kayhan.ir

کد خبر: ۸۰۷۷۷
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۲
نگاهی به گذران اوقات فراغت و سفرهای تابستانی - بخش پایانی (گزارش روز)

اوقات فراغت به یادماندنی با رعایت نکات ایمنی

فریده شریفی
کاش از روز ازل هیچ نمی‌دانستم
که هبوط ابدم از پی دانستن بود
چشم تا باز کنم فرصت دیدار گذشت
همه طول سفر یک چمدان بستن بود
فصل تابستان زمان مناسبی برای استراحت و تفریح فرزندان است.
برخی از والدین ماندن در شهر و ثبت‌نام بچه‌ها در کلاس‌های جورواجور و متنوع را ترجیح می‌دهند و برخی دیگر معتقدند سال تحصیلی قوای جسمانی فرزندانشان را تحلیل برده و بهترین فرصت برای تجدید قوای جسمانی و روحی و بنیه فرزندانشان مسافرت است.
پس تا دیر نشده چمدان‌ها را ببندید و آماده سفر شوید، شهرها و مکان‌های تاریخی و دیدنی کشورمان هم کم نیستند، به دل طبیعت سفر کنید و جاذبه‌های طبیعی را از نزدیک مشاهده کنید.جاذبه‌هایی که انسان را به خالق این همه زیبایی نزدیک‌تر می‌سازد.
ماندن و رکود انفعال و نیستی به دنبال دارد چرا که خداوند متعال سرشت انسان را با پویایی، تحرک و شادابی آمیخته و مظاهر طبیعت را در خدمت انسان قرار داده تا ببیند، بیندیشد و ثناگو باشد.
فصل تابستان فرصت مناسبی است تا مدتی به سفر برویم و از هیاهو و شلوغی شهرها دور شویم، مشکلات ترافیک و آلودگی هوای شهرهای بزرگ هم که جای خود دارد بنابراین فصل تابستان و تعطیل شدن دانش‌آموزان بهترین فرصت برای برنامه‌ریزی یک سفر مفرح، آرامش‌بخش و دل‌انگیز است.
آنچه که والدین نباید از آن غافل شوند، وضعیت روحی فرزندانشان است. توجه به تمایلات، رغبت‌ها و استعدادهای دانش‌آموزان نه تنها در طول سال تحصیلی بلکه هنگام تعطیلات نیز موجب می‌شود دانش‌آموزان با آسودگی خاطر و با توجه به روحیات خود فعالیت مورد نظر خود را انتخاب کنند و ایام فراغت خوبی برای خود رقم بزنند.
تاثیر سفر بر نحوه زندگی
روانشناسان طبق تحقیقات بالینی که بین افراد در سنین مختلف انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند کسانی که در طول زندگی خود مسافرت زیاد داشته‌اند تقریبا 40 درصد کمتر از دیگران در خطر افسردگی قرار گرفته‌اند. سفر امید به زندگی را افزایش می‌دهد و برای مدتی انسان را از روزمره‌گی و یکنواختی زندگی ماشینی دور می‌کند.
سفر برای فرزندان امری مهم و ضروری است چرا که هم قوای جسمانی آنان را پرورش می‌دهد و هم روح و روان آنان را شاداب و سالم می‌سازد.
آیا والدین به فکر آسایش و استراحت فرزندان خود هستند یا با استرس ثبت‌نام در کلاس‌های تحصیلی آنان را افسرده و سرگردان می‌کنند.
یک خانم خانه‌دار به پرسش گزارشگر کیهان اینگونه پاسخ می‌دهد: «هیچ‌وقت مسافرت کردن ارزان نبوده و هزینه‌های خاص خود را دارد اما به دلیل هزینه بالا ی‌سفرها نمی‌توان مسافرت را کنار گذاشت و این استراحت و تفریح سالم را از فرزندان دریغ کرد.»
