kayhan.ir

کد خبر: ۶۴۷۳۰
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۹
در اعتراض به اعدام آیت‌الله نمر

مردم در شهرهای مختلف کشور فریاد «مرگ بر آل‌سعود» سر دادند

در پی انتشار خبر به شهادت رسیدن آیت‌الله نمر روحانی برجسته شیعه عربستان توسط آل سعود، دیروز مردم در شهرهای مختلف کشور دست به برگزاری تجمعات اعتراضی زدند و یک صدا این اقدام ددمنشانه و رذالت‌بار آل سعود را محکوم کردند.


بعد از ظهر دیروز مردم تهران در اعتراض به اعدام شیخ نمر رهبر شیعیان عربستان در میدان فلسطین تجمع کردند. معترضین بنرهایی با مضامین «آل سعود خبیث ! انتقام سخت خدا در راه است» و تسلیت هیئات مذهبی تهران مزین به تصاویر شیخ نمر به چشم می‌خورد .
 «برای شهادت آماده‌ایم»، «مرگ بر سعودی مزدور آمریکایی»، «مرگ بر آل سعود خائن»،«مرگ بر آمریکا»،« مرگ بر انگلیس»، «وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد»،«حزب‌الله می‌میرد سازش نمی‌پذیرد» و «فریاد هر آزاده هیهات منا الذله» و «مذاکره رابط نیرنگ استکبار است» از جمله‌ شعارهایی است که تجمع کنندگان فریاد می‌زنند.
به گزارش فارس، پس از  مداحی شعری در وصف شیخ نمر، حجت‌الاسلام احمد پناهیان به سخنرانی پرداخت و سپس تجمع کنندگان پرچم آمریکا و رژیم اسرائیل را به آتش کشیدند.
رئیس جمهور: اقدام عربستان دامن زدن به تروریسم است
همچنین حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در پیامی به مناسبت شهادت شیخ نمر باقر النمر، این اقدام غیراسلامی و غیرانسانی دولت عربستان را محکوم و در راستای سیاستهای فرقه‌گرایانه و دامن زدن به تروریسم و افراط دانست.
در پیام روحانی آمده است؛
«خبر اعدام عالم مجاهد شیخ نمر باقر النّمر موجی از اندوه و تأسف در بین جوامع اسلامی بوجود آورد. اینجانب ضمن محکوم کردن این اقدام غیرانسانی که در تعارض آشکار با حقوق بشر و ارزش‌های اسلامی است، به خانواده شهید شیخ نمر، علمای اعلام و عموم مسلمانان تسلیت عرض می‌کنم.
تردیدی ندارم که دولت عربستان با این اقدام غیراسلامی، وجهه خود را در بین کشورهای جهان به ویژه کشورهای اسلامی بیش از پیش مخدوش نموده است. چنین اقدامی در راستای سیاست‌های فرقه‌گرایانه و دامن زدن به تروریسم و افراط در منطقه و جهان بوده که در سالهای اخیر منجر به بی‌ثبات کردن منطقه و ایجاد جنگ و درگیری گردیده است.»
روحانی در ادامه به شدت از حمله به سفارت عربستان انتقاد کرده و از وزیر کشور خواسته به همکاری قوه قضائیه و وزارت اطلاعات به عوامل ماجرا برخورد شدیدی صورت گیرد.
همچنین علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی درپی اقدام حکومت آل سعود در شهادت شیخ نمر، در پیامی این اقدام خصمانه را محکوم و تاکید کرد؛ بدون شک این رفتار خصمانه رژیم سعودی در اعدام «شیخ نمر» موجب جریحه‌دار شدن عواطف مسلمانان سراسرجهان خواهد شد و حکام سعودی باید بدانند با این اقدام گردابی هولناک برای خویش به وجود آورده‌اند.
آیت‌الله آملی لاریجانی هم با صدور پیامی تاکید کرد؛ «اعدام این مجاهد وارسته از جانب دولت عربستان که با هدف برهم زدن وحدت جهان اسلام صورت پذیرفت، برای امت اسلامی بسیار دردآور و حزن‌انگیز است.  نقش استکبار جهانی در این جنایت، واضح و آشکار است چرا که نظام سلطه همواره مترصد فرصتی بوده تا امت اسلام را از یکپارچگی به تشتت کشانده و به اهداف شوم خود در منطقه دست یابد.»
همچنین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن جنایت رژیم منحوس آل سعود در اعدام رهبر شیعیان عربستان تأکید کرد: روشنفکران و دانشگاهیان جهان اسلام همه ظرفیت و امکانات خود را برای محکومیت و پیگیری حقوقی این جنایت به کار گیرند.
