kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۶۵
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۳

ابراز نگرانی مجدد آمریکا از ادعای قرارداد تسلیحاتی ایران و عراق

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر با اظهار نگرانی درباره ادعای توافق تسلیحاتی بین ایران و عراق گفت که از حقیقت انکار وجود چنین قراردادی توسط مقامات عراقی مطمئن نیست.
جین ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در جلسه نشست خبری روزانه خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای مرتبط با قرارداد تسلیحاتی بین ایران و عراق گفت: «همانگونه که روز سه‌شنبه نیز اعلام کردم نگرانی‌های خودمان را در بالاترین سطوح با دولت عراق درمیان گذاشتیم و اعلام کردیم که هرگونه انتقال سلاح از ایران نقض صریح قطعنامه‌های شواری امنیت سازمان ملل است.»
وی در ادامه گفت: «دولت عراق ما را مطمئن ساخته که درباره این مسئله تحقیق کند.
به گزارش تسنیم وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا از حقیقت داشتن اظهارات مقامات عراقی مطمئن است گفت: «مطمئن نیستم. من فقط بیانیه آنها را منعکس می‌کنم. ما به بحث درباره گزارش‌هایی که موجب نگرانی هستند ادامه می‌دهیم.»
اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی است که وزارت دفاع عراق در بیانیه‌ای با تکذیب اخبار منتشر شده مبنی بر امضای قرارداد سلاح با ایران به ارزش 195 میلیون دلار اعلام کرد: برخی رسانه‌ها از قرارداد سلاح‌ میان ایران و عراق خبر داده بودند که این موضوع باعث سوءاستفاده سیاسی و تبلیغاتی شد.
در ادامه بیانیه گفته شده است: طبق نیاز نیروهای مسلح عراق به تجهیزات نظامی، درخواست‌‌هایی به برخی شرکت‌های بین‌المللی کشورهایی همچون بلژیک، چک، صربستان، چین، اوکراین، لهستان و پاکستان دادیم و این شرکت‌ها قیمتهای پیشنهادی خود را مطرح کردند. صنایع دفاعی ایران نیز پیشنهادهای خود را در این زمینه مطرح کرد اما تمایل به شرکتهای دیگر بیشتر بود و با شرکت‌های ایرانی قراردادی منعقد نشده است.
حسن دانایی‌فر سفیر کشورمان در بغداد نیز روز سه‌شنبه قرارداد نظامی با عراق را تکذیب کرد اما در عین حال اعلام کرده بود در صورتی که عراقی‌ها نیاز نظامی داشته باشند و از تهران تقاضا کنند این امر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.