kayhan.ir

کد خبر: ۸۸۷۹۰
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۸
عضو هیئت مدیره رادیولوژی ایران خبر داد

ممنوعیت دریافت وجه توسط متخصصان زنان و زایمان بابت انجام سونوگرافی

عضو هیئت مدیره رادیولوژی ایران با اشاره به اینکه متخصصان زنان از بیمار بابت انجام سونوگرافی نباید هیچ وجهی دریافت کنند، گفت: مردم می‌توانند تخلفات در این زمینه را به معاونت درمان وزارت بهداشت گزارش دهند.


محمود برفه‌ای به فارس گفت: بر اساس قانون متخصصان زنان و زایمان به چند شرط مجاز به انجام سونوگرافی در مطب‌های خود هستند و گذراندن دوره‌های آموزشی و اخذ مدرک یکی از این شرایط است.
برفه‌ای افزود: متخصصان زنان نباید در سرنسخه یا تابلوهای خود اعلام کنند که در مطب سونوگرافی انجام می‌دهند، همچنین متخصصان زنان این اجازه را ندارند که بیماران پزشکان دیگر را سونوگرافی کند، این افراد همچنین هیچ مجوزی برای دریافت هزینه از بیمار ندارند.
وی ادامه داد: انجام سونوگرافی یک وسیله تشخیصی برای متخصصان زنان و زایمان بوده و همچون سایر ابزارها و گوشی‌های پزشکی که برای بیمار استفاده می‌شود نباید وجهی از بیمار دریافت شود.عضو هیئت مدیره رادیولوژی کشور با اشاره به اینکه انجام سونوگرافی اندیکاسیون‌های مربوط به خود را داشته و نیاز به آموزش دقیق دارد، گفت: گاهی انجام یک سونوگرافی از بیمار از انجام «سی‌‌تی‌‌اسکن» و «ام‌‌آرآی» پیچیده‌تر است.
برفه‌ای با اشاره به فعالیت 2700 رادیولوژیست در سراسر کشور و حتی شهرهای کوچک  و نبود هیچ‌گونه کمبودی در این زمینه،‌ گفت: این  افراد پزشکان رادیولوژیست زن و مرد را شامل می‌شوند و تمام کشور را برای انجام اقدامات رادیوگرافی تحت پوشش قرار می‌دهند. وی با تأکید بر آنکه رادیولوژیست‌ها رشته تخصصی و تشخیصی داشته، ولی متخصصان زنان تنها درمانگر هستند، گفت: نمی‌توان متخصصان زنان را به دلیل اینکه تنها در رشته زنان تخصص دارند، مجاز به انجام عمل رادیولوژی دانست چرا که در غیر این‌صورت می‌توان گفت یک پزشک در کنار مطب خود داروخانه بزند خودش تشخیص دهد و به طور مثال فیزیوتراپی انجام دهد و سایر برنامه‌ها را در دست گیرد، لذا این شبکه منسجم پزشکی را از هم می‌پاشاند.