تجمع مقابل سفارت عربستان
در پی اجرای حکم اعدام و به شهادت رساندن شیخ نمر توسط رژیم سفاک آل سعود شنبه شب برخی از معترضين به اعدام آیت‌الله شیح نمر، به سفارت عربستان در تهران حمله كرده و خساراتی به این سفارتخانه وارد کردند. تجمع كنندگان شعار «مرگ بر ال سعود»، «شيخ نمر راهت ادامه دارد»، «سفارت سعودي تعطيل بايد گردد» سر مي دهند که در نهایت با ورود نیروهای امنیتی متفرق شدند.
عباس جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران با اشاره به تعرض عده‌ای به ساختمان سفارت عربستان گفت: تا این لحظه ۴۰ نفر از كساني كه در ورود به ساختمان سفارت مذكور نقش داشتند شناسايی و دستگير شده‌اند. همچنين تحقیقات برای شناسایی دیگر افراد موثر در این حادثه ادامه دارد.
تجمع معترضان دیروز نیز مقابل سفارت ادامه یافت.
شهادت شیخ نمر چهره پلید
آل سعود را نمایان‌تر کرد
در پی شهادت آیت‌الله شیخ باقر النمر به دست حکام سعودی، آیت‌الله یزدی رئیس مجلس خبرگان رهبری با صدور پیامی شهادت این عالم مجاهد شیعه را تسلیت گفت. متن پیام به این شرح است: به شهادت رساندن آیت‌الله شیخ نمر باقر النمر و جمعى از شیعیان مظلوم عربستان، جنایت‏ دیگرى از آل سعود است که تأسف و تأثر مسلمانان، شیعیان و آزاداندیشان جهان را در پى‏داشت. این عالم مجاهد با تحمل شکنجه و آزار و اذیت ‏هاى مزدوران سعودى، صبر و استقامت را به نمایش گذاشته و چهره واقعی حکام سعودى را بیش از پیش نمایان نمود.
مسلمانان شیعه و سنی انتقام خون شیخ نمر را خواهند گرفت
سردار محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان تسلیت و تبریک شهادت شیخ نمر اظهار داشت: جرم شیخ نمر امر به معروف و نهی از منکر بود و گفت چرا باید در یک کشوری با ادعای حکومت اسلامی، یک خانواده از همه چیز برخوردار و مابقی مردم فقیر باشند؛ او به این جرم توسط رژیم سعودی مستحق مرگ شناخته شد.
وی تاکید کرد: مسلمانان شیعه و سنی انتقام خون شیخ نمر را خصوصا از مسببان اصلی آن یعنی انگلستان، آمریکا و اسرائیل خواهند گرفت.
رئیس سازمان بسیج مستضعفین در ادامه افزود: کجاست آن حقوق بشری که برای یک قاتل تروریست و یک فاسق قاچاقچی مواد مخدر بیانیه و قطع نامه می‌دهد و در اینجا یک مظلوم بی‌گناه به خاطر یک حرف به شهادت می‌رسد سکوت مرگ بار اتخاذ می‌کنند؛ مرگ بر حقوق بشرتان.
زمان پاسخ مناسب به جنایت رژیم منحوس آل سعود فرا رسیده است
ارتش جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای، جنایت آل سعود در به شهادت رساندن عالم مؤمن ومظلوم، شیخ نمر باقرالنمر را محکوم کرد.
در این بیانیه جنایت آل سعود در به شهادت رساندن عالم مؤمن و مجاهد، شیخ نمر باقرالنمر به شدت محکوم و تصریح شده است: اکنون زمان آن فرارسیده که دنیا در قبال این جنایت و دیگر جنایات این رژیم منحوس احساس مسئولیت کرده و پاسخی مناسب به آن بدهد.
در بخش دیگری از این بیانیه تأکید شده است: یقیناً، تبعات این اقدام ددمنشانه رژیم آل سعود به سرعت گریبان سیاستمداران آن خاندان را خواهد گرفت.
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن جنایت رژیم آل سعود در به شهادت رساندن آیت‌الله نمر باقر النمر «ره» ایجاد یک جریان بین‌المللی به منظور محاکمه این رژیم در راستای احقاق حق همه مسلمین تحت ستم حکومت وهابی آل سعود را خواستار شده است.
رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس:عربستان بدنبال ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی است
عابد فتاحی رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس افزود: ما نمایندگان اهل سنت مجلس شورای اسلامی این جنایت هولناک، اقدام غیراسلامی، غیراخلاقی و غیردینی را محکوم می‌کنیم و معتقدیم عربستان با این اقدام به اسلام و کشورهای مسلمان سیلی زد.
رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس، حمایت از گروه‌های تکفیری در سوریه، حمله به مردم بی‌دفاع یمن، فرستادن نیروهای ویژه به بحرین و همچنین فاجعه منا را از جمله اقدامات خصمانه سعودی‌ها دانست و تاکید کرد: عربستان در باتلاق سیاسی خاورمیانه کاملا گیر کرده است و تلاش می‌کند شیعه و سنی را به جان هم بیندازد.
