kayhan.ir

کد خبر: ۸۶۶۶۰
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۶
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا خبر داد

فروش ۱۵ میلیارد دلار کالای قاچاق از سوی واحدهای صنفی

در حالی که سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا اعلام می‌کند که ۱۵ میلیارد دلار کالای قاچاق توسط واحدهای صنفی عرضه، توزیع و فروخته می‌شود، رئیس‌اتاق اصناف ایران اظهار داشت که سهم اصناف از قاچاق کالا کمتر از ۵ درصد است.


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، قاسم خورشیدی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه همه جنبه‌های قاچاق از مبادی ورودی تا انبارداری و عرضه، جرم است گفت: سهم همه این‌‌ها مشابه است، زیرا اگر قاچاق فروش، نباشد قاچاقچی وجود ندارد و اگر عرضه‌کننده کالای قاچاق وجود نداشته باشد برای قاچاقچی وارد کردن کالای قاچاق مقرون به صرفه نیست.
وی افزود: همان گونه که انتظار داریم کالای قاچاق وارد نشود به همان میزان انتظار داریم که واحد صنفی کالای قاچاق را عرضه نکند.
خورشیدی ادامه داد: در نیمه نخست امسال حدود 7 هزار میلیارد تومان کالای قاچاق کشف کردیم که این رقم در سطح عرضه حدود 70 میلیارد تومان است یعنی یک درصد.
در ادامه خورشیدی با اشاره به اینکه قاچاق، زنجیره است گفت: در مبارزه با قاچاق باید مجموعه این زنجیره دیده شود و سطح عرضه و بازار یکی از حلقه‌‌هاست و باید متناسب با نقش آن برای آن برنامه داشته باشیم.
وی افزود: 15 میلیارد دلار کالای قاچاق که وارد می‌شود توسط واحدهای صنفی و عرضه، توزیع و فروخته می‌شود که بخشی از آن پروانه کسب ندارند.
رئیس‌اتاق اصناف ایران هم با حضور در این برنامه با بیان اینکه برخورد با قاچاق یکی از چالش‌‌ها و جنبه‌‌های اقتصاد مقاومتی است، افزود: بر اساس قانون نظام صنفی، هیچ بنگاه سازمان یافته دارای پروانه کسب در حوزه اصناف حق ارائه و فروش و خدمات کالا را در حوزه قاچاق ندارد.
علی فاضلی با اشاره به اینکه با قاچاق باید همه جانبه برخورد کرد گفت: باید از مبادی ورودی کالای قاچاق تا ترابری و انبارداری آن هم برخورد کرد.
فاضلی تأکید کرد: سهم قاچاق کالا در حوزه اصناف شاید به حدود 5 درصد برسد.
در ادامه رئیس‌اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه شبکه توزیع کالا در کشور، سالم نیست، خاطرنشان کرد: در ساماندهی این بخش ناتوان بودیم.
فاضلی افزود: 750 هزار بنگاه بدون پروانه کسب در کشور داریم.
وی خاطرنشان کرد:‌ فضای مجازی، واحدهای بدون پروانه کسب و دست فروش‌ها از جمله مبادی عرضه کالا هستند و اتاق اصناف در قبال آنان مسئول نیست.
در ادامه مدیر کل مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی هم با اشاره به اینکه امسال کشفیات کالای قاچاق در مقایسه با پارسال، افزایش یافته است، گفت: پرونده‌های سازمان تعزیرات حکومتی حدود 27 درصد افزایش داشت.
عبدالمجید اجتهادی افزود: بر اساس آمار ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق در سال 94 حدود 4 درصد و خوشبینانه حدود 10 درصد کالاهای قاچاق کشف می‌شد.