kayhan.ir

کد خبر: ۶۴۷۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۶

برف و کولاک برق 65 روستای مهاباد را قطع کرد

بارش برف در اطراف مهاباد از ارتفاع بیش از 2 متر گذشت و باران طوفان 3 روزه شن را در ریگان متوقف ساخت.


به گزارش خبرگزاری‌ها، رئيس اداره راه و شهرسازی مهاباد گفت: کولاک شدید و کم‌سابقه در مسیر مهاباد- سردشت موجب شده تا تردد در این محور تا اطلاع ثانوی ممنوع شود.
خسرو مصطفوی ارتفاع برف در گردنه‌های زمزیران و جواله‌رشان در این محور را بیش از دو متر اعلام کرد و گفت: راهداری مهاباد با تمام توان کار بازگشایی این مسیر را آغاز کرده است.
وی ارتفاع برف در دیگر نقاط جاده مهاباد- سردشت را نیز بیش از یک متر اعلام کرد.
مصطفوی اضافه کرد: با تلاش ماموران راهداری محور مهاباد به بوکان شنبه گذشته بازگشایی شد ولی تردد در آن تا برف‌روبی کامل متوقف است.
وی گفت: انباشت برف به ارتفاع 3 تا 6 متر در این مسیر روند برف‌روبی را کند کرده است.
رئيس اداره راه و شهرسازی مهاباد افزود: رانندگانی که قصد دارند در مسیرهای کوهستانی این شهرستان تردد کنند باید حتما مجهز به زنجیر چرخ و سیستم گرمایشی مناسب باشند. در همین حال مدیر امور برق مهاباد از توابع آذربایجان‌غربی گفت: بر اثر بارش برف و کولاک، جریان برق 65 روستای این شهرستان همچنان قطع است.
رشید فیض‌الله بیگی افزود: پس از بارش برف و کولاک شدید و وزش تندباد در روزهای گذشته، جریان برق 105 روستای این شهرستان در دو بخش خلیفان و مرکزی قطع شده بود.وی گفت: از این روستاها 5 روستا در مسیر جاده برهان و در محور مهاباد به بوکان و 60 روستا در بخش خلیفان و در مسیر جاده مهاباد به سردشت قرار دارند. فیض‌الله بیگی اظهار کرد: قطعی جریان برق در بخش روستایی به علت پارگی سیم و شکستگی تیرهای برق است.
مدیر امور برق مهاباد گفت: برای برقرار کردن جریان برق در این روستاها و ترمیم شبکه توزیع لازم است که این محورها بازگشایی و پس از آن اقدام به رفع معایب و ترمیم این خطوط شود.
از سوی دیگر شورای مدیریت بحران شهر ماکو با اشاره به بارش برف و سرمای شدید و یخبندان معابر عمومی اعلام کرد: ساعت کار نانوایی‌های این شهر افزایش یافته است. بارش برف در چند روز اخیر در شهر ماکو به 70 سانتی‌متر و ارتفاعات آن به بیش از یک متر و نیم رسید. با این حال تمام راه‌های اصلی این شهرستان باز است و تلاش برای بازگشایی راه‌های فرعی ادامه دارد.
براساس این گزارش، مدیر گمرک پیرانشهر که در حال عزیمت به گمرک تمرچین بود خودرواش در 5 کیلومتری مرز تمرچین گرفتار برف و کولاک شد و «نادر انصاری» مجبور شد با پای پیاده به تمرچین برود. در پی بارش 2 متری برف، جاده 15 کیلومتری پیرانشهر- تمرچین مسدود شده بود و همین موضوع امکان جست‌وجوی مدیر گمرک پیرانشهر را دشوار ساخته بود.
سرپرست راهداری آذربایجان‌شرقی هم با اعلام اینکه تمام راه‌های اصلی و فرعی استان باز است، گفت: راه‌های ارتباطی 947 روستای استان همچنان بسته است.
حسین حسن‌زاده اظهار امیدواری کرد با فروکش کردن کولاک روند بازگشایی راه‌های روستایی سرعت گیرد.
آزادراه تبریز- زنجان از عصر جمعه گذشته تا صبح یکشنبه به علت بارش برف و کولاک بسته شده بود.
مدیر راهداری راه و شهرسازی کردستان با بیان اینکه محور سنندج - قروه و سنندج دیواندره بامداد یکشنیه بازگشایی شد، اظهار داشت:‌ راه ارتباطی 700 روستای این استان مسدود است و با فروکش کردن کولاک عملیات برف‌روبی آنها آغاز خواهد شد. محمد راشد مدرس گرجی افزود: ماموران راهداری طی 3 روز موفق شدند بیش از 400 مسافر گرفتار در برف و سرما را نجات داده و در راهدارخانه‌ها و دیگر اماکن اسکان دهند.همچنین آموزش و پرورش استان‌های اردبیل، آذربایجان‌شرقی، غربی، کردستان، کرمانشاه، همدان و مرکزی به ترتیب مدارس 16، 12، 11، 5 ،3، 10 و 3 شهر خود را دیروز تعطیل کردند.
باران طوفان شن را متوقف کرد
به دنبال 3 روز وزش طوفان شن بارش رحمت الهی مانع از ورود شن به خانه‌های شهروندان ریگانی در استان کرمان شد.
بیش از 63 روستای ریگان که در محاصره شن‌های روان قرار داشتند، دیروز با نخستین بارش زمستانی در این شهرستان از هجوم شن‌های روان درامان ماندند.
فرماندار ریگان اظهار کرد: بارش رحمت الهی ریه‌های مردم شهرستان را باز کرد و مردمی که سه روز گرد و غبار را استشمام می‌کردند، باران طراوت خاصی به این منطقه بخشید.امین باقری افزود: باران سبب آبگرفتگی معابر شهر ریگان شد و مشکلاتی در سیستم برق‌رسانی به وجود آورد.
وی با اشاره به شادمانی کشاورزان و عشایر ریگان به واسطه بارندگی گفت: باران در مناطق کوهستانی از شدت بیشتری برخوردار بود که سبب جاری شدن سیلاب در این مناطق شده است.