kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۹۳
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۰

اختصاص 7 هزار میلیارد ریال اعتبار به تولیدکنندگان تجهیزات کشاورزی

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت: از مهرماه سال جاری تاکنون دولت یازدهم 7 هزار و500 میلیارد ریال اعتبار به تولیدکنندگان بخش کشاورزی تخصیص داد.
کامبیز عباسی دیروز در حاشیه نمایشگاه ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی در محل دایمی نمایشگاه بین‌المللی تهران در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این اقدام در جهت تسهیل و حمایت از تامین و تولیدکنندگان تجهیزات کشاورزی صورت گرفته و تاکنون 2 هزار و 600 میلیارد ریال اعتبار جذب شده است.
وی ادامه داد: پرداخت 35 درصد از اعتبار تخصیص داده شده در کمتر از 3 ماه به تولیدکنندگان نشانگر مستعد بودن بخش کشاورزی و وجود سرمایه‌گذاری و از طرف دیگر تقاضای موثر کشاورزان برای خرید ماشین‌آلات کشاورزی است.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که این اتفاق در سایه دولت تدبیر و امید رخ داده اظهار داشت: این مسئله باعث کمک به بخش کشاورزی شد و رونقی را در بازار ساخت، تولید و تامین ایجاد کرد.
عباسی ابراز امیدواری کرد تولیدکنندگان و سازندگان تجهیزات کشاورزی نیز در پاسخ به این حمایت با تولیدات استاندارد و با کیفیت خود و خدمات پس از فروش مناسب بتوانند پاسخ‌گوی این مجموعه باشند.
وی همچنین گفت: برای حمایت از این بخش به سالانه 21 هزار میلیارد ریال نیازمندیم و در حال حاضر اعتبار تخصیص داده شده یک سوم سرمایه‌گذاری‌ها را پوشش می‌دهد.
به گفته رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی بر اساس سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته قرار است اعتبارات افزایش یابد و به صورت دائمی باشد و در سالهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.
عباسی تاکید کرد: خریداران ماشین‌آلات 80 درصد قیمت این تجهیزات را به صورت تسهیلات دریافت می‌کنند که سود آن 15 درصد و دوره بازپرداخت آن 5 تا 7 ساله است.
60 واحد فعال هستند
رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات، ادوات و تجهیزات کشاورزی گفت: به دلیل بحرانی شدن شرایط از 5 هزار واحد تولیدکننده در حال حاضر 250 واحد غیرفعال و 60 واحد فعال هستند.
حسین صالحی نیز در حاشیه این نمایشگاه افزود: انجمن اقدامات خوبی را برای تامین منابع و حمایت از اعضای خود صورت داده است.
وی ادامه داد: عدم هماهنگی میان وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت با جهاد کشاورزی موجب سرگردانی تولیدکنندگان محصولات کشاورزی شده است.
رئیس انجمن تولیدکنندگان کمباین، تراکتور و ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی، اظهار داشت: پروانه بهره برداری توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر می‌شود ولی محصولات تولیدی توسط وزارت جهاد کشاورزی جذب و در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.
صالحی گفت: از دیگر مشکلات موجود کاهش قدرت خرید کشاورزان است که باید قیمت خرید محصولات کشاورزی مورد بازبینی قرار گیرد تا قدرت خرید کشاورزان از تجهیزات کشاورزی افزایش یابد.
وی اضافه کرد: ارائه تسهیلات به کشاورزان و تسهیلات سرمایه در گردش به تولیدکنندگان نیز باید از سوی دولت مورد حمایت قرار گیرد.