کمیسیون فرهنگی مجلس: خون شیخ نمر سرآغاز اضمحلال دولت سعودی را رقم خواهد زد
به گزارش ایرنا،  فراکسیون روحانیون و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای مشترک با تاکید بر اینکه خون شهید آیت‌الله نمر سرآغاز اضمحلال دولت ظالم سعودی را رقم خواهد زد، تصریح کردند: نقش استکبار در این جنایت روشن است.
تجمع طلاب حوزه‌های علمیه زنجان
امروز طلاب و روحانیون قم در اعتراض به اعدام شیخ نمر رهبر شیعیان عربستان با تعطیلی دروس حوزه در مسجد جامع زنجان تجمع می‌کنند.این مراسم ساعت 10 صبح دوشنبه در مسجد جامع زنجان با سخنرانی آیت‌الله خاتمی نماینده ولی فقیه در استان زنجان برگزار خواهد شد.
تجمع مردم کرمان در اعتراض به شهادت آیت‌الله نمر
تجمع مردمی مقابل کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در اعتراض به شهادت آیت‌الله نمر پیش از ظهر دیروز در کرمان برگزار شد.این تجمع در محکومیت جنایات وحشیانه وهابیت با آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد و حاضران جنایت رژیم آل‌سعود را در اعدام و به شهادت رساندن عالم شیعی آیت‌الله نمر محکوم کردند.شرکت‌کنندگان در این تجمع با در دست داشتن پلاکاردهایی، فریاد «مرگ بر آل‌سعود»، «مرگ بر صهیونیست» و «مرگ بر آمریکا» سردادند.
تجمع طلاب مشهد
اساتید و طلاب مشهدی صبح دیروز همزمان با سراسر کشور در اعتراض به اعدام آیت‌الله النمر در دانشگاه علوم اسلامی رضوی تجمع کردند. در پایان این مراسم طلاب و روحانیون حوزه علمیه با صدور بیانیه‌ای خبر اعدام روحانی برجسته شیعی آیت‌الله النمر به دست رژیم آل‌سعود را محکوم کردند.
تجمع طلاب اصفهان
طلاب و روحانیون حوزه‌های علمیه اصفهان نیز دیروز با تجمع در مدرسه علمیه صدر بازار، انزجار و خشم خود را از جنایات آل‌سعود و اقدامات خصمانه وهابیت علیه شیعیان عربستان با سردادن شعار «مرگ بر آل‌سعود» و «مرگ بر آل پلید» اعلام داشتند. طلاب در این تجمع با سردادن شعارهای مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، مرگ بر وهابیت و اعلام حمایت از شیعیان عربستان پیام محکومیت جنایات آل‌سعود را به گوش جهانیان رساندند.
جنازه آیت‌الله النمر را به بستگان شهید تحویل دهید
آیت‌الله سید احمد خاتمی صبح دیروز در تجمع اعتراض‌آمیز طلاب در پی شهادت آیت‌الله نمر باقر النمر که در مسجد اعظم قم برگزار شد با اشاره به اینکه شهادت‌ها در تاریخ تشیع موتور محرک حرکت‌های الهی بوده است، گفت: آل سعود بدانند با این جنایت گور خودشان را کندند و به زوال، نابودی و هلاکت نزدیک شدند.
وی بیان کرد: این اجتماع در مقابل ترور و تکفیر قرار داشته و به پاس تجلیل و تکریم از شیخ شهید و چند شیعه‌ای که در این ماجرا به دست آل سعود به شهادت رسیده‌اند شکل گرفته است.
وی تاکید کرد: دستور حوزه علمیه به آل سعود این است که به سرعت جنازه آیت‌الله النمر را به بستگان شهید تحویل دهند و دست از جنایات وحشیانه بردارند.
علاوه بر این نهادهای همچون جنبش عدالت خواه دانشجویی، دفتر تحکیم وحدت، جبهه پایداری، جامعه اسلامی کارمندان، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، دانشجویان دانشگاه مذاهب اسلامی، سازمان بسیج اساتید، جامعه اسلامی مهندسین، حزب موتلفه اسلامی و شخصیت‌های سیاسی مثل محمد رضا عارف، امین زاده معاون حقوقی رئیس جمهور، محمد دهقان و محمد حسن فرهنگی از اعضاء هیئت رئیسه مجلس و شخصیت‌های مذهبی همچون آیت‌الله احمدی شاهرودی عضو مجلس خبرگان و آیت‌الله حسینی زنجانی از مراجع تقلید رخداد تاسف بار اعدام شیخ نمر توسط آل سعود را محکوم کردند.