kayhan.ir

کد خبر: ۷۸۸۷۰
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۳

اشتغالزايي با كُركِ بُز و پنج ميل چوبي

یک فعال اقتصاد مقاومتي توانسته با توليد محصولات دست باف كركي درآمد مناسبی کسب کند.



خانم مريم اصلاني که از توليدكنندگان موفق كلاه كركي در شهرستان گرمه از توابع استان خراسان شمالي است موفق شده با تهيه سرمايه در گردش و خريد پوست بز درآمد مناسبي از توليد محصولات دست باف كركي به دست آورد.
او درباره نحوه توليد كلاه كركي،  می‌گويد: «كلاه كركي از كرك بز تهيه  می‌شود. پوست‌هاي خريداري شده را با آب و پودر صابون  می‌شوييم و پوست شسته شده را براي خشك شدن يك شبانه روز زير خاكستر مدفون  می‌كنيم. كرك پشم را براي توليد نخ با دست جدا و با كمك چرخ ريسندگي، نخ مورد نياز براي بافت كلاه كركي را مهيا  می‌كنيم. مراحل بافت كلاه كركي بسيار ساده است و بدون دخالت ماشين يا ابزار خاص و تنها توسط پنج عدد ميل چوبي انجام  می‌شود.»
مريم اصلاني خاطر نشان  می‌كند: «بافتن كلاه كركي را از پدر و مادرم آموختم. آن‌ها با اين وجود اينكه بيش از 70 سال سن دارند همچنان با علاقه مشغول بافتن كلاه كركي هستند و از اين راه امرار معاش  می‌كنند. بافتن كلاه كركي در شهرستان گرمه رواج زيادي دارد و خيلي‌ها شغلشان همين است. من به همراه 3 دخترم 8 سال است كه كلاه كركي می‌بافيم و از اين راه درآمد كسب می‌كنيم. بافتن هر كلاه 2 روز زمان می‌برد.»
او درباره بازار محصولات كركي دست باف، اظهار می‌كند: «قيمت يك كلاه كركي بين 100 تا 500 هزار تومان است. اما ما به توليداتمان تنوع بخشيده‌ايم و جليقه، دستكش و ساق دست هم توليد می‌كنيم. از درآمدمان راضي هستيم اما اگر رسانه‌ها كمك كنند تا مردم ساير نقاط كشور نيز با محصولات كركي و خواص آن‌ها آشنا شوند خيلي‌ها مشغول به كار خواهند شد. ضمن اينكه كلاه كركي قابليت صادرات به كشورهاي سردسير به خصوص روسيه را نيز دارد. بافندگان ما نيز سابقه فروش اين محصولات به روس‌ها را دارند، فقط نيازمند تبليغات و معرفي محصول هستيم.»
او تاكيد مي‌كند: «برگزاري نمايشگاه‌هاي ميراث فرهنگي و صنايع دستي كمك بزرگي به امثال ماست. بخش مهمي از فروش سالانه ما در همين نمايشگاه‌ها محقق می‌شود كه متاسفانه تعداد آن‌ها با وجود استقبال مردم خيلي كم است و لازم است سازمان صنايع دستي و ميراث فرهنگي به اين مسئله توجه كند.»
خانم اصلاني با دريافت 15 ميليون تومان وام اقتصاد مقاومتي از بسيج سازندگي توانسته است سرمايه درگردش لازم براي تهيه پوست بز را فراهم كند. او درباره مشكل توليدكنندگان محصولات كركي، می‌گويد: «تهيه مواد اوليه كار مشكلي است. در حال حاضر فقط از كرمان می‌توان پوست بز كرك‌دار تهيه كرد. بزهاي بيشتر نقاط كشور فقط مو دارند و كرك ندارند. اما بزهاي كرمان بين موهايشان كرك مرغوبي دارند. در حال حاضر مهمترين مشكل ما تهيه پوست مرغوب است.»
اين فعال اقتصاد مقاومتي با اشاره به اهميت حمايت از صنايع دستي و مشاغل خانگي، خاطرنشان می‌كند: «مشاغل خانگي يكي از بكرترين عرصه‌ها براي اشتغالزايي است كه با كمترين سرمايه‌گذاري بالاترين بازده را در پي دارد.
 من شخصا به خانم‌ها هميشه توصيه می‌كنم كه صنايع دستي و كار در منزل را جدي بگيرند زيرا هم به امور خانه شان می‌رسند، هم سرگرم می‌شوند و هم به اقتصاد خانواده شان كمك می‌كنند. من به عنوان مربي بافتن كلاه پشمي در حال حاضر با همكاري مسئولان شهرستان در حال آموزش به تعداد زيادي از خانم‌هاي خانه‌دار هستم.