kayhan.ir

کد خبر: ۸۰۷۴۴
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۶
نمایندگان مجلس در واکنش به بدعهدی آمریکا

ضرورت توقف اقدامات داوطلبانه /سازمان انرژی اتمی خود را برای مقابله به مثل آماده کند

در واکنش به بدعهدی آمریکا در اجرای برجام نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار توقف اقدامات داوطلبانه شده و تاکید کردند: سازمان انرژی اتمی باید خود را برای مقابله به مثل آماده کرده و غنی‌سازی آغاز شود.



احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم در گفت‌وگو با فارس با اشاره به بدعهدی‌های آمریکا در اجرای برجام و راه‌های مقابله با آن گفت: یکی از اولین اقداماتی که ما می‌توانیم در مقابل بدعهدی‌های آمریکا انجام دهیم به مسئله اجرای داوطلبانه برخی تعهدات ایران در برجام مربوط می‌شود.
عضو هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران هم اکنون در حال اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است و ما می‌توانیم در اولین اقدام اجرای داوطلبانه این پروتکل را ایجاد کنیم و در ادامه نیز برخی بازرسی‌های فراتر از برجام نیز قطع شود.
عضو هیئت رئیسه مجلس با تاکید بر ضرورت توقف تعهدات داوطلبانه ایران در مقابل بدعهدی آمریکا در اجرای برجام اظهار داشت: در کنار این مسئله ایران تعهداتی پیرامون محدودیت در ذخیره‌سازی منابع اورانیوم و آب سنگین داده است که در ساده‌‌ترین حالت می‌توانیم این محدودیت‌ها را کنار بگذاریم و دولت نیز باید در این زمینه اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهد.
باید دست به اقدامات متقابل بزنیم
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم نیز با اشاره به بد عهدی‌های طرف مقابل در برجام و عدم انجام تعهدات از سوی آنان گفت: ما سرمایه خود را در بحث برجام هزینه کردیم و پای کار آوردیم و در واقع نقدمان را به نسیه آنها دادیم و آنها امروز به تعهداتشان عمل نمی‌کنند.
وی افزود: ما شاهد رفتار دوگانه طرف مقابل در برجام هستیم، در ظاهر می‌گویند که با ایران همکاری داشته باشیم اما در باطن بانک‌ها، بیمه‌ها، کمپانی‌های بزرگ و سرمایه‌گذاران را از همکاری با ایران می‌ترسانند و به آنها هشدار می‌دهند که در ایران سرمایه‌گذاری نکنند.
ذوالنوری خاطرنشان کرد: حال که طرف مقابل به تعهداتش در برجام عمل نکرده ما نیز باید دست به اقدام متقابل بزنیم و تضمین‌هایی را ایجاد کنیم که طرف مقابل مجبور به انجام تعهدات خود شود..
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهارداشت: ما نمی‌توانیم منتظر بمانیم تا طرف مقابل به تعهداتش عمل کند و باید به گونه‌ای رفتار کنیم تا طرف مقابل نیز ناچار به انجام تعهداتش شود.
اجماع برای از سرگیری غنی‌سازی
 در کشور
جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد نیز  با اشاره به نقض عهد‌های مکرر برجام از سوی 1+5 گفت: آنچه قابل توجه است این است که تقریبا بحث اجرای برجام به بن‌بست رسیده چرا که از یک سو جمهوری اسلامی ایران به تمامی تعهدات خود عمل کرده اما در طرف مقابل هیچ اقدامی در جهت اجرای تعهدات برجام صورت نگرفته است.
