kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۵۳۴
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۳
کیهان بررسی می‌کند

افزایش حقوق کارگران در سال 95 نسبت به سال 94 نصف شد

شورای عالی کار بالاخره پس از ساعت‌ها بحث و مذاکره، بامداد دیروز مصوب کرد که دستمزد کارگران در سال آینده فقط 14 درصد افزایش یابد.


البته براساس این مصوبه در سال 95 هیچ افزایشی  در ارقام حق مسکن، بن‌ کارگری و پایه سنوات حقوق کارگران ایجاد نخواهد شد و همه این موارد بدون کمترین تغییری نسبت به امسال ثابت باقی خواهند
 ماند.
به گزارش منابع خبری اعضای شورای عالی کار در جلسه بامداد چهارشنبه خود پس از ساعت‌ها بحث و مذاکره و جدال مزدی میان نمایندگان کارگران و کارفرمایان، سرانجام حداقل دستمزد سال آینده 13 میلیون کارگر مشمول قانون کار را مشخص کردند.
براین اساس، دستمزد سال آینده کارگران با 14 درصد افزایش به 812 هزار و 165 تومان رسید.
در جلسه نهایی شورای عالی کار، نمایندگان کارگری پیشنهاد افزایش 15 درصدی دستمزد را مطرح کردند اما نمایندگان کارفرمایی به 12 درصد رضایت دادند تا در نهایت افزایش 14 درصدی مورد توافق نهایی قرار گرفت.
اما نکته جالب اینکه شورای عالی کار در مورد دیگر آیتم‌های بسته مزد از جمله حق بن نقدی، سنوات روزانه و حق مسکن سال 95 به توافق جدیدی دست نیافت و لذا از ابتدای فروردین ماه سال 1395، حق بن نقدی کارگران همچنان 110 هزار تومان و سنوات روزانه 1000 تومان خواهد بود.
دولت در مورد حق مسکن، افزایش 20 هزار تومانی حق مسکن کارگران را دوباره وعده داده در حالی که مصوبه افزایش 20 هزار تومانی حق مسکن سال 94 هنوز به تصویب و اجرا در نیامده است.
با مصوبه شورای عالی کار، مجموعه دریافتی افراد مجرد 972/165 تومان، افراد متاهل با یک فرزند۳۸۰/۰۵۳/۱تومان و حداقل مزد روزانه 27/072 هزار تومان شده است.
در همین حال برخی کارگران در واکنش به مصوبه مذکور معتقدند افزایش (14 درصدی) اندک حقوق پایه سال آینده با وعده‌های دولت روحانی مبنی بر بهبود معیشت کارگران در سال 95 همخوانی ندارد. زیرا در شرایطی که دولت نرخ بسیاری از خدمات را در لایحه بودجه 95 بیش از 20 درصد افزایش داده است آیا تغییر 14 درصدی حقوق کارگران را می‌توان تعبیر به ارتقای دستمزد آنها کرد؟ آیا در شرایطی که دریافتی بسیاری از کارگران زیرخط فقر است می‌توان به افزایش 14 درصدی دلخوش کرد؟