kayhan.ir

کد خبر: ۶۴۷۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۵
قالیباف عنوان کرد

ورود سالانه 800 هزار تن آلایندگی به هوای پایتخت

شهردار تهران از ورود سالانه 800 هزار تن آلایندگی به هوای پایتخت خبر داد.


به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف با حضور در یک برنامه تلویزیونی ضمن تسلیت شهادت شیخ نمر گفت: قطعا خون پاک این شهید آثار و برکت خود را در جهان اسلام می‌گذارد.
وی در واکنش به برخی اخبار منتشر شده مبنی بر بستری شدنش در بیمارستان به دلیل آلودگی هوا گفت: عصر امروز در محل کارم از انتشار این خبر اطلاع یافته و از این حجم اخبار متضاد در شبکه‌های اجتماعی متعجب شدم.
وی در خصوص چالش‌های شهر تهران گفت: امروزه آلودگی هوا و ترافیک از چالش‌های بزرگ کلانشهرها هستند که برخی مدیران شهری توانسته‌اند بر آلودگی هوا فائق آیند اما کمتر شهری معضل ترافیک را حل کرده است.
شهردار تهران با بیان این‌که اگر قرار باشد یک چالش برای شهر تهران عنوان کنم قطعا موضوع آلودگی هوا را مطرح خواهم کرد، گفت:  اولین نکته‌ای که باید در حل معضل آلودگی هوا مورد توجه قرار گیرد بحث منابع تولیدکننده آلودگی است؛ چرا که تا زمانی که منشأ آلودگی شناخته نشود مشکل به درستی حل نمی‌شود.
وی با بیان این‌که برخی معتقدند آلودگی هوا قابل حل نیست، گفت: می‌توان با انجام اقدامات ایجابی و سلبی به استانداردهای جهانی هوای پاک نزدیک شد.
قالیباف با بیان این‌که دو نگاه برای حل معضل آلودگی هوا وجود دارد، گفت: برخی معتقدند که باید در ابتدا هوا تولید و بعد برای آن چاره‌اندیشی کرد اما ما معتقدیم آلودگی را باید در منبع تولید مانع شد و از همان ابتدا جلوی ایجاد آلودگی را بگیریم.شهردار تهران با بیان اینکه سالانه 800 هزار تن آلایندگی وارد هوای پایتخت می‌شود گفت: 82 درصد منابع آلایندگی هوای تهران وسایل متحرک از جمله موتور، خودرو و... است و 18 درصد منبع آلایندگی مسکونی است.قالیباف با بیان اینکه برخی معتقدند که وسایل گرمایش خانگی منبع عظیم تولید آلایندگی در کلانشهرها هستند، گفت: شهرداری تهران با استفاده از تکنولوژی‌های مدرن توانسته منابع آلایندگی شهر را تشخیص دهد و بر همین اساس باید عنوان کنم که وسایل گرمایشی خانگی کمتر از 4 درصد در تولید آلایندگی نقش دارند و وسایل نقلیه و کارخانه‌ها نقش عمده‌تری در تولید آلودگی دارند.
وی با بیان این‌که وسایل نقلیه منبع اصلی آلودگی هوا هستند، گفت: باید مهار این‌گونه وسایل را در اولویت منع قانونی قرار دهیم.وی با بیان این‌که در شهر تهران 3 میلیون و 500 هزار خودرو وجود دارد، گفت: 300 هزار دستگاه از خودروهای پایتخت کاربراتوری هستند که 50 درصد آلایندگی را ایجاد می‌کنند.
قالیباف با بیان این‌که خودروهایی در تهران تردد می‌کنند که بیش از 35 سال عمر دارند گفت: 300 هزار خودروی کاربراتوری تنها 10 درصد خودروهای پایتخت را شامل می‌شوند اما 50 درصد آلودگی را تولید می‌کنند.
وی در خصوص وضعیت موتورسیکلت‌ها نیز گفت: موتورها در تهران 8 برابر یک خودرو آلایندگی ایجاد می‌کنند.
قالیباف با بیان اینکه روزانه 12 تا 14 میلیون لیتر بنزین، گازوئیل و مازوت در تهران سوخت می‌شود تصریح کرد: برای جلوگیری از آلودگی هوا باید اقدامات سلبی و ایجابی انجام گیرد که اقدامات ایجابی در اولویت اقدام است.
وی با بیان اینکه 300 هزار خودروی از رده خارج شده در سطح تهران تردد می‌کنند، گفت: این در حالی است که بر اساس مصوبه هیئت دولت در سال 90، عمر متوسط خودروهای سواری 20 سال، مینی‌بوس 12 و وانت‌بارها 15 سال است اما جای سوال است که چه کسی باید آنها را اسقاط کند.
وی با بیان اینکه بر اساس اقدامات سلبی نباید اجازه تردد به خودروهای تاکسی‌پیکان کاربراتوری را در سطح شهر بدهیم ادامه داد: جای سوال است که چرا مسئولان امر نسبت به تعویض آنها اقدام نمی‌کنند و حتی اگر می‌خواهند نسبت به نوسازی خودروها اقدام کنند چرا اولویت‌ها را به تاکسی‌ها نمی‌دهند چرا که در حال حاضر مینی‌بوس‌هایی که 35 سال عمر کرده‌اند در سطح شهر تردد کرده و حتی کامیون‌هایی در سطح شهر تردد می‌کنند که برای قبل از انقلاب هستند و متاسفانه دستگاه‌های دولتی اتوبوس‌های از رده خارج شده جاده را تبدیل به سرویس اداره‌شان می‌کنند.
قالیباف با بیان اینکه حل موضوع آلودگی هوا یک موضوع تک‌بخشی نیست اظهار داشت: مهمترین نقش شهرداری‌ها توسعه حمل و نقل است اما طبق قانون بخشی از بودجه حمل و نقل عمومی باید توسط دولت تامین شود.
وی با بیان اینکه بر اساس قانون 82 درصد از بودجه خرید اتوبوس برعهده دولت است، گفت: شهرداری تهران 11 هزار دستگاه اتوبوس لازم دارد اما در حال حاضر اتوبوس‌های موجود در پایتخت به 6000 دستگاه می‌رسد و این در حالی است که در 6 سال گذشته دولت حتی یک دستگاه اتوبوس نیز به شهرداری نداده است.
وی با بیان اینکه در حوزه مترو از قبل از سال 84، تنها 35 ایستگاه راه‌اندازی شده بود اما در طول 10 سال اخیر 96 ایستگاه افتتاح کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ظرفیت‌های زیادی برای ساخت مترو داریم اما مشکل اصلی ما نبود اعتبارات است.قالیباف با بیان اینکه بیش از 95 درصد بودجه ساخت مترو را شهرداری تامین می‌کند، افزود: این درحالیست که بر اساس قانون دولت در ساخت مترو سهم 50 درصدی دارد.شهردار تهران با اشاره به جمعیت‌پذیری شهر تهران گفت: 23 درصد جمعیت کشور در 1/5 درصد سرزمین (تهران) مستقر شده‌اند که این از لحاظ زیست‌محیطی یک بحران بزرگ است.