kayhan.ir

کد خبر: ۸۶۲۱۰
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۹
پاسخ به شبهات دفاع مقدس براساس بیانات امام خامنه ای

ایران، پیروزِ میدانِ جنگ تحمیلی




تهیه و تنظیم: کامران پورعباس
تاکنون سؤالات و شبهات گوناگونی در مورد هشت سال دفاع­ مقدّس مطرح شده که برخی از آنها را با استناد به یکی از سخنرانی­‌های رهبر معظّم انقلاب اسلامی بررسی می­‌کنیم.
رهبر انقلاب در پنج مهر 1370 در خطبه­‌های نماز جمعه تهران سه سؤال اساسی درباره جنگ مطرح کردند و به این سؤالات پاسخ گفتند:
«درباره‌ دفاع مقدس، آنچه ملت ما پس از گذشتن دوران سخت جنگ هشت‌ساله باید مورد تدبر قرار بدهد، این است که این جنگ را چه کسی به وجود آورد، و چرا به وجود آورد، و چه شد که موفق نشد؟ این، سه نقطه‌ اساسی است.»
آغازگرِ جنگ
معظم­‌له در پاسخ به سؤال اول فرمودند: «سؤال اول: جنگ را چه کسی به وجود آورد؟ نمی‌شود گفت جنگ را فقط عراق به وجود آورد. همه‌ قراین از اول کار نشان می‌داد که استکبار پشت سر عراق است؛ او را کمک نظامی کردند؛ از لحاظ تبلیغاتی به او کمک کردند و شورای امنیت را در خدمت متجاوز قرار دادند. ... شرق و غرب پشت سر عراق قرار داشتند. تقریباً تمام اروپا به عراق کمک کردند.
 در ایام جنگ، ما اینها را از روی حدس می‌گفتیم، قراین دلالت می‌کرد؛ ولی در این یکی، دو سال اخیر، شواهد قطعی برای آن پیدا شد؛ همه اعتراف کردند و یکی یکی سندها بیرون آمد؛ کمک آمریکا، کمک ناتو، کمک شوروی هم که از روز اول معلوم بود...ارتجاع منطقه هم که جای خود دارد.»
دلیل آغاز جنگ
معظم­‌له در پاسخ به سؤال دوم فرمودند: «سؤال دوم: چرا جنگ را به وجود آوردند؟ این هم امر روشنی است: جنگ را به وجود آوردند، تا نظام اسلامی را از بین ببرند، یا وادار به تسلیم کنند؛ برای آنها فرقی نمی‌کرد. می‌خواستند یا جمهوری اسلامی به خاطر اشغال و گرفتاری‌های جنگ ساقط بشود، یا اگر ساقط نمی‌شود...تسلیم بشوند.»
پیروزی در جنگ
یکی از چالش‌­برانگیزترین و بحث‌‌‌برانگیزترین موضوعاتی که درباره جنگ تحمیلی تا کنون مطرح شده، پیروزی ایران در جنگ است. به طوری که تا امروز نیز برخی به اصطلاح سیاسیون منکر پیروزی ایران شده­‌اند. این در حالی است که مستندات زیادی در این زمینه وجود دارد.
رهبر انقلاب در همین سخنرانی‌­شان درباره پیروزی ایران در جنگ تحمیلی می‌­فرمایند: «بعد از هشت سال جنگ، لازم نیست ما قسم و آیه بخوریم که در جنگ پیروز شده‌ایم. پیروزی در جنگ مگر چیست؟ اگر دشمنی با آن حجم قدرت و با آن عظمت مادّی به یک ملت حمله کند، هشت سال هم علیه او مبارزه کند، اما بعد از هشت سال همه چیز مثل روز اول باشد؛ نه یک قدم از سرزمین این ملت دست دیگری باشد، نه این ملت کوچکترین تحمیلی را از دشمن قبول کرده باشد، آیا این پیروزی این ملت نیست؟ ملت ما با جوانانش، با رزمندگانش، با ارتش و سپاه و بسیج مردمیش، با عشایر دلاورش، با مردم کوچه و بازارش، با خانواده‌های ایثارگرش، با زنان و مردان آگاه و هوشیارش، با شجاعت و ایمان و توکل بی‌نظیر رهبر عظیم‌الشأنش، توانست در مقابل آمریکا و اروپا و شوروىِ آن روز و امپراتوری شرق و غرب بایستد و بعد از هشت سال همه‌ آنها را وادار بکند که به پیروزی ملت ایران و به شکست خودشان اعتراف کنند.»
امام خمینی نیز در دفاع از عملکرد جمهوری اسلامی در جنگ تحمیلی و در تبیین دستاوردهای هشت سال دفاع­ مقدّس می‌فرمایند:
«من امروز بر اين عقيده‏ام كه مقتدرترين افراد در مصاف با آن همه توطئه‏ها و خصومتها و جنگ افروزي هايى كه در جهان عليه انقلاب اسلامى است، معلوم نبود موفقيت بيشترى از افراد موجود به دست مى‏آوردند. در يك تحليل منصفانه از حوادث انقلاب خصوصاً از حوادث ده سال پس از پيروزى بايد عرض كنم كه انقلاب اسلامى ايران در اكثر اهداف و زمينه‏ها موفق بوده است و به يارى خداوند بزرگ در هيچ زمينه‏اى مغلوب و شكست خورده نيستيم، حتى در جنگ پيروزى از آن ملت ما گرديد و دشمنان در تحميل آنهمه خسارات چيزى به دست نياوردند... البته اگر همه علل و اسباب را در اختيار داشتيم در جنگ به اهداف بلندتر و بالاترى مى‏نگريستيم و مى‏رسيديم ولى اين بدان معنا نيست كه در هدف اساسى خود كه همان دفع تجاوز و اثبات صلابت اسلام بود مغلوب خصم شده‏ايم. هر روز ما در جنگ بركتى داشته‏ايم كه در همه صحنه‏ها از آن بهره جسته‏ايم. ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نموده‏ايم، ما مظلوميت خويش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نموده‏ايم، ما در جنگ، پرده از چهره تزوير جهان‌خواران كنار زديم، ما در جنگ، دوستان و دشمنانمان را شناخته‏ايم، ما در جنگ به اين نتيجه رسيده‏ايم كه بايد روى پاى خودمان بايستيم، ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شكستيم، ما در جنگ ريشه‏هاى انقلاب پر بار اسلامى‏مان را محكم كرديم، ما در جنگ حس برادرى و وطن دوستى را در نهاد يكايك مردمان بارور كرديم، ما در جنگ به مردم جهان و خصوصاً مردم منطقه نشان داديم كه عليه تمامى قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها ساليان سال مى‏توان مبارزه كرد، جنگ ما كمك به افغانستان را به دنبال داشت، جنگ ما فتح فلسطين را به دنبال خواهد داشت، جنگ ما موجب شد كه تمامى سردمداران نظام‌هاى فاسد در مقابل اسلام احساس ذلت كنند، جنگ ما بيدارى پاكستان و هندوستان را به دنبال داشت، تنها در جنگ بود كه صنايع نظامى ما از رشد آنچنانى برخوردار شد و از همه اينها مهم‌تر استمرار روح اسلام انقلابى در پرتو جنگ تحقق يافت. ... صداى اسلام‌خواهى افريقا از جنگ هشت ساله ماست، علاقه به اسلام شناسى مردم در امريكا و اروپا و آسيا و افريقا يعنى در كل جهان از جنگ هشت ساله ماست...» (صحيفه امام، ج‏21، صص: 283 و 284)
اعتراف سازمان ملل
یکی دیگر از مستندات دیگر در پیروزی ایران، اعتراف سازمان ملل به تجاوزگر بودنِ عراق و حقانیت ایران در جنگ است. ایران پس از پایان جنگ تحمیلی همچنان مطالباتش در قبال جنگ را با جدیت دنبال کرد که به پیروزی بزرگی رسید.
در روز 19 آذر 1370 و در پى اجراى بند ششم قطعنامه‌ 598 - كه دبير كل را موظف كرده بود تا با ارائه‌ گزارشى به شوراى امنيت، مسئول آغاز جنگ عراق و ايران را معرفى كند - سرانجام پس از گذشت سه سال از برقرارى آتش‌بس، خاوير پرز دكوئيار - دبير كل وقت سازمان ملل متحد - طى گزارشى به شوراى امنيت، تصريح كرد كه مسئول آغاز جنگ، رژيم بغداد است كه در تاريخ 31/6/1359 به خاك ايران حمله كرده است.
متعاقب این پیروزی پیامهای تبریک متعددی به رهبر انقلاب تقدیم گردید و ایشان در پاسخ به پیامهای تبریک در 27 آذر 1370 مرقوم فرمودند: «... اعتراف سازمان‌هاى بين‌المللى به حقانيت ايران در جنگ هشت‌ساله، هرچند بسيار دير انجام شد، اما با اين حال، پيروزى بزرگى براى ملت بزرگ و عظيم‌الشأن بود.»
رموز پیروزی در جنگ
رهبر انقلاب در پنج مهر 1370 رموز پیروزی جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی را چنین تبیین فرمودند: «اما سؤال سوم: چه شد که این پیروزی به دست آمد؟ برادران و خواهران عزیز در سراسر کشور! چه شد که شما پیروز شدید؟ آیا جز ایمان شما، توکل شما به خدا، تصمیم شما برای ایستادگی در مقابل دشمنان خدا، وحدت کلمه‌ شما - که به هیچ وسیله‌ای نتوانستند آن را در هم بشکنند - فداکاری قهرمانانه‌ جوانان شما؛ جوانانی که در عین جوانی، از لذتهای دنیا گذشتند و تسلیم وسوسه‌ها نشدند؛ و پدر و مادری که از جوانانشان گذشتند و تسلیم وسوسه‌ محبت و عشق به اولادشان نشدند؛ و بی‌اعتنایی به زخارف دنیا و نگریستن به هدف عالی - یعنی سربلندی اسلام و مسلمین - پیروزی ملت ایران عامل دیگری داشت؟ اگر ایران در آن روزی که دشمن از همه طرف به آن حمله کرد، به شرق یا به غرب، به آمریکا، به اروپا، به شوروی رو می‌آورد، باز هم پیروز شده بود؟ نمی­‌گذاشتند پیروز بشود. جنگ تمام می­شد، اما جنگ بدون پیروزی و بدون افتخار؛ سلطه‌ خودشان را بر این ملت از سر می­‌گرفتند.»
رویارویی همه‌­جانبه­ جمهوری اسلامی با جبهه استکبار در عرصه­‌های مختلف همچون دفاع از فعالیت­‌های صلح‌­آمیز هسته‌­ای، دفاع از محور مقاومت در منطقه، مبارزه با رژیم اشغالگر قدس و... همه و همه حکایت از آن دارد که خط جهاد و شهادت همچنان ادامه دارد و حکایت از آن دارد که ملت ایران و رهبر فرزانه‌­شان - جانشین بر حق خمینی کبیر- همچنان در خط امام هستند و راه امام ادامه دارد.