kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۵۳۳
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۳
مدیرعامل بانک ملی:

گشایش ال‌سی دلاری هنوز تحریم است

مدیرعامل بانک ملی اذعان کرد که گشایش ال‌سی دلاری هنوز تحریم است.


عبدالناصر همتی در نشست خبری دیروز خود اظهار داشت: ال‌سی دلاری الان انجام نمی‌شود یعنی دلار «کیلیر» نمی‌شود چرا که اوفاک آمریکا (خزانه‌داری آمریکا) باید با آن موافقت کند.
همتی مدعی شد: باز نشدن ال‌سی دلاری مشکلی نیست که با تحریم به وجود آمده باشد چرا که این مشکل قبل از تحریم نیز وجود داشته و هم‌ اکنون نیز پابرجاست.وی ضمن اشاره به اینکه کار سوئیفت پیام‌رسانی است، ادعا کرد: مشکل اصلی یورو و بقیه ارزها بود که الان این مشکل حل شده است و می‌توان نقل و انتقال انجام داد.
رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها با تاکید بر اینکه باید ال‌سی و تحریم را از یکدیگر جدا کرد، افزود: اینکه شرایط اقتصادی و نحوه تامین مالی چه باشد بحثی است که باید در روابط بانکی با خارجی‌ها مورد تاکید قرار گیرد.وی در عین حال با بیان اینکه سوئیفت برقرار شده است گفت: باز شدن سوئیفت به این معناست که مثلا خط تلفن برقرار شده و شما زنگ می‌زنید ولی آن سوی خط کسی پاسخگو نیست!
اصلاح دستوری نرخ سود چه اشکالی دارد؟!
مدیرعامل بانک ملی در ادامه با اشاره به اینکه نرخ سود بانکی الان بالاست و تولید با این نرخ‌ها صرفه ندارد گفت: سود سپرده و سود تسهیلات باید کاهش یابد چون نرخ‌های بالا هیچ توجیهی ندارد و بازدهی سایر بخش‌ها این‌قدر نیست.
وی ابراز امیدواری کرد که اوائل سال آینده نرخ سود سپرده بانکی از 18 درصد فعلی به 16 درصد کاهش یابد. همتی در عین حال با انتقاد از کسانی که نسبت به اصلاح دستوری نرخ سود بانکی معترضند گفت: اصلاح دستوری چه اشکالی دارد؟ آیا باید بگذاریم اقتصاد کشور بر اثر این نرخ‌های بالا نابود شود؟!
گفتنی است در دولت نهم وقتی نرخ سود سپرده‌ها دستوری پایین آمد بسیاری از مدیران فعلی به انتقاد از آن اقدام پرداختند ولی الان ظاهرا خودشان به این نتیجه رسیده‌اند که چاره‌ای جز اصلاح دستوری وجود ندارد.