kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۹۹
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۸

اعتراض‌های ضد دولتی در 5 شهر ترکیه

هزاران مخالف دولت ترکیه در پنج شهر این کشور علیه نخست‌وزیر تظاهرات کردند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، دیروز هزاران نفر از مردم شهرهای اسلامبول، آنکارا، ترابوزان، اسکی شهیر، و ازمیر تظاهرات ضد دولتی برگزار کردند و علیه «رجب طیب اردوغان» شعار دادند. در اسلامبول تظاهرکنندگان قصد داشتند به طرف دفتر حزب حاکم «عدالت و توسعه» حرکت کنند که در میانه راه با ممانعت پلیس مواجه شدند. براساس گزارش‌ها، یک نوار صوتی که گفته می‌شود متعلق به اردوغان است از طریق شبکه‌های اجتماعی (اینترنت) پخش شده است.
در این نوار صوتی، اردوغان به فرزندش می‌گوید، پول‌هایی را که در منزل دارد، فوراً از منزل خارج کند. «بلال» فرزند نخست‌وزیر از جمله متهمان پرونده فساد اقتصادی است. انتشار این صدا از طریق اینترنت، دیروز هزاران نفر را در شهرهای فوق به خیابان‌ها کشاند. اما نهاد نخست‌وزیری ترکیه بلافاصله پس از انتشار این نوار صوتی با صدور بیانیه‌ای آن را ساختگی خواند. در این بیانیه همچنین آمده است که با عوامل این اقدام کثیف شدیداً برخورد قانونی می‌شود و افرادی که در این ماجرا دست دارند باید حساب پس بدهند.
در همین حال، «کمال قلیچدار اوغلو» رهبر اصلی‌ترین حزب مخالف (جمهوریخواه خلق) در ارتباط با پرونده فساد مالی و متهم بودن برخی مقامات آنکارا،‌گفت: با این رسوایی، نصیحت من به نخست‌وزیر این است که یا از کشور فرار کند و یا از سمت خود استعفا دهد.
واحد مرکزی خبر نیز از ترکیه گزارش داد، اردوغان انتشار فایل صوتی را نوعی کودتا توصیف کرد و هشدار داد، این گونه اقدامات بدون مجازات نخواهد ماند.