kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۶۶
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۳

ادامه تلاش‌ها در سنای آمریکا برای احیای لایحه تحریم‌های ضد ایرانی

یک سناتور آمریکایی از تلاشش برای احیای لایحه‌ای خبر داد که می‌تواند باعث اعمال تحریم‌های جدید ضد ایران شود.
«مک کانل» سناتور آمریکایی روز سه شنبه اعلام کرد، قصد دارد تا بسته تحریم‌ها را در متممی به لایحه گسترش برنامه‌های آموزشی و درمانی نیروهای بازنشسته ارتش آمریکا که در جنگ افغانستان و عراق حضور داشته‌اند، اضافه کند.
در بخشی از اظهارات مک کانل آمده است: ما با ماهها بحث بر روی این موضوع، تلاش کرده‌ایم و آن رای‌گیری بر روی لایحه تحریم‌های «کرک- منندز» بوده است.
او همچنین افزود: لایحه تحریم‌ها موضوعی بسیار حساس در برهه زمانی کنونی است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز، 59 سناتور از یکصد سناتور آمریکایی از جمله 16 سناتور دمکرات هم حزبی اوباما رئیس جمهور آمریکا در ماه دسامبر لایحه‌ای مطرح کردند که اگر مذاکرات بین‌المللی با ایران شکست بخورد، می‌تواند تحریم‌هایی جدید برای ایران به همراه داشته باشد. پیشنهاد دهندگان این لایحه «رابرت منندز» نماینده نیوجرسی و سناتور جمهوری‌خواه «مارک کرک» رئيس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا از ایالت ایلیونیز هستند.
در ادامه این مطلب آمده است: حامیان این لایحه بر روی این موضوع پافشاری می‌کنند که بسته تحریمی جدید می‌تواند به افزایش فشار بر ایران در خلال مذاکرات کمک کند اما اوباما از وتوی آن خبر داده است و گفته که رای‌گیری درباره تحریم‌های جدید برخلاف توافق‌نامه موقت است که براساس آن ایران فعالیت‌های برنامه اتمی خود را در برابر کاهش تحریم‌ها، کند می‌کند.
بنابراین گزارش، ایران هشدار داده است که در صورت تبدیل این لایحه به قانون از مذاکرات جاری کناره‌گیری خواهد کرد. بررسی این لایحه ماه گذشته در سنا متوقف شد و هیچ نشانه‌ای از اینکه «هری رید» رهبر اکثریت سنا بخواهد و یا اجازه دهد که این لایحه به صحن برای رای‌گیری وارد شود دیده نشد.
روز سه‌شنبه «رید» اعلام کرد که بر موضع خود پافشاری می‌کند و تنها با متمم‌های این لایحه که درباره درمان بازنشستگان نظامی است و به قانون اساسی و وطن‌پرستی مربوط هستند موافقت خواهد کرد. او گفت که برنامه اتمی ایران نباید به موضوع قانون وطن‌پرستی مرتبط باشد اما جمهوری‌خواهان تلاش می‌کنند آن را با این قانون مرتبط کنند.