kayhan.ir

کد خبر: ۷۲۷۴۸
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۹

5 سکوی پارس جنوبی تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران اعلام کرد تا پایان امسال پنج سکوی میدان گاز پارس جنوبی به طورکامل به بهره‌برداری می‌رسد.



«غلامرضا منوچهری» گفت: با بهره‌برداری از این سکوها تولید گاز کشور حدود 100 میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌یابد و 160 هزار بشکه میعانات گازی به تولید کشور افزوده می‌شود.
وی با بیان اینکه سکوهای فازهای 20 و 21 و دو سکوی 19A و 19B امسال راه‌اندازی می‌شود، تصریح کرد: سکوی ‌‌19C نیز به طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد و ظرفیت تولید آن از 500 میلیون مترمکعب به یک میلیارد مترمکعب در روز افزایش می‌یابد.
وی افزود: با بهره‌برداری از هر فاز پارس جنوبی روزانه 25 میلیون مترمکعب گاز و 40 هزار بشکه میعانات گازی تولید می‌شود.
به گفته وی با بهره‌برداری از این طرح‌ها روزانه از پنج میلیارد تا 6 میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی می شود.
مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی درباره ساخت سکوی میدان گازی فروزان گفت: این سکوی هفت هزار تنی از کشور کره جنوبی به داخل کشور منتقل شد و ساخت آن به دست شرکت‌های ایرانی ادامه می‌یابد.
منوچهری با بیان اینکه ایده ساخت سکوی فروزان در کره از آغاز اشتباه بود، افزود: شرکت کره‌ای تمایل داشت ساخت سکو را انجام دهد اما توانستیم زمینه انتقال این سکو به ایران را فراهم کنیم.
وی اضافه کرد: پس از اینکه شرکت کره‌ای دچار مشکل شد و اتهام‌هایی در آن کشور به این شرکت وارد شد، از فرصت استفاده کرده و پس از مذاکره و طرح شکایت توانستیم طرف کره‌ای را برای انتقال این سکو به ایران قانع کنیم.
به گفته وی، بخش اصلی این سکو به ایران حمل شده است و بخش دیگری از تجهیزات این سکو هفته آینده به ایران وارد می‌شود.
مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ادامه داد: شرکت کره‌ای حدود 2 سال در ساخت و تکمیل این سکو تاخیر داشت و امیدواریم بتوانیم این تاخیر را در داخل کشور جبران کنیم.
وی اعلام کرد، این سکو در صورت تامین منابع مالی تا نیمه دوم سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.