kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۵۲۷
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۹

پیام اقتدار ایران با شلیک موشک‌های 1400 کیلومتری

در ادامه رزمایش موشکی سپاه پاسداران 2فروند موشک «قدر H» از ارتفاعات البرز شرقی به سمت اهداف در سواحل مکران در فاصله ١٤٠٠ کیلومتری شلیک شد.


 در دومین روز از مرحله نهایی رزمایش موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با نام «اقتدار ولایت» که همزمان در منطقه عمومی کویر قم و برخی نقاط دیگر کشور برگزار شد، دو فروند موشک «قدر H» با رمز «یافاطمه‌الزهرا» از ارتفاعات البرز شرقی به سمت اهدافی در سواحل مکران در فاصله ١٤٠٠ کیلومتری شلیک شد.
در این مرحله از رزمایش، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه، سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضا و برخی مسئولان ستادکل نیروهای مسلح نیز حضور داشتند.
مرحله نهایی رزمایش از اولین دقایق بامداد روز سه‌شنبه آغاز شد و در روز اول انواع موشک‌های قیام، شهاب و قدر از روی زمین و از داخل سیلوهای زیرزمینی شلیک شده بودند.این اولین رزمایش موشکی سپاه پس از پذیرش برجام است.
حزب‌الله بیش از صدهزار موشک ذخیره دارد
سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از پرتاب انواع موشک‌های بالستیک این نیرو در دومین روز از آخرین مرحله رزمایش موشکی اقتدار ولایت در منطقه عمومی کویر قم، با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اگر دشمنان بخواهند نیت بدی را علیه ایران عملی کنند بدانند که موشک‌های ما آماده پرواز و هدف قرار دادن آنهاست.
وی گفت: این موشک‌ها محصول تحریم هستند و هرچه تحریم‌ها بیشتر شود توسعه ما هم بیشتر خواهد شد.
جانشین فرمانده سپاه با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در آینده‌ای نزدیک فرو خواهد پاشید، گفت: وقتی حزب‌الله بیش از صدهزار موشک ذخیره کرده جمهوری اسلامی ده‌ها برابر آن موشک در کلاس‌های متعدد دارد و این قدرت توقف‌ناپذیر است.
وی ادامه داد: ما ذخایر انبوهی از موشک‌های بالستیک در بردهای مختلف داریم که هر لحظه قادرند از نقاط مختلف کشور دشمنان و اهداف را هدف قرار دهند.
سلامی خاطرنشان کرد: دیروز موشک‌ها از سیلوهای زیرزمینی شلیک شدند و امروز از قلب سرزمین شلیک کردیم. هدف این رزمایش اعمال اراده ما برای دفاع و بازدارندگی است.
جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه توان انبار کردن موشک‌های ما کمتر از توان تولید ما است، گفت: ما همه تجربیات و دستاوردهای عملیاتی و علمی و تاکتیکی و استراتژیک خود را به برادرانمان در جهان اسلام و جبهه مقاومت علیه آمریکا و اسرائیل و متحدان منطقه‌ای آنها منتقل می‌کنیم.
موشک‌های ایران متعلق به سوریه، فلسطین
و همه مظلومان جهان است
همچنین سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در حاشیه پرتاب انواع موشک‌های بالستیک این نیرو در دومین روز از آخرین مرحله رزمایش موشکی اقتدار ولایت در منطقه عمومی کویر قم، با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این رزمایش از یک هفته قبل شروع شده و شلیک‌های دومین روز رزمایش موشکی نیز از ارتفاعات البرز شرقی بود.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: دشمنان بعد از برجام امنیت ملت ایران را هدف گرفته‌اند و این تحریم‌ها (موشکی) علیه امنیت ایران است اما پاسداران حافظ امنیت ایران هستند.
حاجی‌زاده با اشاره به شلیک‌های دومین روز از رزمایش موشکی تصریح کرد: برد این موشکها دو هزار کیلومتر است و اهداف را در ١٤٠٠ کیلومتری در سواحل مکران منهدم کردند.
به گزارش فارس، وی ادامه داد: این موشکها کاملا ایرانی است ولی متعلق به ملت فلسطین، لبنان، سوریه، عراق و همه مظلومین جهان است.
وی گفت: امروز اسرائیل توسط کشورهای اسلامی محاصره شده و عمر آن زیاد نیست و در جنگ، حتی قبل از زدن این موشک‌ها فروخواهد پاشید.
حاجی‌زاده خاطرنشان کرد: شرارتهای اسرائیل برای ما کاملا مشخص است و برد 2هزار کیلومتری موشک‌هایمان نیز برای مقابله با رژیم صهیونیستی در فاصله دور است.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه در پاسخ به این سؤال که چرا علی‌رغم اعزام نیرو توسط روسیه به سوریه، ایران این کار را متوقف کرده است، ضمن رد این ادعا اظهار داشت: این کار متوقف نشده و هر میزان که دولت سوریه بخواهد به آنها کمک می‌کنیم.
ایران با آزمایش موشکی جدید
تحریم‌های آمریکا را به چالش کشید
رسانه‌های بین‌المللی همزمان با آغاز رزمایش موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تحلیل و ارزیابی این رخداد نشسته و آزمایش‌های موشکی ایران را وسیله‌ای برای نشان دادن این موضوع معرفی کردند  که توافق هسته‌ای تاثیری بر برنامه‌های موشکی نخواهد گذاشت.
