kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۰۱
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۸

ابراز نگرانی سازمان ملل از احتمال قتل عام 16 هزار مسلمان در آفریقای مرکزی

16 هزار مسلمان جمهوری آفریقای مرکزی در محاصره شبه نظامیان مسیحی افراطی هستند و هر لحظه احتمال دارد با حمله مهاجمان مسلح قتل‌عام شوند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد درباره شرایط امنیتی 16 هزار شهروند مسلمان جمهوری آفریقای مرکزی که در محاصره شبه نظامیان مسیحی افراطی هستند ابراز نگرانی کرده است.
«آدریان ادواردز» سخنگوی این آژانس گفت: پناه‌جویان که در 18 نقطه شمال غربی و جنوب غربی جمهوری آفریقای مرکزی تجمع کرده‌اند با خطر جدی حمله شبه نظامیان مسیحی مواجه هستند و هر چه سریع‌تر باید امنیت آنها تأمین شود.
این مسلمانان به اردوگاه‌های موقت سازمان ملل یا کلیساها پناه برده‌اند اما این مناطق تحت محاصره شبه نظامیان مسیحی افراطی قرار گرفته‌اند.
شبه نظامیان آنتی‌بالاکا تهدید کرده‌اند اگر مسلمانان این مکان‌ها را ترک نکنند ساختمان کلیساها و اردوگاه‌های موقت را به آتش می‌کشند.
تاکنون ده‌ها هزار نفر از مسلمانان آفریقای مرکزی خانه‌های خود را ترک کرده و به کشورهای همجوار پناه برده‌اند. 60 هزار نفر از این تعداد فقط به کشور چاد در شمال آفریقای مرکزی گریخته‌اند اما کاروان‌های مسلمانان در حال رفتن به چاد و دیگر کشورهای اطراف، مورد حمله شبه نظامیان مسیحی افراطی قرار می‌گیرند. در یکی از این حملات که به کاروانی نزدیک مرز چاد صورت گرفت یک کشته و هفت زخمی بر جای گذاشت. این حملات در حالی صورت می‌گیرد که 1600 نظامی فرانسوی و 5400 نظامی اتحادیه آفریقا برای مهار خشونت‌های آفریقای مرکزی، بیش از دو ماه است در این کشور به سر می‌برند و با حضور آنها اوضاع سیاسی وخیم‌تر شده است. نظامیان فرانسوی به بهانه خلع سلاح تروریست‌ها، فقط مسلمانان را خلع سلاح کرده و شرایط را برای حملات تروریستی شبه نظامیان آنتی‌بالاکا که مسیحی افراطی هستند فراهم آورده‌اند. این افراد به منازل، مساجد،‌مغازه‌ها و دیگر اموال مسلمانان حمله می‌کنند و دست به نسل‌کشی علیه مسلمان‌ها می‌زنند. از حدود 2000 نفری که در خشونت‌های یکسال گذشته در این کشور کشته شده‌اند بیشترشان مسلمان هستند اما نظامیان فرانسوی و آفریقایی در دو ماه اخیر اقدامی برای مهار خشونت مسیحیان تندرو علیه مسلمانان انجام نداده‌اند.
با اینکه حضور نظامیان فرانسوی اوضاع را بدتر کرده اما پارلمان فرانسه، حضور نظامیان این کشور را به مدت چهار ماه دیگر تمدید کرد. این تمدید مأموریت در حالی تصویب شده که برخی نمایندگان پارلمان فرانسه، رئیس جمهور این کشور را به بی‌دقتی در محاسبه تبعات لشکرکشی به آفریقای مرکزی متهم کرده و او را مسئول گرفتاری نظامیان فرانسوی در باتلاق این کشور آفریقایی دانسته‌اند. آلمان نیز بدون اشاره به تعداد نفرات اعزامی اعلام کرد به آفریقای مرکزی نیرو اعزام می‌کند.
در همین حال بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل که بارها از اتحادیه اروپا و دیگر کشورها و سازمان‌ها برای کمک به مسلمانان آفریقای مرکزی تقاضا کرده بود این بار از ترکیه خواست به آفریقای مرکزی کمک و نیرو اعزام کند. ترکیه اعلام کرده است این مسئله را بررسی می‌کند.
شورشیان سلکا که جزو مسلمانان تندرو تحت حمایت القاعده هستند ماه مارس 2013 با برکناری «فرانسوا بوزیزه» رئیس جمهور مسیحی آفریقای مرکزی، قدرت را به دست گرفتند. این مسئله موجب ایجاد خشونت بین آنها و مسیحیان افراطی موسوم به آنتی‌بالاکا شد.
نظامیان فرانسوی از حدود 50 روز قبل با ورود به این کشور شبه نظامیان مسلمان را خلع سلاح کردند اما این اقدام را درباره شبه نظامیان مسیحی انجام ندادند. در نتیجه حملات مسیحیان تندرو علیه مسلمانان غیر نظامی از جمله زنان و کودکان به یک نسل‌کشی تبدیل شد اما فرانسوی‌ها و سازمان‌های بین‌المللی هیچ اقدام عملی برای جلوگیری از این فجایع انجام نداده‌اند.