وی اضافه می‌کند: «افرادی که بیشتر مسافرت می‌کنند نسبت به دیگران تجربه بیشتری دارند و در برخورد با مشکلات زندگی، با عقل و تدبیر بیشتری رفتار می‌کنند. حتی در خرج کردن پول هم تجربه پیدا می‌کنند و طوری برنامه‌ریزی می‌نمایند که هم از مسافرت خود لذت ببرند و هم مقداری پول برای بازگشت خود پس‌انداز کنند.»
این خانم خانه‌دار تاکید می‌کند: «بیشتر مواقع ما با دوستان و خویشاوندان خود مسافرت می‌کنیم که این مسئله روحیه اجتماعی بودن و مشارکت در فعالیت‌های گروهی را در ما افزایش می‌دهد به خصوص برای فرزندان الگوی خوبی است که اجتماعی باشد و از انزوا و افسردگی پرهیز کند.»
اکثر رواشناسان ویژگی‌های بسیاری را برای سفر بیان می‌کنند اما آنچه که در دیدگاه آنان مشترک است چند فایده عمده سفر است که شامل، قدرت برنامه‌ریزی صحیح و مدیریت زمان، برنامه‌ریزی صحیح مالی، شناختن دوستان و آشنایان، دور شدن غم و اندوه، پیدا کردن روحیه اجتماعی، افزایش اعتماد به نفس و انگیزه پیدا کردن برای کار و فعالیت مجدد است.
«مرتضی رحمانی موحد» معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری معتقد است، کشور ما خوشبختانه دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است که با برنامه‌ریزی صحیح و درست می‌توان گردشگران بی‌شماری را به سمت آنها کشاند.
وی می‌گوید: «سفرهای تابستانی آغاز شده و این ایام بهترین فرصت برای استفاده از جاذبه‌های توریستی و گردشگری استان‌های مختلف کشور است به ویژه اینکه دیدار از نمایشگاه‌های مختلف و صنایع دستی استان‌‌ها به توسعه صنعت گردشگری کمک می‌کند و افراد را با هنر و فرهنگ ایران بیشتر آشنا می‌کند.»
به گفته معاونت گردشگری میراث فرهنگی، گردشگری را فقط با رویکرد اقتصادی نباید نگاه کرد چرا که گردشگری یک فرآیند چندوجهی است و دارای تاثیرات زیست محیطی، فرهنگی، اقتصادی و صنعتی است.
در هر صورت تابستان فصل سفر است، همه آدم‌ها مسافرت در فصل گرم سال را دوست دارند، هر مقصدی هم با توجه به جذابیت‌هایش طرفدارهای خودش را دارد اما تمهیدات سفر یکی از پیش‌نیازهای مسافرت است و رعایت چند نکته ساده و مهم می‌تواند سفر بهتری برای مسافران رقم بزند.
ایمنی فراموش نشود
زیرساخت‌های گردشگری در ایران هنوز از استانداردهای لازم برخوردار نیستند به طوری که نبود جاده‌های استاندارد سالانه جان هزاران مسافر را می‌گیرد.
در فصل تابستان خیلی‌ها بار سفر می‌بندند تا دمی بیاسایند و با انرژی دو چندان به شهر خود بازگردند، اما هجوم مسافران به جاده‌ها، احتمال حوادث جاده‌ای را افزایش می‌دهد و خطر به سلامت نرسیدن جان مسافران را تهدید می‌کند.
به گفته معاون اجتماعی و فرهنگی ترافیک پلیس راهور ناجا، در نوروز 95 ، 403 نفر در تصادفات رانندگی کشته شدند. این آمار در نوروز 94، 968 نفر در نوروز 93 یک هزار و 84 نفر و در سال 1392 یک هزار و 227 نفر بوده است. به این ترتیب خوشبختانه آمار تصادفات جاده‌ای امسال نسبت به سال گذشته کاهش داشته است اما با رعایت نکات ایمنی می‌توانیم همین تعداد تلفات تصادفات جاده‌ای را هم نداشته باشیم.
