kayhan.ir

کد خبر: ۸۶۲۸۴
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۵
روحانی در گفت وگو با شبکه تلویزیونی ان بی سی آمریکا:

ترساندن بانک‌های جهان برای همکاری با ایران تخلف بزرگ آمریکا است

رئیس‌جمهور، ترساندن بانک‌های جهان برای همکاری با ایران را تخلف بزرگ آمریکا در مسیر اجرای برجام دانست و گفت: در تعهدات بین‌المللی اگر یک طرف به تعهد خود عمل نکند، آن تعهد نمی‌تواند دوام یابد.



به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهور، حسن روحانی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک و در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان بی‌سی آمریکا گفت: بحران‌ها و مشکلات بین‌المللی و منطقه‌ای می‌تواند با الگوبرداری از برجام از طریق مسایل سیاسی و مذاکره حل و فصل شود، بنابراین شکست برجام، شکست ثبات و امنیت جهانی و فعالیت‌های دیپلماسی و بین‌المللی است.
روحانی با بیان اینکه ایران طبق گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به همه تعهدات خودش عمل کرده ‌اما متأسفانه آمریکا در برخی از موارد اهمال‌ها، عقب‌ماندگی و یا حتی تخلفاتی دارد، گفت : فکر می‌کنم که این یک آزمایش بزرگ تاریخی برای همه طرفین است که چگونه به قول‌مان پایبندیم و آیا در عمل تعهداتی را که اعلام کرده ایم ، اجرا می‌کنیم یا نه؟ موانعی که در روابط بانک، بیمه و امثال آنها بوده باید کاملا رفع شود. خزانه‌داری آمریکا بانک‌های جهان را می‌ترساند تا در مورد همکاری با ایران دچار تردید شوند و این یک تخلف بزرگ از طرف آمریکا است که اگر ادامه یابد به این معناست که آن تعهد نمی‌تواند دوام داشته باشد.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: مورد دیگری که آمریکا تخلف کرده اینکه در برجام به صراحت آمده که باید اجازه داده شود تا هواپیماهای مسافربری و غیرنظامی به ایران به فروش برسد و امروز 8 ماه از برجام گذشته و بعد از این 8 ماه هنوز هم آمریکا برای دادن مجوز برای هواپیماهای مسافربری امروز و فردا می‌کند.
روحانی در پاسخ به سؤال مجری این شبکه تلویزیونی مبنی بر اینکه شاید دلیل عدم همکاری بانک‌ها ی خارجی، نقش سپاه در اقتصاد ایران و توسعه موشک‌های دوربرد باشد، تصریح کرد: برخی شرکت‌های ما وابسته به نیروهای نظامی است، اما در عین حال آن شرکت‌ها فعالیت‌های اقتصادی از قبیل ساخت بزرگراه‌ها، ایجاد بنادر، فعالیت‌های نفت و گاز دارند که این ربطی به مسئله نظامی ندارد.
وی در پاسخ به اینکه آیا هنوز امید دارید که برجام دوام‌دار باشد، تاکید کرد: همه باید تلاش کنیم تا برجام دوام داشته باشد، به دلیل این همه تلاشی که 7 کشور در طول سال‌ها انجام دادند و ماه‌ها مذاکرات بسیار سخت و طولانی را پشت سر گذاشتند. اگر برجام پایداری نداشته باشد، به این مفهوم است که فعالیت سیاسی ناکام است و این به ضرر همه خواهد بود.
روحانی در پاسخ به سؤالات و ادعاهای مکرر مجری ان بی‌سی مبنی بر تلاش ایران به دستیابی به سلاح هسته ای، تصریح کرد: ما را سال‌ها تحت عنوان وجود ابعاد احتمالی نظامی متهم می‌کردند، آژانس در نهایت به این نتیجه رسید که پرونده را به طور کامل ببندد و اعلام کند که فعالیت ایران همواره در مسیر صلح‌آمیز بوده است.
رئیس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره سوریه اظهار داشت: آمریکا چند روز پیش ارتش سوریه را در منطقه دیرالزور بمباران کرد و درست در شرایطی که بین داعش و ارتش سوریه درگیری بود، با این بمباران کاملاً از داعش حمایت کرد. آنچه که موجب نگرانی بیشتر است دخالت اسرائیل در این زمینه است.
روحانی در مورد برخورد رئیس‌جمهور آینده آمریکا در مورد برجام، اظهارداشت: برجام امروز یک توافق بین‌المللی است که شورای امنیت آن را تأیید کرده بنابراین همه دولت‌ها در آمریکا متعهد به این توافق هستند. کسی نمی‌تواند بگوید که من این توافق را قبول ندارم و یا می‌خواهم از نو مذاکره بکنم. اینها بحث‌ها و شوهای تبلیغاتی است.