kayhan.ir

کد خبر: ۸۴۰۴۹
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۹
در سفر ظریف به کاراکاس، آخرین مقصد سفر دوره‌ای به آمریکای لاتین

بانک‌های مرکزی ایران و ونزوئلا یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند

یادداشت تفاهم همکاری بین بانک‌های مرکزی ایران و ونزوئلا با حضور مادورو و ظریف بین یعقوبی مدیر امور بین الملل بانک مرکزی و طرف ونزوئلایی در کاراکاس امضا شد.



محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در ششمین و آخرین مقصد سفرش به آمریکای لاتین و پس از اقامتی یک روزه و دیدار با مقامات بولیوی این کشور را ترک و راهی ونزوئلا شد.
ظریف در کاراکاس با خانم دلسی رودریگز وزیر خارجه ونزوئلا دیدار کرد.
نشست اقتصادی و تجاری ایران و ونزوئلا
وزیر خارجه ایران شنبه عصر در نشست اقتصادی و تجاری ایران و ونزوئلا، ضمن سپاسگزاری از دولت و مردم کشور دوست و برادر جمهوری بولیواری ونزوئلا برای مهمان‌نوازی گرم و صمیمانه مردم و دولت این کشور از هیئت جمهوری اسلامی ایران، گفت: دولت و ملت ایران به روابط خوب و مستحکم خود با ونزوئلا به عنوان کشور مقاومی که یادگار فرمانده چاوز و سیاست‌های انقلابی مبارز و استقلال‌طلبانه ایشان هستند و در برابر فشارهای خارجی مقاومت کردند و خاطره خوبی از همبستگی بین دو ملت مقاوم ایران و ونزوئلا را به یادگار گذاشتند، ادامه می‌دهند.
ظریف افزود: در بخش دولتی نمایندگان عالیرتبه‌ای از بانک مرکزی، صندوق ضمانت صادرات، کشتیرانی جمهوری اسلامی، مسئولان علمی و فناوری ریاست جمهوری، مسئولان بخش کشاورزی دولتی، مسئولان شرکت‌های تولید انرژی دولتی، مسئولان عالی‌رتبه وزارت نفت ایران و سایر نمایندگان دستگاه‌های دولتی در هیئت ایرانی حضور دارند که  این آمادگی را دارند با همتایان ونزوئلایی برای گسترده‌تر کردن روابط و بخصوص حمایت از فعالیت‌های بخش خصوصی در حوزه بانک، حمل و نقل و ضمانت صادرات همکاری کنند.
دلسی رودریگز وزیر خارجه ونزوئلا نیز در نشست مشترک اقتصادی و تجاری ایران و ونزوئلا  ضمن خیرمقدم به وزیر خارجه ایران و هیئت همراه، با اشاره به هیئت بلندپایه همراه ظریف آن را بیانگر روابط استراتژیک ایران با منطقه آمریکای لاتین و ونزوئلا برشمرد.
وزیر خارجه ونزوئلا با بیان اینکه ایران و ونزوئلا عضو اوپک و جنبش عدم تعهد هستند و دارای نگرش‌های مشترک در مسائل استراتژیک می‌باشند، خاطرنشان کرد: ما به دنبال تقویت روابط و همبستگی دو کشور بوده و هستیم.
امضای یادداشت تفاهم همکاری
به گزارش فارس، یادداشت تفاهم همکاری بین بانک‌های مرکزی ایران و ونزوئلا با حضور مادورو و ظریف بین یعقوبی مدیر امور بین الملل بانک مرکزی و طرف ونزوئلایی در کاراکاس امضا شد.
نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا پس از امضای یادداشت تفاهم بین بانک‌های مرکزی ایران و ونزوئلا با حضور محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران و دلسی رودریگز وزیر خارجه ونزوئلا گفت: با آقای ظریف گفت‌وگوهای مفصلی داشتیم و روابط دوجانبه را بررسی کردیم.
مادورو افزود: از رهبر عالی ایران قدردانی می‌کنم ما همیشه توصیه‌ها و رهنمودهای ایشان را به یاد داریم.
حضور شرکت‌های قدرتمند ایرانی
در ونزوئلا
رئیس‌جمهور ونزوئلا از ملت ایران نیز تشکر کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران نمونه‌ای از مبارزه و مقاومت در ٣٦ سال گذشته بوده و ایران امروز بدون تردید با همه تاریخی که پارس بزرگ و توسعه صنعتی و اقتصادی داشته، یکی از قدرت‌های نوظهور مهم در قرن ٢١ محسوب می‌شود.
مادورو با بیان اینکه ما الان به این منطق استراتژیک فرمانده چاوز برای برقراری روابط با ایران پی می‌بریم، افزود: ایران نمونه‌ای از صلح و یک قدرت برای ثبات است‌، نه فقط در منطقه خودش بلکه در کل جهان و برای بشریت است.
وی در ادامه گفت: در گفت‌وگوها توافق کردیم که به طور گسترده شرکت‌های قدرتمند ایرانی بتوانند در برنامه توسعه اقتصادی ونزوئلا و در زمینه صنعتی در اینجا سرمایه‌گذاری کرده و در مرحله جدید بهبود اقتصادی ما را همراهی کنند.
رئیس‌جمهور ونزوئلا به ظرفیت‌های کشورش از جمله در زمینه کشاورزی، دارویی و سوخت اشاره کرد: به ما در این جنگ اقتصادی از سوی فاکتورهایی که به دنبال ناپایداری کشور ما هستند، ضرباتی وارد کردند که این سه موتور تشکیل دهنده نهضت بزرگ توسعه هستند.
محمدجواد ظریف وزیر خارجه پس از امضای یادداشت تفاهم بین بانک‌های مرکزی ایران و ونزوئلا در حضور مادورو گفت: برایم باعث افتخار است که یاد و خاطره فرمانده چاوز و تمام کسانی که برای آزادی و استقلال در ونزوئلا مبارزه کردند را گرامی بداریم و پیوند مستحکمی که بین مردم و دولت مقاوم ایران و ونزوئلا برقرار بوده، با همکاری‌های گسترده‌تر اقتصادی عمق و استحکام ببخشیم.
ظریف افزود: امروز ما این آمادگی را داریم که با توجه به دستورات مسئولان عالیرتبه دو کشور به ارتباطات گسترده سیاسی بین ایران و ونزوئلا با تداوم، تقویت و گسترش ارتباطات اقتصادی و تجاری عمق ببخشیم و هیئت عالی‌رتبه‌ای که از دو کشور در این جلسه حضور دارند و حضور وزرای ونزوئلا نشانگر نیت و عزم راسخ دو کشور برای گسترش همکاری‌هاست.
ظریف پیش از این و در اولین سفرش به آمریکای لاتین به ‌عنوان وزیر خارجه دولت یازدهم به کوبا، نیکاراگوئه، اکوادور، شیلی و بولیوی سفر کرد.
وزیر خارجه ایران پیش از این قرار بود دو بار به این منطقه سفر کند که یک بار به دلیل تحولات پس از اعدام شیخ نمر و بار دوم هم که قرار بود در اردیبهشت ماه امسال برگزار شود به دلیل تحولات داخلی برزیل به تعویق افتاد.