kayhan.ir

کد خبر: ۸۶۶۵۶
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۵
یک مسئول در اتاق ایران:

نیمی از دشت‌های آبی کشور ممنوعه است

رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران با تاکید بر اینکه وضع موجود منابع آب کشور حاصل 50 سال اهمال است گفت: نیمی از دشت‌های کشور ممنوعه هستند.



محمدحسین شریعتمدار درحاشیه دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و آبفا در نشست تخصصی «چگونگی تعامل دولت و مجلس با بخش خصوصی با رویکرد رفع موانع سرمایه‌گذاری در بخش آب و آبفا» گفت: 50 سال اهمال در بخش آب کشور را نمی‌توان ظرف مدت کوتاه جبران کرد، پس جبران منابع آبی نیازمند همکاری تمام سازمان‌ها و دستگاه‌ها است و همه همت و غیرت ما باید در خدمت مجریان طرح باشد.
وی خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های عبور از وضع موجود، بها دادن به بخش خصوصی و حضور فعال آن در این عرصه است و بخش خصوصی، دولت، نهادهای مالی و دیگر ذی‌نفعان به وظایف خود عمل کنند.
رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران ادامه داد: در کل کشور 609 دشت وجود دارد که حدود 350 مورد از آن ممنوعه هستند و بقیه دشت‌ها نیز در حال گذراندن چنین مسیری هستند.
شریعتمدار با بیان اینکه طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی و طرح افزایش بهره‌وری آب دو طرح بسیار برجسته در حوزه آب کشور است، گفت: طرح بهره‌وری آب کم اهمیت‌تر از طرح تعادل بخشی نیست که نتیجه این طرح‌ها، عبور از وضع موجود است.