سرهنگ «عین‌الله جهانی» تاکید می‌کند که در یکی از عوامل مهم در ایجاد تصادفات جاده‌ای بی‌تجربگی و پایین بودن سن رانندگان است که در نوروز 95 مقصران تصادفات جاده‌ای بین 25 تا 30 سن داشتند و از تجربه کافی برای رانندگی در جاده‌ها به ویژه جاده‌های لغزنده برخوردار نبودند.از سوی دیگر سفر به هر شهر یا مناطق طبیعی امکانات خاص خود را می‌طلبد که فراهم آوردن آنها نیاز ضروری هر مسافری است.
«محبوبه همت‌پور» درمانگر و کارشناس مسائل بهداشتی در این باره می‌گوید: «به هنگام مسافرت چه سفرهای طولانی مدت و چه سفرهای کوتاه باید وسایل متناسب با آن سفر را فراهم کنید، به طور مثال اگر به بنادر و شهرهای ساحلی مسافرت می‌کنید باید عینک آفتابی، کرم‌های محافظ‌پوست و کلاه به همراه داشته باشید، همچنین از آب آشامیدنی سالم استفاده کنید و از مصرف خوراکی‌هایی که زود فاسد می‌شوند جدا خودداری کنید چرا که خطر مسمومیت به همراه دارد. داشتن چادرهای مسافرتی راحت و جادار و ضدآب و رطوبت، پوشیدن لباس‌های مناسب با رنگ روشن و نخی و ضرورتا آستین بلند برای محافظت از آفتاب و حشرات، داشتن وسایل کمک‌های اولیه، پماد سوختگی، ضدعفونی‌کننده و وسایل پانسمان هم از ضروریات یک سفر ایمن و آسوده است.وی اضافه می‌کند: «کنترل تجهیزات ماشین هم که مسلما وظیفه راننده ماشین است تا یک سفر ایمن و لذت‌بخش برای خانواده فراهم آورد، سفری که یادآوری خاطراتش برای تک‌تک افراد خانواده مسرت‌بخش باشد.»
«مریم بقایی» کارشناس تغذیه نیز در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان درباره نوع تغذیه در سفر می‌گوید: «غذا به دلیل گرما زود خراب می‌شود و خوردن آن باعث مسمومیت غذایی می‌شود به همین دلیل مسافران باید از جایی غذا تهیه کنند که مطمئن باشند آن غذا به طریقه بهداشتی تهیه و توزیع شده است.»
وی اضافه می‌کند. «برای رفتن به رستوران‌های خوب و بهداشتی می‌توان از ساکنان بومی و یا شهروندان آن شهر سؤال کرد و به رستوران‌هایی مراجعه نمود  که مطمئن و بهداشتی باشند و غذای سالم در اختیار مسافران قرار دهند و در صورت برخورد با رستوران متخلف و غیربهداشتی به ماموران بهداشت گزارش شود تا مسافران دیگر در معرض ابتلا به مسمومیت و بیماری‌های واگیردار قرار نگیرند.»
به گفته این کارشناس تغذیه، در مصرف میوه‌ها و سبزیجات نیز باید نهایت دقت در سفرها به عمل آید تا خدای ناکرده بر اثر مصرف میوه‌ها و سبزی های آلوده بیماری‌های واگیردار و عفونی میان مسافران شایع نشود.
وی تاکید می‌کند: «کاهو، سبزیجات و بسیاری از میوه‌ها با سمومی سمپاشی می‌شوند که جز با شستن دقیق از بین نخواهد رفت و بهتر است میوه‌هایی به هنگام مسافرت مصرف شوند که پوستشان کنده می‌شود مثل موز و پرتغال و هندوانه که به رفع تشنگی هم کمک می‌کند.»بقایی خاطرنشان می‌کند: «مسافران بهتر است ابتدا از شرایط زیست‌محیطی منطقه در نظر گرفته شده برای مسافرت خود آگاهی کامل پیدا کنند و با شناخت کامل منطقه به سفر بپردازند تا سفری ایمن و آسوده و سالم داشته باشند.»
