kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۹۱
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۹
مدیرعامل راه‌آهن تشریح کرد

جدیدترین جزئیات از خط‌آهن برقی تهران - مشهد

مدیرعامل راه‌آهن از انعقاد قرارداد برقی کردن خط تهران - مشهد تا پایان امسال خبر داد و گفت: ابتدای سال آینده پروژه برقی کردن خط‌ راه‌آهن تهران - مشهد آغاز می‌شود.
محسن پورسید آقایی در نشست خبری دیروز با بیان این که تا پایان امسال قرارداد فاینانس مسیر تهران - مشهد را منعقد کرده و برای تصویب ارسال می‌کنیم، ابراز امیدواری کرد تا پایان دولت بتوانیم بخشی از این پروژه را انجام دهیم و افزایش سرعت در این مسیر نیز اجرایی شود.
وی افزود: سرعت مورد نظر برای این مسیر 200 کیلومتر در ساعت است که در این صورت می‌توان مسیر تهران - مشهد را ظرف شش ساعت طی کرد.
پورسید آقایی گفت: زمینه‌های کافی برای سودآوری طرح به صورت ‌‌‌‌BOT فراهم نبود و وزارت دفاع از این طرح انصراف داد و در حال حاضر راه‌آهن و دولت از طریق فاینانس این طرح را دنبال می‌کنند و اعتبار آن از محل بودجه عمرانی کشور تامین می‌شود.
مدیرعامل راه‌آهن افزود: فاینانس در این شرایط فقط کشور چین است و توافق بین دو دولت ایران و چین صورت می‌گیرد.
وی درباره برآورد هزینه برای این پروژه گفت: اصلاح خطوط برای افزایش سرعت به 200 کیلومتر و دیگر اقدامات مورد نیاز برای برقی کردن مسیر نیاز به هزینه دو میلیارد دلاری دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی راه‌اندازی قطار سریع‌السیر تهران - اصفهان را از دیگر پروژه‌های مهم اولویت‌دار وزارت راه عنوان و  اظهار کرد: مذاکراتی در این زمینه با پیمانکار که خاتم‌الانبیاء بوده و فاینانس آن چینی است درباره نحوه انجام کار و مشخصات آن انجام شده که امیدواریم در نیمه اول سال آینده عملیاتی شود.
وی ادامه داد: مردم باید حداکثر ظرف دو ساعت از ایستگاه تهران به اصفهان سفر کنند و با این احتساب، سرعت در این مسیر باید به 250 کیلومتر یا بیشتر افزایش یابد.
مدیرعامل راه‌آهن ابراز امیدواری کرد سال آینده عملیات فاینانس این پروژه انجام شود و تا پایان دولت بتوانیم آن را افتتاح کنیم.
وی با اشاره به توجه خاص رئیس‌جمهور به توسعه خطوط ریلی بیان کرد: دولت رقم مناسبی را در بودجه برای راه‌آهن تخصیص داد و ردیف جدیدی درست شد.
مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: 15 هزار میلیارد ریال صرف توسعه و بهبود  شبکه موجود راه‌آهن خواهد شد. بودجه قبلی راه‌آهن مربوط به ساخت خط‌آهن جدید می‌شد اما در نگاه جدید، بودجه به شرکت راه‌آهن اختصاص یافت تا گلوگاه‌های موجود در شبکه ریلی حذف، مسیرهای یک خطه دو خطه و سیستم‌‌ها به علائم الکتریکی مجهز شوند.
وی بیان کرد: برای تحول در راه‌آهن برنامه‌ای خاص در نظر گرفته‌ایم که شاید کمی بلندپروازانه باشد.
مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: تا 4 سال آینده و پایان سال 96 میزان حمل بار از 33 میلیون تن رقم موجود به 70 میلیون تن افزایش می‌یابد.
وی بیان کرد: همچنین ظرفیت حمل مسافر از 27 میلیون نفر به 40 میلیون نفر خواهد رسید.
مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: برای تحقق این اهداف اصلاح خطوط موجود و دو خطه شدن مسیر در دستور کار است.
وی بیان کرد: دو خطه شدن خط آهن بافق - یزد - اصفهان در مرحله انتخاب پیمانکار است، تا پیش از این خط‌آهن بندرعباس - بافق دو خطه شده بود.
وی اضافه کرد: همچنین از معدن چادرملو در شمال یزد به سمت اردکان خط‌آهن باید دو خطه شود؛ امیدواریم مسیر دو خطه از اصفهان به قم هم تکمیل شود تا کریدور مذکور برای حمل مواد معدنی با ظرفیت بالا توانایی داشته باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در بخش مسافری برنامه‌ریزی برای دو خطه کردن مسیر تهران - قزوین در دستور کار است.
وی اظهار داشت: همچنین با اجرای خطوط ریلی دو خطه در مسیرهای قزوین - رشت و میانه - تبریز تردد جاده‌ای در این مسیرها کاهش می‌یابد.
مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: برنامه‌ریزی کرده‌ایم ظرف 4 سال فعالیت دولت یک هزار و 160 کیلومتر خط‌آهن دو خطه شود.
وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی کرده‌ایم مسیر تهران - کرج 4 خطه شود گفت: دو خط از این 4 خط خطوط حومه‌ای و دو خط خطوط ریلی مسافری راه‌آهن است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: همچنین از کرج تا قزوین خطوط دو خطه خواهیم داشت.
مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه ظرف 4 سال آینده 11 هزار دستگاه واگن باری به ناوگان ریلی کشور افزوده می‌شود اظهار داشت: در طول این 4 سال باید 750 دستگاه واگن مسافری نیز به ناوگان ریلی کشور افزوده شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 22 هزار دستگاه واگن باری در کشور داریم گفت: 2 هزار و 200 دستگاه واگن مسافری داریم که بخشی از آن باید از ناوگان خارج و نوسازی شود.
مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در بخش مسافری  هر شرکت که واگن جدید بخرد تسهیلات ارزانقیمت دریافت می‌کند و 20 درصد نرخ سود تسهیلات توسط راه‌آهن پرداخت می‌شود.
وی بیان کرد: در بخش باری نیز 10 تا 14 درصد نرخ سود تسهیلات خرید ناوگان باری توسط راه‌آهن پرداخت می‌شود.
پورسید آقایی افزود: اگر ظرفیت داخل پاسخگوی تولید نباشد شرکت‌ها مجاز هستند از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی ناوگان از کشورهای خارجی خریداری کنند.
 واگذاری لکوموتیو‌ها در 3 پکیچ
 به بخش خصوصی
وی بیان کرد: راه‌آهن در گذشته قرارداد تحویل 150 دستگاه لکوموتیو با مپنا در قالب همکاری با شرکت زیمنس داشت که 70 دستگاه از این لکوموتیوها هم‌‌اکنون تحویل شده و تا دو سال آینده 80 دستگاه دیگر تحویل می‌شود.