kayhan.ir

کد خبر: ۸۰۷۷۱
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۷
نیویورک‌تایمز:

دولت ایران به این معامله نیاز دارد /کنگره آمریکا باید اجازه فروش هواپیما را بدهد

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز ضمن رد مخالفت‌ها با فروش هواپیما به ایران، تاکید کرد که عملی شدن قرارداد بوئینگ، سبب تقویت سیاسی دولت ایران خواهد شد؛ موضوعی که این دولت به آن نیاز دارد!



به گزارش فارس، یک روزنامه پرتیراژ آمریکایی که از حامیان برجام است، در ادامه بحث‌ها در آمریکا درباره قرارداد فروش هواپیما بین بوئینگ و ایران، در سرمقاله‌ای به این موضوع پرداخته است.
نیویورک تایمز در این سرمقاله نوشته است: «کنگره (آمریکا) باید اجازه دهد که توافق بوئینگ به پیش برود.»
چندی پیش بود که بوئینگ و ایران ایر، قراردادی 25 میلیارد دلاری برای فروش 80 هواپیما به ایران و همچنین لیزینگ 29 هواپیمای دیگر با طرف ایرانی امضاء کردند اما این قرارداد با مخالفت شدید به ویژه جمهوریخواهان مواجه شده است.
جمهوریخواهان آمریکایی که اکثریت کنگره را در اختیار دارند، طرح ممنوعیت فروش هواپیما توسط بوئینگ به ایران را تصویب کردند.
پس از تصویب این طرح، مدیران شرکت بوئینگ گفتند که اگر اجازه فروش به این شرکت داده نشود، به دیگر هواپیماسازان اروپایی مانند ایرباس که قطعات آمریکایی استفاده می‌کنند هم نباید اجازه فروش داده شود.
این اظهارات و اقدامات ضد ایرانی کنگره آمریکا در حالی انجام شده است که یکی از بندهای مربوط به تعهدات طرف مقابل در برجام، تعهد مبنی بر فروش هواپیما و قطعات به ایران است.
در سرمقاله اخیر نیویورک تایمز آمده است: «قانونگذاران کنگره پیش از تعطیلات تابستانه خود، زمان یافتند تا چندین طرح را تصویب کنند؛ طرح‌هایی که می‌تواند توافق یک ساله هسته‌ای رئیس‌جمهور اوباما با ایران را که یکی از مهم‌ترین دستاوردها در سال‌های گذشته در حوزه امنیت جهانی است، به خطر اندازد.»
در این سرمقاله با تاکید بر «پایبندی هر دو طرف» برجام به تعهداتشان، تصریح شده است: «با این وجود به نظر می‌رسد برای مجلس نمایندگان آمریکا که به ممنوعیت فروش 80 هواپیما و لیزینگ 29 هواپیمای دیگر توسط بوئینگ به ایران رای داد، این مسیر دلگرم‌کننده (در اجرای توافق برجام) اهمیت کمی داشته است.»
نویسنده نیویورک تایمز در ادامه درباره اهمیت قرارداد بوئینگ و ایران تاکید کرد: «توافق می‌تواند یکی از مهم‌ترین نتایج اقتصادی را به دنبال داشته باشد. می‌تواند آغازگر بزرگترین تبادل تجاری با ایران از زمان پایان قطع روابط دیپلماتیک بین دو کشور از زمان انقلاب اسلامی سال 1979 باشد.»
در ادامه سرمقاله آمده است: «این توافق (بوئینگ و ایران ایر) همچنین زمینه را برای تقویت سیاسی دولت ایران که به شدت به آن نیاز دارد، فراهم خواهد کرد؛ کسی که حامیان و رای‌دهندگانش درباره قول داده شده مبنی بر مزایای اقتصادی توافق هسته‌ای، ناامید هستند. مزایایی که تاکنون عملی نشده است.»