kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۹۴
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۰
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران خبر داد

کشف ذخایر جدید نفت و گاز در ایران

مدیر اکتشاف شرکت‌ملی نفت ایران درباره آخرین وضعیت کشف جدید نفت و گاز طبیعی در ایران، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون چندین اکتشاف بزرگ نفت و گاز در ایران انجام شده است.
هرمز قلاوند در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه در منطقه زاگرس و مناطق مرکزی ایران شواهدی مبنی بر وجود ذخایر جدید هیدروکربوری وجود دارد، تبیین کرد: قطعا با استفاده از پروژه‌های جدید اقداماتی برای کشف ذخایر هیدروکربوری در این مناطق در دستور کار قرار خواهد گرفت.
وی با اعلام اینکه هم اکنون نتایج اکتشافات نفت و گاز به شرکت ملی نفت ارائه شده تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود به زودی نتایج کامل این اکتشافات جدید نفت و گاز توسط وزیر نفت اعلام شود.
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که برخی از کارشناسان از پایان دوران طلایی اکتشافات نفت و گاز در ایران خبر می‌دهند، اظهار داشت: این موضوع صحت ندارد.
قلاوند با بیان اینکه شرکت ملی نفت ایران از روش‌های جدید اکتشافی برای کشف ذخایر جدید نفت و گاز در ایران استفاده می‌کند، بیان کرد: از سوی دیگر با توجه به شواهد موجود در مناطق مرکزی و حوزه زاگرس پتانسیل‌های قابل قبولی برای کشف ذخایر جدید نفت و گاز وجود دارد.
بنابراین گزارش معاون امور بین الملل وزارت نفت هفته جاری با انتشار گزارشی، اعلام کرد: در حال حاضر ایران با در اختیار داشتن 33/6 تریلیون متر مکعب ذخایر گاز طبیعی که معادل 234 میلیارد بشکه ذخایر نفت خام بوده بزرگترین دارنده ذخایر گاز جهان است.
در کل، مجموع حجم ذخایر نفت و گاز طبیعی ایران معادل 400میلیارد بشکه برآورد می‌شود و ایران را به بزرگترین دارنده مجموع ذخایر گاز جهان تبدیل می‌کند.
بر اساس آخرین گزارش رسمی شرکت ملی نفت ایران، حجم ذخایر گاز طبیعی و متعارف ایران، بیش از 33/7 تریلیون متر مکعب و حجم ذخایر نفت خام متعارف و قابل برداشت کشور حدود 157 میلیارد بشکه اعلام شد. شرکت ملی نفت سالجاری، اعلام کرده بود: ایران از حیث اکتشافات جدید نفت و گاز به ویژه در سال گذشته میلادی به رتبه اول جهان دست یافته و بر اساس گزارش رسمی اوپک، جایگاه نفتی ایران از چهارم به سوم جهان پس از کشورهای ونزوئلا و عربستان ارتقا یافته است.