وی افزود: پس از اجرای تعهدات جمهوری اسلامی ایران و گذشت حدود 6 ماه از آغاز برجام هیچ‌گونه اثری مبنی بر اینکه ظرف مدت کوتاهی طرف مقابل تعهداتش را اجرا کند دیده نمی‌شود و آنچه که مشاهده می‌شود این است که براساس یک راهبردی که از قبل از برجام در حین برجام و پس از اجرای برجام بوده نظام سلطه و آمریکا به دنبال تشدید درگیری‌های خود با نظام جمهوری اسلامی ایران هستند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان گفت: فضا به سمتی می‌رود تا اجماعی بین مجلس و دولت و نخبگان صورت گیرد تا این تصمیم اتخاذ شود که آنچه را که ملت می‌خواهند یعنی بازگشت به دوران غنی‌سازی صنعتی انجام دهیم که البته این بار با سرعتی بیشتر و با کم و کیف متمایز از گذشته این کار انجام خواهد شد.
ایران در اجرای برجام تغییر رفتار می‌دهد
هاجر چنارانی نماینده نیشابور نیز با اشاره نقض عهدهای 1+5 در ارتباط با برجام گفت: چنانچه طی 6 ماه آینده ما همچنان شاهد نقض عهد از سوی طرف مقابل در برجام باشیم تصمیمات لازم برای تغییر رفتار ایران درخصوص اجرای برجام اتخاذ خواهد شد.
وی افزود: ایران هیچگاه نقض عهد نکرده و پا روی برجام نگذاشته اما متأسفانه ما تاکنون بارها شاهد نقض تعهدات برجام از سوی طرف 1+5 بوده و هستیم و هر روز به‌ بهانه‌ای از انجام تعهدات خود سر باز می‌زنند.
دو نگرانی دور و نزدیک در اجرای برجام ؛ ضرورت تاسیس کارخانه سوخت هسته ای
حشمت‌الله فلاحت پیشه نماینده مردم اسلام آباد غرب نیز در گفت و گو با فارس با اشاره به تداوم نقض برجام از سوی آمریکا و طرف‌های غربی گفت: دو نگرانی دور و نزدیک درباره اجرای برجام در داخل ایران وجود دارد.
عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نگرانی اول درباره عدم اجرای برجام در بخش‌های تحریم‌زدایانه است؛ با توجه به کارشکنی‌هایی که آمریکا در راه بخشی از معاملات پولی و بانکی ایران انجام می‌دهند و همچنین اقداماتی که برای جلوگیری از خریداری برخی تجهیزات انجام شده این نگرانی را تشدید کرده است.
وی افزود: به علاوه این مسائل و عهدشکنی‌هایی که از سوی طرف آمریکایی انجام می‌شود اعتقاد دارم موانع ثانویه‌ای نیز به جز مسائل هسته‌ای در راه اجرای برجام وجود دارد که یکی از مهمترین آنها تحولات سیاسی در داخل آمریکا یعنی انتخابات ریاست جمهوری است.
فلاحت پیشه با اشاره به نگرانی دوم ایران در اجرای برجام گفت: نگرانی بعدی مربوط به آینده نیازهای هسته‌ای ایران است؛ طبق برجام تا 15 سال آینده تمام نیازهای هسته‌ای ایران باید از طریق باشگاه کشورهای دارای فناوری هسته‌ای تامین شود و قابل پیش‌بینی است که آمریکایی‌ها بعد از کارشکنی در زمینه برداشتن تحریم‌ها در مرحله بعد در راه فروش سوخت‌های مورد نیاز ایران یعنی درجات غنی شده بالاتر از 3.6 درصد مانع‌تراشی خواهند کرد.
فلاحت پیشه با اشاره به اظهارات رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر لزوم ایجاد کارخانه سوخت هسته‌ای آن را در راستای نگرانی ایران از مانع تراشی در جهت دستیابی به سوخت‌های مورد نیاز تفسیر و اظهار داشت: این اقدام می‌تواند جایگاهی برای تولید سوخت‌های هسته‌ای مورد نیاز کشورمان در آینده مانند تولید اورانیوم 20 درصد که دارای مصارف دارویی است و اورانیوم 60 درصد که مورد نیاز زیردریایی و کشتی‌های بزرگ است، باشد.
عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حتما در آینده با کارشکنی‌هایی در زمینه ارائه اورانیوم با غنای بالا از سوی کشورهای هسته‌ای و به ویژه  آمریکا روبرو خواهید شد گفت: معتقدم اگر سازمان انرژی اتمی طرح عملیاتی در زمینه تولید کارخانه سوخت هسته‌ای ارائه دهد حتما مجلس شورای اسلامی آمادگی تصویب بودجه آن را خواهد داشت.