kayhan.ir

کد خبر: ۷۱۰۸
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۱

آژانس ادعای رویترز درباره برنامه هسته‌ای ایران را تکذیب کرد

آژانس بین‌المللی انرژي اتمی ادعای رویترز مبنی بر عدم انتشار گزارش برنامه هسته‌ای ایران را تکذیب کرد.
گیل ‌تودور، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژي اتمی پس از انتشار گزارش رویترز در خصوص عدم انتشار کامل گزارش آژانس در مورد برنامه‌های هسته‌ای ایران در یک نامه الکترونیکی اعلام کرد: آژانس بین‌المللی انرژي اتمی هیچ گزارشی که شامل اطلاعات جدید در مورد ابعاد نظامی احتمالی فعالیت‌های هسته‌ای ایران باشد، آماده نکرده است.
وی همچنین بدون ارائه جزئیات بیشتر تاکید کرد: گزارش آژانس در مورد ایران به شورای حکام، واقعی و غیرمغرضانه است و محتویات آن تحت تاثیر ملاحظات سیاسی نیست.
رژيم صهیونیستی پس از انتشار گزارش رویترز از آژانس بین‌المللی انرژي اتمی خواست که اطلاعات کامل در مورد احتمال فعالیت‌های نظامی در برنامه‌های هسته‌ای ایران را منتشر کند.
خبرگزاری رویترز در این گزارش مدعی شده بود: آژانس بین‌المللی انرژي اتمی سال گذشته گزارشی را آماده کرد که شامل اطلاعاتی در مورد ابعاد نظامی احتمالی برنامه‌های هسته‌ای ایران بود اما به دلیل بهتر شدن روابط ایران و کشورهای جهان انتشار کامل این گزارش به تاخیر افتاده است.
به ادعای رویترز، این گزارش دارای جزئیات بیشتر درباره تحقیقات و آزمایشات انجام شده درباره گزارش نوامبر سال 2011 است.
در پی ادعای رویترز، رژیم صهیونیستی خواستار انتشار این گزارش از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شده بود.
«جن پساکی» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در واکنش به ادعای رویترز گفت، ما طبیعتاً اظهارنظر درباره هر نوع گزارش را به خود آژانس واگذار می‌کنیم.
وی افزود:‌ «باور این امر که آژانس به صورت کامل درباره نگرانی‌های ناشی از ابعاد احتمالی نظامی برنامه ایران تحقیقات نمی‌کند و یا اینکه اطلاعات را در زمان مناسب منتشر می‌کند سخت و به عقیده ما نادرست است. اما با این حال، آژانس بین‌المللی انرژي هسته‌ای سازمانی است که خود تصمیم می‌گیرد. ما مطمئنا از همان ابتدا از تحقیقات آژانس حمایت می‌کنیم. البته تصمیم درباره اینکه چه مقدار اطلاعات منتشر کنند بر عهده خود آنها است.»