kayhan.ir

کد خبر: ۷۲۷۴۶
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۹
معاون وزیر بهداشت عنوان کرد

لزوم توجه به وقف علمی در حوزه پژوهش

دیناروند گفت: وقف علمی باید به حوزه پژوهش نیز وارد شود و دانشگاه‌ها را تقویت کرده و زیرساخت‌های علم و فناوری را محکم‌تر کند.



به گزارش خبرنگار کیهان، جایزه مصطفی‌(ص)، جایزه عالی علم و فناوری است که هر دو سال یک‌‌بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اعطا می‌شود. این جایزه به احترام نام پیامبر اسلام و به دلیل تاکید بسیار آن حضرت به علم‌آموزی، به نام یکی از القاب ایشان، مصطفی، به معنای برگزیده نام‌گذاری شده است و این جایزه در سال جاری برای نخستین بار اهدا خواهد شد.
هدف از اعطای جایزه مصطفی‌(ص) ترویج و تشویق علم‌آموزی و پژوهش در کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC) است. این جایزه پیشگام توسعه روابط نهادهای علمی و فنـاوری در کشورهـای عضو OIC است و با تقویت ارتباط میان دانشمندان و پژوهشگران به تعالی علمی این کشورها کمک خواهد کرد.
برگزیدگان جایزه مصطفی در چهار رشته مبلغ نیم میلیون دلار جایزه ویژه دریافت می‌کنند که مبلغ آن از محل موقوفات جایزه تأمین می‌شود. شورای سیاست‌گذاری جایزه، متشکل از دانشگاه‌ها و مراکز علمی بزرگ ایران و ۵۷ کشور عضو سازمان همکاری‌های اسلامی، بر روند اعطای این جایزه نظارت می‌کند.
این جایزه به طرح‌هایی تعلق می‌گیرد که زمینه‌ساز بهبود زندگی بشر بوده و در آنها محققان دست به نوآوری‌های مشهود در مرزهای دانش و فناوری زده یا روش‌های علمی جدیدی ارائه کرده باشند.
رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت با اشاره به جایزه مصطفی(ص) و هدف آن در توسعه علم و فناوری جهان اسلام تاکید کرد: بزرگترین کار خیر در جهان اسلام توسعه اقتصادی و زیر ساخت آن توسعه علمی است، اگر توسعه علمی ما به توسعه اقتصادی بینجامد و توسعه اقتصادی منجر به اشتغال بیشتر و افزایش درآمد شود، مطمئن باشید گرفتاری‌ها کمتر خواهد شد. جایزه مصطفی(ص) در دراز مدت روی توسعه علم و فناوری نقش خواهد داشت و در توسعه اقتصادی و تولید ثروت برای مردم و ارتقای شرایط زندگی مردم اثرات خود را به نمایش می‌گذارد.
عضو هیئت موسس صندوق سرمایه‌گذاری و موقوفات جایزه مصطفی(ص) بیان داشت: با توجه به اهمیت کار خیر و اثرات آن، وقف به توسعه بیشتری نیاز دارد و یکی از حوزه‌هایی که می‌توان بر روی آن سرمایه‌گذاری موثری داشت، حوزه علم و فناوری است. این نوع کار خیر اگرچه در گذشته بیشتر بوده و امروز در مدرسه‌سازی‌ها نمایان شده است اما باید به حوزه پژوهش نیز وارد شود و دانشگاه‌ها را تقویت کرده و زیرساخت‌های علم و فناوری را محکم‌تر کند.
رئیس سازمان غذا و دارو به تاثیر بلند مدت وقف علمی اشاره و تصریح کرد: وقتی به عده‌ای نیازمند کمک مالی می‌شود، فقط برای مدت کوتاهی اثر خواهد داشت اما زمانی که سرمایه گذاری در ساخت یک مدرسه یا انجام تحقیقات علمی صورت می‌گیرد، تاثیرات آن سالیان سال وجود دارد. نکته حائز اهمیت آن است که  باید بر روی این موضوع کار بیشتری صورت گیرد و مردم با مبالغ پایین‌تر بتوانند در این حوزه کار خیرخواهانه انجام دهند.
دیناروند با تاکید بر هدف بزرگ تعیین شده برای صندوق سرمایه‌گذاری و موقوفات جایزه مصطفی(ص) اظهار داشت: جاذبه این کار به اندازه‌ای است که می‌توان مردم را بسیج کرد.