kayhan.ir

کد خبر: ۸۰۶۷۳
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۸

پاکسازی مناطق آلوده به مین ایلام با تقدیم 39 شهید

مدیرکل امنیتی، انتظامی استانداری ایلام گفت: از ابتدای پاکسازی مناطق آلوده به مین این استان تاکنون 39 شهید و 163 جانباز تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی شده است.



علی نجات سلیمانی اظهار کرد: یک میلیون و 700 هزار هکتار از زمین‌های استان ایلام در مهران و دهلران که در دوران دفاع مقدس درگیر جنگ بوده‌اند، به انواع مین‌ها، ضایعات جنگی و گلوله‌های عمل نکرده آلوده‌اند که 900 هزار هکتار از این سطح در شهرستان مرزی دهلران و 800 هزار هکتار نیز در مهران قرار دارد.
سلیمانی گفت: تاکنون تمامی مناطق یاد شده از وجود مواد منفجره پاک شده ولی براساس ارزیابی‌های صورت گرفته در محدوده حدود پنج هزار هکتار، برای اطمینان یافتن از فعالیت‌های صورت گرفته باید بازنگری صورت پذیرد.
وی ادامه داد: مناطقی که باید در پاکسازی مورد بازنگری قرار گیرد، شامل بستر رودخانه‌های فصلی و دائمی، زمین‌های آبرفتی و کانال‌های زمان جنگ است.
وی تأکید کرد: در مکان‌هایی که قرار است طرح‌های صنعتی و تولیدی اجرا شود، باید سطح پاکسازی به منظور جلوگیری از بروز هرگونه حادثه احتمالی به 80 سانتی‌متر برسد که در منطقه ویژه و آزاد تجاری مهران باید این موضوع لحاظ شود.
مدیرکل امنیتی، انتظامی استانداری ایلام با اشاره به اینکه کار مین‌زدایی در زمین‌های استان ایلام با همکاری مرکز مین‌زدایی کشور و بخش خصوصی در جریان است، اضافه کرد: در هنگام وقوع بارندگی برخی از مین‌ها از بستر رودخانه‌ها و زمین‌های آبرفتی جابه‌جا شده  خطراتی را برای ساکنان منطقه به وجود می‌آورد.
مدیرکل امنیتی، انتظامی استانداری ایلام، بازنگری پاکسازی یک هزار و 500 هکتار از منطقه دویرج دهلران، 22 هکتار از منطقه نهر عنبر و 995 هکتار از بستر رودخانه دویرج را از اولویت‌های امسال استان اعلام کرد.
سلیمانی افزود: مناطق زعفرانیه به وسعت 444 هکتار، کله‌قندی 79 هکتار، میمک تا هلاله شمالی 400 هکتار و در منطقه کولگ به وسعت 100 هکتار در شهرستان مهران برای بازنگری در پاکسازی مناطق آلوده به مین تعیین شده است.