kayhan.ir

کد خبر: ۷۶۲۱۶
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۶
رئیس همایش اقتصاد مقاومتی:

تحقق اقتصاد مقاومتی با بخشنامه صورت نمی‌گیرد

رئیس همایش اقتصاد مقاومتی، با بیان اینکه گفتمان‌سازی در اجرای این سیاست‌ها نصف راه است، گفت: با بخشنامه، سیاست اقتصاد مقاومتی محقق نمی‌شود.


به گزارش فارس، موسی نجفی روز گذشته در نشست خبری همایش ملی اقتصاد مقاومتی (پیوند فرهنگ، سیاست و اقتصاد)، با اشاره به ابعاد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی، محتاج فرهنگ‌سازی هستیم، باید از ظرفیت بخش‌ها و انسان‌های فرهنگی استفاده کرده و آنها را وارد میدان کنیم چرا که فرهنگ اقتصاد مقاومتی، به سیاست و فرهنگ اجتماع بازمی‌گردد.
به گفته این استاد دانشگاه، امروز گفته می‌شود اقتصاد مقاومتی برای درمان است، اما باید گفت این نگاه، شاخصی برای درد نیز هست و می‌توان میزان درد را بیان کرد.
رئیس همایش اقتصاد مقاومتی به دو ویژگی اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: تجربه تاریخی نشان می‌دهد این رویکرد از توده مردم به سمت دولت بوده و نیز به صورت کند و آرام انجام شده است و باز فرهنگ‌سازی نقش اصلی را دارد.
این استاد دانشگاه افزود: اکنون در دوره استعمار فرانو هستیم که بحث اقتصاد مقاومتی را ضروری‌تر می‌کند و یک معیار سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی است، به یک شعور ملی نیازمندیم که باید حساسیت را ایجاد کند. اگر این مباحث انجام شود، نصف راه را رفته‌ایم و اگر دیده نشود، به موفقیت نمی‌رسد.
جا زدن اقتصاد ریاضتی به اسم اقتصاد مقاومتی
رئیس شورای سیاست گذاری همایش اقتصاد مقاومتی نیز در این نشست با تاکید بر اینکه باید هر سه جنبه فرهنگ، سیاست و اقتصاد در اقتصاد مقاومتی بروز و ظهور کند تصریح کرد: برخی طرفداران اقتصاد وابسته در سال‌های گذشته فرهنگ را منزوی کرده‌ و اقتصاد مقاومتی را به عمد اقتصاد ریاضتی معرفی می‌کنند.
حجت‌الاسلام رضا غلامی گفت: وظیفه ما حوزوی‌ها و دانشگاهیان، سکوت نکردن و بیان واقعیاتی است که در چند سال گذشته آن طوری که باید به مردم بیان نشده است.
غلامی تصریح کرد: برخی اصرار دارند که به عمد، اقتصاد مقاومتی را اقتصاد ریاضتی معرفی کنند، اما باید گفت که تا بوده، اقتصاد واردات و اقتصاد استعدادکش بوده است و اگر در آینده تغییری در اقتصاد رخ ندهد، مطمئناً باید منتظر ریاضیت‌های اقتصادی به مراتب سخت‌تری باشیم و شرایط به مراتب بدتری را پیش روی مردم قرار دهند که مجبورند آن را تحمل کنند.
رئیس شورای سیاستگذاری همایش اقتصاد مقاومتی با اشاره به شرایط بسیار تلخ امروز و موج تازه‌ای از بیکاری و اشتغال برای جوانان، خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی، به فرهنگ به شکل عنصر مزاحم نگاه نمی‌کند، چرا که این اقتصاد منفعل است که فرهنگ آن را به چالش می‌کشاند.
به گفته غلامی، اقتصاد مقاومتی حرص و ولع برای غربی شدن به قیمت زیرپا گذاشتن منافع ملی را نمی‌پذیرد.
وی افزود: به اعتقاد اصحاب اقتصاد وابسته، فرهنگ مزاحم تلقی می‌شود و در سال‌های گذشته شاهد هستیم که از هیچ تلاشی برای منزوی کردن فرهنگ فروگذار نکردند.