kayhan.ir

کد خبر: ۷۱۱۰
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۲

عراقچی: به مذاکرات هسته‌ای خوشبین نیستم

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان تأکید کرد: با توجه به پیچیدگی و دشواری مذاکرات خوشبین نیستیم.
سید عباس عراقچی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برگزاری نشست کارشناسان ایران و 5+1 که در حاشیه برگزاری نشست شورای حکام برگزار می‌شود، گفت: در این نشست در مورد موضوعاتی که در دستور کار جلسه بعدی در وین است بحث و بررسی بیشتری می‌شود. آقای بعیدی‌نژاد و سایر اعضای تیم در این جلسه شرکت دارند و مذاکرات خود را با کارشناسان 5+1 انجام می‌دهند و نتیجه مباحث آن به دور بعدی مذاکرات مدیران که 26 اسفند ماه برگزار خواهد شد، ارائه می‌شود.
عراقچی درباره زمان برگزاری مذاکرات کارشناسی ایران و گروه 5+1 گفت: این مذاکرات قرار است هفته جاری در حاشیه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی روزهای 14 تا 18 اسفند ماه جاری در وین برگزار شود.
وی تصریح کرد: طرفین در حال هماهنگی با یکدیگر برای تشکیل این جلسه هستند و نتیجه مباحث نشست کارشناسی به مدیران سیاسی گزارش خواهد شد.
وی با بیان این که موضوعات متعددی برای گفت‌وگو وجود دارد و در چند دور مذاکراتی که تا حدود تیر ماه داریم امیدواریم این بحث‌ها انجام شود و به راه حل‌هایی برسیم، افزود: کار سخت و دشواری است و موضوعاتی پیچیده و دشواری در دستور کار قرار دارد که به نتیجه رسیدن در آن‌ها سخت است. با توجه به بدبینی نهادینه شده‌ای که در ما نسبت به غربی‌ها وجود دارد نمی‌توانم بگویم خوش‌بینیم. این بدبینی از یک سو و سختی موضوعات و پیچیدگی آن‌ها از سوی دیگر باعث شده که به سختی بتوان در رابطه با به نتیجه رسیدن گفت‌وگوها خوشبین بود.
این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان ادامه داد: ما مصمم هستیم و با حسن نیت وارد مذاکرات می‌شویم از طرف مقابل هم چنین انتظاری داریم. اگر حسن‌نیت و اراده لازم در طرف مقابل وجود داشته باشد که همواره مورد تردید بوده است، امیدواریم به نتیجه برسیم.
عراقچی با بیان اینکه موضوع همکاری هسته‌ای در مذاکرات بعدی در وین مورد مذاکره قرار می‌گیرد، ادامه داد: همکاری هسته‌ای بین ایران و 5+1 در توافق ژنو مطرح شده است. یکی از مشخصه‌های گام پایانی در توافقنامه ژنو موضوع همکاری‌های هسته‌ای صلح‌آمیز با ایران است که در این مورد نیز مثال‌هایی مطرح شده است. مانند ایجاد رآکتورهای تحقیقاتی آب سبک و همکاری در زمینه سوخت‌های مدرن و همکاری درباره مسائل تحقیقاتی. بنابراین یکی از موضوعاتی که در دستور کار مذاکرات راه حل جامع قرار دارد، این قبیل همکاری‌ها با ایران است.
معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزیر امور خارجه همچنین در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: براساس جدول زمانی تعیین شده برای آزادسازی 4/2 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی محدود شده ایران طبق توافق ژنو، دو قسط، اول و هفتم مارس (10 و 16 اسفند ماه جاری) به ترتیب 450 و 550 میلیون دلار بوده که ترتیبات لازم برای انتقال این اقساط انجام شده است.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای تصریح کرد: جدول پرداخت اقساط مشخص است و تا امروز مشکلی در این زمینه وجود ندارد.