گسترش صنعت گردشگری
صنعت گردشگری پس از صنایع نفت و خودروسازی به سومین صنعت درآمدزای جهان تبدیل شده است. از نظر اقتصادی سبب ایجاد اشتغال، کاهش بیکاری و افزایش درآمد می‌شود به ویژه آنکه سرمایه‌گذاری برای ایجاد یک فرصت شغلی در صنعت گردشگری بسیار پایین‌تر از دیگر صنایع است.طبق آمار سازمان جهانی گردشگری از هر 12 تا 15 شغل در دنیا یک شغل به گردشگری اختصاص داشته و هر پنج تا 10 گردشگر یک فرصت شغلی ایجاد می‌کنند. در حال حاضر حدود 260 میلیون نفر در جهان در صنعت گردشگری و صنایع مرتبط به کار اشتغال دارند و درآمدهای حاصل از این صنعت در مجموع حدود 9 درصد تولید ناخالص داخلی کشورهای جهان را به خود اختصاص داده است.اما چرا ما با داشتن جاذبه‌های مهم گردشگری و مکان‌های تاریخی و طبیعی زیبا و خاطره‌انگیز نتوانستیم در عرصه گردشگری سهم مناسبی داشته باشیم؟
«اسماعیل قدکساز» هنرمند و صاحب مغازه صنایع دستی در اصفهان در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان درباره اهمیت سفر و نقش صنعت گردشگری و توریسم در ایجاد اشتغالزایی در کشور می‌گوید: «از قدیم‌الایام گفته‌اند که انسان در سفر پخته و آزموده می‌شود و تجربه پیدا می‌کند که این مسئله هم ریشه در فرهنگ اسلامی مردم ایران دارد، چرا که در دین اسلام به سیر و سفر و سیاحت فراوان تاکید شده و پیامبر اعظم(ص) فرموده‌اند: سیرو فی‌الارض...»
وی اضافه می‌کند: «خوشبختانه میل مسافرت در مردم ایران بسیار زیاد است و بسیاری از کسانی که از اصفهان، شیراز، تبریز یا شهرهای دیدنی ایران بازدید می‌کنند مصمم می‌شوند که باز هم به این شهرها سفر کنند و از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی این شهرها دیدن کنند.»
به گفته این هنرمند، اصفهان پس از تهران و مشهد سومین شهر پرجمعیت و از نظر باستانی و فرهنگی یک شهر مهم در مرکز ایران است.اسماعیل قدکساز همچنین خاطرنشان می‌کند: «متأسفانه فرهنگ تفریح و مسافرت در بسیاری از خانواده‌های ما نهادینه نشده و حتی برخی از مردم مسافرت و تفریح را جزو آخرین برنامه‌های زندگی خود قرار می‌دهند در حالی که با برنامه‌ریزی مناسب می‌توان اوقات فراغت خود را به مسافرت و بازدید از شهرهای ایران که بسیار غنی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی هستند، اختصاص داد.»
در هر صورت دوری از شهر و خانه شاید برای چند روز یا چند هفته بد نباشد. هنوز فصل تابستان تمام نشده و دو ماه دیگر فرصت باقی است بهتر است چمدان‌ها را ببندید و با رعایت نکات ایمنی سفر تابستانی خود را آغاز کنید. پس از پایان سفر خواهید دید که فرزندانتان با چه روحیه و انرژی مثبتی به فعالیت و تلاش می‌پردازند، آب و هوای خوش کوهستان، کنار دریا، رفتن به جنگل و دامن طبیعت، هر کدام را انتخاب می‌کنید عجله کنید... شاید فرصتی دیگر پیش نیاید...