kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۹۹۹
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۲
از سوی وزارت کشور

دستورالعمل 14 ماده‌ای تبلیغات انتخابات در فضای مجازی ابلاغ شد

دستورالعمل 14 ماده‌ای تبلیغات انتخابات در فضای مجازی از سوی وزارت کشور ابلاغ شد.



به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، در اجرای مصوبه بیست و هفتمین جلسه شورای عالی فضای مجازی کشور دستورالعمل فعالیت تبلیغی انتخابات در فضای مجازی تدوین و ابلاغ شد.
هدف از تدوین و ابلاغ دستورالعمل فعالیت تبلیغی انتخابات در فضای مجازی بهره‌گیری از فرصت‌های فضای مجازی برای ایجاد شور انتخاباتی، افزایش مشارکت مردمی در انتخابات، مقابله با تخریب و شائبه افکنی علیه نامزدها، ضابطه‌مند کردن استفاده از فضای مجازی و تسری قوانین و مقررات انتخاباتی در بخش‌های قابل تسری به فضای مجازی به استناد قانون مجازات اسلامی و قانون جرائم رایانه‌ای و قوانین انتخاباتی است.
در ماده 2 این دستور العمل آمده است؛ تبلیغات انتخاباتی نامزدها در فضای مجازی محدود به مواعد مقرر در قوانین و مقررات مربوطه بوده و هرگونه فعالیت تبلیغاتی تحت عنوان کاندیداتوری خارج از زمان مجاز و قانونی در این فضا ممنوع می‌باشد.
همچنین در ماده 6 این دستورالعمل خاطر نشان شده است، تولید محتوا توسط شخص نامزد در رسانه‌های معاند و ضد انقلاب و همچنین بازنشر مطالب درج شده در رسانه‌های مذکور توسط نامزدهای انتخابات و هر شخص دیگر در تارنمای رسمی نامزد ممنوع است. نامزدها برای انتشار مطالب خود مجازند در چارچوب قوانین و مقررات و در رسانه‌های دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام نمایند.
در ادامه ماده 9 تصریح شده است، در صورتی که مطالبی علیه یک نامزد ومنتسب به نامزد دیگری یا طرفداران وی در پایگاههای مجازی رسمی یک نامزد انتشار یابد، شخص شاکی باید مراتب را به صورت مستند به هیئت اجرایی و هیئت نظارت شهرستان مرکز حوزه انتخابیه اعلام نماید. هیئت اجرایی پس از بررسی، مراتب را جهت حذف موارد مورد شکایت به نامزد موردنظر ابلاغ و نتیجه را به هیئت نظارت اعلام می‌نماید.
همچنین در ماده 13 این دستورالعمل تاکید شده است؛ مسئولیت حسن اجرای این دستورالعمل بر عهده ستاد انتخابات کشور است و تخلفات و جرائم انتخابات در فضای مجازی را جهت رسیدگی فوق العاده و خارج از نوبت حسب مورد به مراجع ذیصلاح اعلام می‌نماید، بدین منظور کمیته‌ای متشکل از نمایندگان تام‌الاختیار وزارت خانه‌های کشور، اطلاعات، فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیروی انتظامی (پلیس فتا) مطابق این دستورالعمل بر تبلیغات نامزدهای انتخابات در فضای مجازی نظارت نموده و در صورت مشاهده تخلف انتخاباتی گزارشهای خود را به ستاد انتخابات کشور اعلام و این ستاد مطابق ضوابط قانونی اقدام خواهد نمود.
گفتنی است متن کامل این دستورالعمل که مطابق نظر ستاد انتخابات کشور و با اعمال پیشنهادهای هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در 14 ماده و یک تبصره تدوین و ابلاغ شده است.