kayhan.ir

کد خبر: ۸۴۰۴۸
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۹
فایننشال تایمز:

سیاست‌های آمریکا مردم ایران را از برجام متنفر می‌کند

فایننشال تایمز در گزارشی نوشت، سیاست‌های جنون‌آمیز آمریکا در موضوع تحریم‌های ایران باعث ناامیدی و نفرت مردم ایران از توافق هسته‌ای می‌شود.




 روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز در گزارشی سیاست آمریکا در قبال تحریم‌های بانکی ایران را «جنون‌آمیز» خواند و تصریح کرد: این اقدام می‌تواند دست‌کم دو پیامد داشته باشد. اول اینکه این اقدام،  برخورداری ایران از مزایای برجام را بسیار دشوار می‌کند. این موضوع، سطح ناامیدی و تنفر در داخل ایران از توافق هسته‌ای را بالا خواهد برد. دوم اینکه، رفتار متناقض واشنگتن در این زمینه بانک‌های غیرآمریکایی را درباره مبادله با کشورهای اصطلاحاً خطرآمیز، در صورت تغییر روال آمریکا، هراسان خواهد کرد.
در این نوشتار که زیر عنوان «بانک‌ها نمی‌توانند بدون تضمین آمریکا در ایران سرمایه‌گذاری کنند» تنظیم شده می‌خوانیم: این ماجرا، مثالی غم‌انگیز است که نشان می‌دهد سیاست واشنگتن تا چه حد می‌تواند ناهماهنگ باشد.
در ادامه گزارش آمده است: دلایلی وجود دارد که بانک‌های غیرآمریکایی مشتاق به استفاده از شانس همکاری با ایران هستند. بانک‌های اروپایی - با توجه به اینکه نرخ بهره در غرب بسیار پایین است- شدیداً به دنبال فرصت‌های تجاری با سوددهی بالا هستند.
اما در اینجا نکته‌ای چند میلیارد دلاری وجود دارد. از سال 2010 تاکنون وزارت دادگستری آمریکا بانک‌های غیرآمریکایی را به علت مواردی ادعایی چون دور زدن تحریم‌ها، پول شویی و نقض قوانین ضدتروریسم حدود 15 میلیارد دلار جریمه کرده است.
 از جمله این موارد جریمه 8/9 میلیارد دلاری علیه شرکت «بی‌ان‌پی پاریباس» بوده که در سال 2014 و به علت همکاری با ایران، کوبا و سودان اعمال شد.
جای تعجب نیست که با توجه به این سابقه، بانک‌های اروپایی و آسیایی بسیار عصبی بوده و خواستار تضمین محکم وزارت دادگستری آمریکا جهت تعامل با ایران می‌باشند.
آن‌ها می‌خواهند مطمئن شوند اگر درخواست «کری» برای ورود به معامله با ایران را اجابت کنند با مجازات‌های وزارت دادگستری آمریکا مواجه نخواهند شد.
وی تاکنون قادر نبوده - یا تمایل نداشته- که وزارت دادگستری آمریکا را به صدور چنین مجوزی ترغیب کند. به همین علت بانک‌ها به صورتی موثر به اعتصاب خود ادامه داده و با ایران همکاری مجدد نمی‌کنند.