kayhan.ir

کد خبر: ۷۴۰۵۷
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۱

کوتاه از سراسر جهان



لیبی
رای‌الیوم: به گفته نیروهای امنیتی لیبی تروریست‌های داعش ظرف چند روز گذشته شروع به عقب‌نشینی از مناطق تحت سلطه خود در شهر بنغازی در شمال شرق لیبی به سمت شهر سرت در مرکز این کشور کرده‌اند. برخی منابع می‌گویند این عقب‌نشینی احتمالا طرحی استراتژیک برای بسیج نیروهای داعش است.
اندونزی
کیودو: دولت اندونزی بیش از 1700 تن را که در تظاهرات اعتراض‌آمیز استان جدایی‌طلب پاپوا شرکت داشتند بازداشت کرده است. این استان در بخش غربی جزیره گینه نو واقع شده و پهناورترین استان اندونزی است که همواره محل فعالیت گروه‌های جدایی‌طلب بوده است.
آمریکا
ریل کلیر پالیتیکس: مؤسسه راسموسن نتایج جدیدترین نظرسنجی خود را منتشر کرد که مطابق آن اگر انتخابات سراسری اکنون انجام شود ترامپ با 41 درصد از کلینتون 39 درصدی پیش خواهد بود. این در حالی است که یک ماه گذشته هیلاری کلینتون با 47 درصد آرا از ترامپ 40 درصدی پیش بود.
استونی
پترا: مانور ناتو با نام «توفان بهار» از روز گذشته و با حضور 6000 نیرو از کشورهای عضو این سازمان در کشور استونی آغاز شده است. این رزمایش دو هفته به طول خواهد انجامید و در آن 10 کشور عضو ناتو از جمله هلند، آمریکا، انگلیس و آلمان حضور دارند.
عربستان
سی.ان.ان: وزارت دادگستری عربستان می‌گوید به زنان این کشور اجازه داده از این پس یک نسخه از سند ازدواج خود را که پیش از این تنها در اختیار مردان بود در اختیار داشته باشند! این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که زنان در جامعه عربستان تقریبا جایگاهی ندارند و آل سعود پیوسته مورد انتقاد مجامع بین‌المللی قرار گرفته است.
بحرین
تسنیم: نماینده رهبر شیعیان بحرین در ایران گفته هدف دولت بحرین از اظهارات ضد ایرانی خود جلب رضایت آل سعود و بهره‌مندی از پشتیبانی مالی این کشور است. وی این را هم گفته که بحرین یک کشور کوچک است و هیچ توانایی برای تهدید کردن ایران ندارد.
فلسطین
ایرنا: رئيس کمیته مردمی مقابله با محاصره فلسطین نسبت به پیامدهای وخیم توقف بازسازی ویرانی‌های نوار غزه ناشی از جنگ‌های دشمن صهیونیستی و بمباران سنگین هشدار داده و گفته در حال حاضر بیش از 40 هزار کارگر در غزه بیکار هستند.
ترکیه
رویترز: درگیری فیزیکی بین اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه و حزب حامی کردها در مجلس ترکیه، جلسه پارلمان و مذاکرات درباره لغو مصونیت قضایی نمایندگان پارلمان را ناتمام گذاشت. نمایندگان با هل دادن یکدیگر و با لگد و مشت به جان هم افتادند.