kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۱۴
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۶

قطار ایران- ترکمنستان- قزاقستان 6 ماه آینده به حرکت درمی‌آید

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از بهره‌برداری از راه‌آهن ترانزیتی ایران- ترکمنستان- قزاقستان ظرف 6 ماه آینده خبر داد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، «سیدمسعود نصرآزادانی» در حاشیه نشست و بازدید میدانی کارشناسان راه‌آهن ایران و ترکمنستان از آخرین وضعیت پروژه راه‌آهن ترانزیتی ایران- ترکمنستان- قزاقستان در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: با مذاکرات انجام شده با طرف ترکمنستانی، توافق نهایی برای تکمیل و اتصال راه‌آهن دو کشور و بهره‌برداری از آن در شش ماه‌ آینده انجام شد.
وی افزود: بخش عمده مسیر این راه‌آهن ترانزیتی در خاک ایران به پایان رسیده است و تنها 400 متر دیگر آن باقی مانده است ضمن اینکه یک دهنه پل مشترک نیز در نقطه صفر مرزی باید احداث شود.
نصر آزادانی اضافه کرد: در این نشست و بازدید مشترک برای تسریع در عملیات اجرایی باقی مانده پروژه و بهره‌برداری از آن در شش ماه آینده توافق شد.
وی تصریح کرد: برای احداث یک دهنه پل مشترک بر روی رودخانه مرزی اترک نیز مقرر شد طرح مطالعات و تهیه نقشه اجرایی ظرف 45 روز آینده‌ آماده و پس از تایید دو طرف ظرف چهار ماه آینده عملیات اجرایی آن با مشارکت 50 درصدی هر یک از طرفین اجرایی شود.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با بیان اینکه در تهیه نقشه معماری پل نیز مقرر شد به مسائل فرهنگی دو کشور توجه شود، خاطرنشان کرد: در مدت تعیین شده شش ماهه، طرف ترکمنستانی نیز متعهد شد حدود 35 کیلومتر باقی‌مانده از خط راه‌آهن و ابنیه مورد نیاز در خاک خود را انجام دهد.
نشست مشترک کارشناسان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان با هدف تسریع در بهره‌برداری از پروژه ترانزیتی راه‌آهن ایران- ترکمنستان- قزاقستان دیروز در محل نقطه مرزی اینچه برون در استان گلستان برگزار شد.