kayhan.ir

کد خبر: ۷۹۱۵
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۲
مدیرعامل شرکت توانیر خبر داد

انعقاد قرارداد تولید 14 هزار مگاوات برق با بخش‌های دولتی و خصوصی

مدیرعامل شرکت توانیر گفت: این شرکت برای ساخت چندین نیروگاه با ظرفیت تولید 14 هزار مگاوات برق با بخش‌های دولتی و خصوصی قرارداد بست.
«همایون حائری» در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی در شیروان،‌ گفت: ساخت نیروگاه با تولید 11 هزار مگاوات برق از سوی بخش دولتی و بقیه با مشارکت بخش خصوصی انجام می‌شود.
وی افزود: اکنون نیروگاه‌های اجرا شده در سطح کشور، هشت هزار و 600 مگاوات برق تولید می‌کند.
حائری به میزان بدهکاری شرکت توانیر به پیمانکاران اشاره و تصریح کرد: اکنون این شرکت 180 هزار میلیارد ریال به پیمانکاران بابت اجرای طرح‌ها بدهی دارد.
وی افزود: این میزان بدهی باید در سال 93 از طریق بانک‌ها و فروش اوراق مشارکت تامین و به پیمانکاران پرداخت شود.
مدیرعامل شرکت توانیر به هزینه تولید برق اشاره کرد و گفت: این شرکت برای مصرف هر کیلووات ساعت 430 ریال از مشترکان خود دریافت می‌کند در حالی که مجموع هزینه‌هایی که برای تولید هر کیلووات ساعت برق شرکت متحمل می‌شود، 680 ریال است.
حائری گفت: هم‌اکنون جمهوری اسلامی ایران با 6 کشور همسایه خود در زمینه تبادل انرژی برق همکاری دارد.
وی  که در جریان بازدید از نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان این کشورها را شامل ترکیه، پاکستان، ترکمنستان، ارمنستان، عراق و افغانستان عنوان کرد.
وی قیمت فروش برق در ایران را هر کیلووات 1/3 سنت و کمتر از یکدهم نرخ جهانی آن ذکر کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران ارزان‌ترین برق را در منطقه تولید و عرضه می‌کند.
وی گفت: قیمت تمام شده هر کیلو وات ساعت برق در ایران، بدون احتساب سوخت 800 ریال است که به ازای فروش هر کیلووات ساعت برق 170 ریال به سازمان هدفمندی یارانه‌ها برای پرداخت یارانه و 250 ریال نیز به عنوان هزینه تولید به وزارت نیرو می‌رسد.
حايری ظرفیت کنونی تولید برق در نیروگاه‌های کشور را 70 هزار مگاوات عنوان کرد و گفت: از این میزان 10 هزار مگاوات در نیروگاه‌های آبی و 60 هزار مگاوات در بخش حرارتی و اتمی تولید می‌شود.
وی با توجه به کاهش بارندگی‌ها و حجم آب پشت سدها، گفت: باید نیروگاه‌های جدید طوری طراحی شود که آب کمتری مصرف کنند وگرنه در شرایط کم‌آبی، بخش انرژی کشور دچار مشکلات زیادی خواهد شد.
حائری با بیان اینکه 35 نیروگاه کشور برای واگذاری به بخش خصوصی معرفی شده، افزود: 10 نیروگاه به صورت شرکت سهامی تاسیس،  22 نیروگاه با ظرفیت 20 هزار مگاوات در حال واگذاری و 10 نیروگاه در قالب شخصیت حقوقی سهام دولتی تشکیل شده  افزود: قرارداد ساخت واحد سوم نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان منعقد شده و بخار این نیروگاه از محل 25 درصد قرارداد اصلی 22 واحد با شرکت مپنا در مرحله نهایی و امضا است.
وی با بیان این که تا سال94 دو واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان وارد مدار می‌شود، گفت: تا افتتاح نیروگاه مزبور سالانه یک میلیارد دلار در سوخت گازوئیل صرفه‌جویی شده و با راه‌اندازی هر واحد بخار نیز 300 میلیون لیتر صرفه‌جویی می‌شود.