kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۳۱
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۲

مرگ در انتظار هزاران مسلمان آفریقایی

سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل هشدار داد: شبه نظامیان مسلح هزاران نفر را که اکثر آنها مسلمان هستند، در اردوگاه‌های آفریقای مرکزی محاصره کرده‌اند و خطر مرگ آنها را تهدید می‌کند.
به گزارش رویترز، «آدریان ادواردز» سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در کنفرانس مطبوعاتی در ژنو گفت: گروه‌های شبه نظامی بیش از 15 هزار نفر را در اردوگاه‌های آوارگان در آفریقای مرکزی محاصره کرده و تهدید می‌کنند که اغلب آنها مسلمان هستند.
وی افزود: آوارگان در 18 مکان در شمال غربی و جنوب غربی آفریقای مرکزی با خطر حمله شبه نظامیان روبرو هستند و نیاز به امنیت دارند. تاکنون ده‌ها هزار نفر از مسلمانان به خاطر خشونت شبه نظامیان مسیحی علیه آنها به کشورهای همسایه یا اردوگاه‌های آوارگان پناه برده‌اند. در پی تداوم نسل‌کشی مسلمانان در آفریقای مرکزی،‌اهالی مسلمان ساکن روستاهای شهر بانگی پایتخت این کشور تا شعاع 300 کیلومتری به سمت کشور چاد فرار کرده‌اند اما در طول مسیر نیز هدف حمله شبه نظامیان مسیحی قرار گرفتند.
در این میان، بان‌کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد تقویت نیروهای اتحادیه آفریقا مستقر در آفریقای مرکزی را با اعزام 3 هزار نیروی بیشتر برای پایان دادن به خشونت‌ها پیشنهاد کرده است.
گفتنی است تاکنون 3 هزار مسلمان شهر بانگی به دلیل اقدامات خشونت‌آمیز و قتل عام شبه نظامیان مسیحی «آنتی‌بلاکا» فرار کرده‌اند. در حمله به یک کاروان مسلمانان که تحت حمایت ارتش چاد به سمت مرز در حرکت بود، یک غیرنظامی کشته و هفت نفر دیگر به همراه دو نظامی چاد زخمی شدند. رضوان عثمان مستشار نظامی چاد در بانگی گفت: تخلیه مسلمانان از بانگی با خطر همراه است زیرا شبه نظامیان آنتی-بلاکا کاروان‌ها را هدف قرار می‌دهند.
بنا به این گزارش روستاها و شهرک‌های اطراف بانگی تا شعاع 300 کیلومتری از سکنه خالی شده است به طوری که تاکنون 60 هزار مسلمان به چاد پناه برده‌اند.
ده‌ها هزار نفر از مسلمانان سایر مناطق آفریقای مرکزی نیز به طور گروهی حرکت به سمت چاد، کامرون، مالی، سنگال، نیجر، نیجریه و سودان را آغاز کرده‌اند. فرانسه نیز تصمیم گرفته است بزودی 400 نظامی دیگر خود را به آفریقای مرکزی اعزام کند. هم اکنون هزار و 600 نظامی فرانسوی در کشور آفریقای مرکزی مستقر هستند.