kayhan.ir

کد خبر: ۷۹۱۱
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۰
رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست:

طرح‌های ملی قبل از اجرا، ارزیابی زیست‌محیطی می‌شوند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طرح‌های ملی باید قبل از اجرایی شدن، به لحاظ زیست محیطی ارزیابی شوند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، «معصومه ابتکار» در پایان سفر یک روزه به گیلان در گفت‌وگو با رسانه‌های گروهی در فرودگاه سردار جنگل رشت اظهار داشت: براساس قانون، تمامی طرح‌ها ابتدا باید ارزیابی زیست محیطی شوند و با مشارکت مردم و گروه‌های مردم نهاد و همپیمانی شهرداری‌ها، از مشکلات زیست محیطی آنها کاسته شود.
وی افزود: در شرایط فعلی ممکن است نتوانیم در اجرای طرح‌های بزرگ از قبیل سدها بهترین مؤلفه زیست محیطی را برگزینیم ولی گزینه‌هایی که کمترین عوارض را برای محیط زیست در پی داشته باشند، انتخاب خواهند شد.
معاون رئیس جمهوری ادامه داد: هم اکنون دولت یازدهم و استاندارها، تعامل خوبی در تحقق اهداف زیست محیطی در اجرای طرح‌ها و نیز رعایت ضوابط محیط زیست دارند و از این فرصت باید به خوبی استفاده کرد.
ابتکار به معضل زباله در استان‌های شمالی اشاره و تصریح کرد: بخشی از مشکل زباله، فرهنگی و رفتاری است که باید برای جلوگیری از آن، گروه‌های اجتماعی وارد عمل شده و فرهنگ‌سازی انجام شود.
وی با بیان اینکه مشکل زباله در تهران، مشهد و برخی از شهرهای بزرگ کشور حل شده است گفت: در استان‌های شمالی نیز باید مسئولان بخش‌های دولتی، هماهنگی لازم برای تغییر رویکردها و اصلاح رفتار جامعه و حل معضلات زباله را انجام دهند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: بخشی از پسماندها قابلیت بازیافت دارند و باید در این چرخه قرار گیرند و در استان‌هایی همچون گیلان نیز می‌توان این امر را انجام داد.
وی خواستار همکاری و مسئولیت‌پذیری اقشار مختلف مردم گیلان و دانشجویان و حرکت‌های جمعی در این زمینه شد و گفت: جمع‌آوری زباله این استان ابتدا باید از معابر جمع‌آوری، آغاز شود و بعد به مکان‌های دیگر برسد.
وی در مورد بهره‌برداری از جنگل‌ها گفت: دو ماه پیش طرحی در هیأت دولت تصویب و بهره‌برداری تجاری از جنگل‌ها و قطع درختان سالم ممنوع شد.
به گفته ابتکار؛ این مصوبه به استان‌ها نیز ابلاغ شده و براساس آن، باید بهره‌برداری از جنگل‌ها متوقف شود و با مشارکت جوامع محلی از فشار به جنگل کاسته و نقش افراد بومی در حفاظت از جنگل‌ها پر رنگ شود.