم علمی بلد است چطور وزارت ورزش و جوانان را اداره کند.
سیدابوالفضل موسوی نماینده یزد نیز که به عنوان موافق وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در جلسه بعدازظهر سخن می‌گفت اظهار داشت: آقای سلطانی‌فر مدیری آزموده و امتحان پس داده است. ایشان استانداری و معاونت سیاسی را در 6 استان تجربه کرده و با تجربه دو سال معاونت در سازمان تربیت بدنی نسبت به مسائل ورزش کاملا آگاه است. آقای سلطانی‌فر هنر مدیریت کلان خود را با سی سال مدیریت در استانداری‌ها ، ‌معاونت و قائم مقامی تربیت بدنی و ریاست سازمان میراث فرهنگی نشان داده است.
پروانه سلحشوری نماینده تهران نیز در دفاع از سلطانی‌فر گفت : آقای سلطانی‌فر، بهترین مدیر اجرایی در سراسر کشور است ، آیا مجلس چیزی بیشتر از این می‌خواهد؟ ایشان اعلام کرده‌اند که ورزش زنان را جدی خواهند گرفت و زنان را در سطوح مدیریتی به کار خواهند گرفت.
وکلای ملت پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان به هر سه وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور رای اعتماد دادند.
نمایندگان با 193 رأی موافق ، 72 رای مخالف و 9 رای ممتنع از 274 آرای ماخوذه با تصدی سکان وزارتخانه ورزش و جوانان توسط سلطانی‌فر موافقت و به وی رای اعتماد دادند.
نمایندگان همچنین با 157 رأی موافق ، 111 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 274 آرای مأخوذه، با تصدی سکان وزارت آموزش و پرورش توسط دانش‌آشتیانی موافقت و به وی رای اعتماد دادند.
همچنین نمایندگان با 180 رأی موافق ، 89 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 275 آرای مأخوذه، تصدی سکان وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی را به صالحی‌امیری سپردند و به وی اعتماد کردند.