وبگاه صهیونیستی «عروتص شوا» در گزارشی با اشاره به آزمایش موشکی جدید ایران نوشت: بعد از معرفی موشک جدید «عماد» ایران آزمایش موشکی جدیدی که نقض توافق هسته‌ای و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد است(!) را انجام می‌دهد.
عروتص شوا نوشت: جمهوری اسلامی ایران از توسعه سامانه‌های  موشکی جدید منع شده است و آمریکا در ژانویه به همین دلیل یک سری تحریم‌های جدید را علیه این کشور وضع کرد. هرچند که هیچ کدام از این تحریم‌ها مانع توقف رژیم ایران  از پی‌گیری برنامه‌های موشکی چون خرید سامانه‌های اس–300 یا اس–400  و بهبود و توسعه موشک‌های ساخت داخل این کشور نشده است.
وبگاه شبکه خبری «صدای آمریکا» نیز در گزارشی با این مضمون نوشت: ایران روز سه‌شنبه با اعلام خبر آزمایش‌های موشکی آن‌را به عنوان قدرت بازدارنده اعلام کرده و از آمادگی خود برای دفع هر تهدید خبر داد.
بر اساس این گزارش، این آزمایش دو ماه بعد از تحمیل تحریم‌های جدید آمریکا علیه 5 نفر ایرانی و شرکت‌های مرتبط منع شده از فعالیت موشکی صورت گرفت.
 در وبگاه شبکه خبری «راشاتودی» نیز آمده است که ایران آزمایش‌های موشکی را از انبارهای زیر زمینی خود که در سرتاسر کشور پراکنده‌اند، انجام داد. البته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و رسانه‌های این کشور به نوع موشک‌های پرتاب شده اشاره نکرده‌اند.
گفتنی است که خبرگزاری «رویترز» نیز آزمایش موشکی جدید ایران را به چالش کشاندن تحریم‌های اخیر آمریکا بر علیه ایران نامید.
این خبرگزاری افزود: کارشناسان می‌گویند که آزمایش‌های موشکی ایران با افزایش صحت اصابت و استفاده بهینه‌تر از کلاهک‌های جنگی کلاسیک می شود.
«خبرگزاری فرانسه» نیز در این زمینه نوشت: آزمایش‌های موشکی سپاه ایران وسیله‌ای برای نیروهای مسلح این کشور برای نشان دادن این موضوع است که توافق هسته‌ای تاثیری بر برنامه‌هایش که عنوان می‌دارد تنها جنبه دفاعی دارند، نخواهد گذاشت.
همچنین وال‌استریت‌ژورنال نوشته واشنگتن برنامه موشکی ایران را تهدیدی علیه رژیم اسرائیل و کشورهای متحدش در حاشیه خلیج فارس می‌داند.
مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در واکنش به رزمایش موشکی سپاه پاسداران اظهار داشت: «ما از این موضوع که ایران چندین موشک بالستیک آزمایش کرده آگاه هستیم و آن را دنبال می‌کنیم.»
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا علی‌رغم بیان اینکه انجام این آزمایش‌ها نقض توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ موسوم به برجام نیست گفت: «در صورتی که این موضوع تأیید شود، قصد داریم آن را در شورای امنیت مطرح کنیم.»
این مقام وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: «ما همچنان فعالانه از ابزارهای یکجانبه خودمان برای مقابله با تهدید موشکی ایران ادامه خواهیم داد.
منظور وزارت امور خارجه آمریکا از ابزارهای یک‌جانبه، تحریم‌های آمریکا علیه ایران است که در بعد موشکی پس از برجام هم ادامه یافته است.
ایران نشان داده
کشوری دست‌نشانده غرب نمی‌شود
اندیشکده «مطالعات صلح و جنگ» نیز در گزارشی «پیرامون آزمایش‌های موشکی بالستیک ایران» در چند ماه گذشته و اشاره به انگیزش‌های ایران در این مسیر نوشت: ایران انگیزش‌های سیاسی منطقه‌ای و جهانی برای آزمایش موشک‌های بالستیک خود دارد. ایران با این کار نشان می‌دهد در حالی‌که با توافق هسته‌ای امیال هسته‌ای‌اش خنثی شده، اما این امر به معنی تحقیر شدن نقش این کشور از بعد منطقه‌ای نیست.
این گزارش ادامه داد: بر این اساس، ریاض و تل‌آویو، متحدان آمریکا که آن‌ها نیز دارای موشک‌های بالستیک هستند، هشدار داده بودند که اگر توافق هسته‌ای انجام شود، تهران به عرض اندام موشکی در منطقه ادامه خواهد داد. البته توافق نشان داد که آمریکا و متحدانش بیشتر نگران موضوع هسته‌ای تا برنامه موشکی یا مداخله ایران در برخی فعالیت‌های تروریستی (ادعای نویسنده) بودند.
این اندیشکده افزود: این آزمایش موشکی پیامی مبنی بر این بود که توافق هسته‌ای به معنای بهبود روابط با غرب یا این‌که ایران در مسیر کشور دست نشانده غرب شود، نیست.
از دیدگاه نویسنده، آمریکا در جست‌وجوی کشوری مستحکم چون ایران برای حفظ منطقه به طوری که خارج از کنترل نشود، بوده و این کشور در برهه‌ای بر ایران و عربستان سعودی به عنوان ستون‌های سیاسی در آسیای غربی تکیه کرد و ممکن است این بار نیز این کشور بخواهد گردشی به ادوار داشته باشد و البته ایران نیز توانایی اجرای این نقش را دارد.