kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۷۰
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۴

سکوت زندانیان سیاسی طاغوت ظلم به نسل‌های بعدی است(اخبار ادبی و هنری)

نشست تخصصی بررسی نقش اهل قلم در نهضت امام خمینی(ره) با حضور حجت‌الاسلام بیدار، محمد رجبی دوانی، ابراهیم ذوالفقاری، محسن چینی‌فروشان، رحیم نیکبخت، قاسم تبریزی و جمعی از فرهیختگان در موزه عبرت ایران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار کیهان، محمد رجبی دوانی، رئیس کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: اگر درباره فجایع و جنایاتی که شاه در زندان‌ها و... کرده است به خاطر اینکه نزد خدا اجرمان پایمال نشود به نسل بعدی نگوییم به آنها ظلم کرده‌ایم.
وی با اشاره به کتاب‌های خاطرات خاندان پهلوی گفت :کتاب‌های خاطرات اشرف پهلوی را خود ننوشته بلکه کسانی آن را نوشتند. اگر این خاندان می‌توانستند قلم بزنند چرا آن موقع چیزی چاپ نکردند.
در ادامه نیز رحیم نیکبخت به اعلامیه حضرت امام(ره) در سال 42 خطاب به وعاظ و هیئت‌های عزاداری محرم اشاره کرد و ادامه داد: در واقع این اعلامیه نقطه آغازین عرصه مبارزه شعرای مرثیه‌سرا علیه حکومت پهلوی شد و در بین شعرای پیشگام آذری که رهنمود امام را پیش گرفت مرحوم کهنمایی بودند.
در این مراسم نماهنگی کوتاه  از گروه انقلابي ابوذر  با عنوان «ما به مهماني خدا مي‌رويم» پخش شد. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته موزه عبرت ایران؛  حدود 10 هزار نفر در سال‌های 50 تا 57 از سوی ساواک و به جرم مخالفت و اعتراض به رژیم پهلوی دستگیر شدند و تحت شدیدترین شکنجه‌ها قرار داشتند. این زندانیان از تمامی قشرهای جامعه از جمله شاعران و نویسندگان بودند که با کوچکترین اعتراضی روانه زندان می‌شدند.