kayhan.ir

کد خبر: ۷۳۰۹۷
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۰

واشنگتن پست: روسیه از سوریه عقب‌نشینی نکرده است

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی از تحولات سوریه تأکید کرد: روسیه هرگز از سوریه عقب‌نشینی نکرده است.


واشنگتن پست خاطرنشان کرد: روسیه هرگز خاک سوریه را ترک نکرده است و این اعلان تاکتیکی عقب‌نشینی نظامی، موقعیت روسیه را در داخل و خارج تثبیت کرد و از فشارهای روانی برمسکو کاست. روسیه بعد از شش ماه حضور نظامی در سوریه که نقش بسزایی در چرخش جریان جنگ به نفع رژیم حاکم بر دمشق داشت؛ ماه گذشته اعلام کرد که بخش اعظم نیروهایش را از این کشور خارج می‌کند اما در این هفته تمام رسانه‌های روس در سکوتی مبهم گزارش دادند که بالگردهای قوی جدید روسی برای اولین بار در جنگ سوریه دیده شده‌اند.
حتی با وجود آنکه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در 14 دسامبر (24 آذر) کاهش نیروهای مستقرش در سوریه را اعلام کرد اما مقامات روسی اعلام کردند که حضور قوی مسکو در دو پایگاه هوایی و دریایی روسیه در سواحل سوریه همچون سابق ادامه خواهد داشت.
برخلاف هیاهویی که روس‌ها بر سر ماجرای عقب‌نشینی‌شان به راه انداخته و این بازگشت را یک پیروزی در داخل کشور القا کردند، واقعیات میدانی جنگ روسیه تصدیق می‌کند که عقب‌نشینی روسیه از سوریه اگر هم صحت داشته باشد بسیار جزیی است.
در پس این همه هیاهوی به راه افتاده و برخلاف همه ادعاهای رسانه‌های روسی؛ «کرملین» یک حضور نظامی قوی و بسیارگسترده در جنگ 5 ساله سوریه دارد. همه شواهد امر تصدیق می‌کند که کرملین کمترین قصدی برای قطع حمایتش از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه ندارد. ضمن آنکه روسیه هرگز تصمیم ندارد فضایی را که در آسمان و زمین سوریه به دست آورده را به سایر کشورهای حاضر در این عرصه جنگ از جمله آمریکا واگذار کند.
ولادیمیر پوتین سپتامبر گذشته اعلام کرد که روسیه مصمم به شکست دادن داعش است اما او در سخنانی در هفته جاری ابراز داشت که روسیه به هدفش در سوریه که همان حفظ بشار اسد در قدرت می‌باشد؛ رسیده است و این سخنان پوتین ضربه‌ای کاری بر مخالفان اسد بود.
«ولادیمیر یوسه‌یف» کارشناس نظامی خاورمیانه در مرکز مطالعات اجتماعی و سیاسی مسکو می‌گوید: «الآن شروع یک فرآیند صلح است. متأسفانه اگر روسیه فعالیت‌های نظامی‌اش در سوریه را متوقف کند این فرآیند صلح هم متوقف خواهد شد.»
اگر جنگنده‌های روسی موتورهایشان را در سوریه خاموش کرده‌اند، بالگردها نقش آنها را در این کشور ادامه می‌دهند. ماه گذشته سایت خبری «اسپوتنیک» وابسته به کرملین گزارش داد که بالگردهای جدید تهاجمی مدل N28Mil Mi- موشک‌های ضد تانک به خودروهای زرهی داعش نزدیک تدمر شلیک کرده‌اند. هفته گذشته هم بالگردهای مدل 52Kamov Ka موسوم به «سوسمار» نیروهای دولتی سوریه را در آزادسازی شهر «قریتین» در مرکز سوریه یاری رسانده‌اند. بالگردهای 52Ka- بسیار پیشرفته بوده و دارای قابلیت مانور هستند.
«ایوان کونووالوف» تحلیلگر نظامی و مدیر مرکز مقاطع راهبردی در مسکو هم تأیید کرده است که این بالگردها در سوریه به آزمون گذارده شدند و هدف‌گیری‌شان هم موفق بوده است. دیپلمات‌های غربی هم اعلام کرده‌اند که تنها یک سوم از هواپیماهای جنگی بال ثابت روسی خاک سوریه را ترک کرده‌اند.
پایگاه دریایی روسیه در بندر «ترتوس» سوریه و پایگاه هوایی روسها در «حمیم» در استان «لاذقیه» قوی‌تر از قبل فعالیت دارند.