kayhan.ir

کد خبر: ۶۴۶۵۸
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۵
رئیس پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان:

حقابه تالاب بین‌المللی گاوخونی باید تامین شود

رئیس پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان گفت: حقابه تالاب بین‌المللی گاوخونی باید تحت هر شرایطی تامین شود تا جلوی تبعات زیست محیطی از جمله افزایش ریزگردها گرفته شود.


مهرداد فرهادیان افزود: مهمترین موضوع در شرق اصفهان، تامین حقابه زیست محیطی تالاب گاوخونی است در حالیکه اکنون این موضوع به صورت مقطعی یا فصلی تامین می‌شود.
وی اظهار کرد: در سال‌های اخیر حقابه تالاب گاوخونی بیشتر با جریان یافتن مقطعی آب در رودخانه برای کشاورزان شرق اصفهان تامین شده است که نمی‌تواند پاسخگوی همه نیازهای زیست محیطی این تالاب باشد.
این استاد دانشگاه اصفهان با اشاره به مصوبات وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست کشور برای تامین حقابه تالاب گاوخونی گفت: این حقابه به میزان 160 تا 170 میلیون متر مکعب در سال تعیین شده و جزو الزامات بوده است.
وی با بیان اینکه این حقابه به طور عملی و کامل تامین نشده است افزود: سه راهکار اصلی برای تامین حقابه از جمله کاهش نرخ تبخیر و سد زاینده‌رود، کاهش برداشت از طریق کنترل و افزایش راندمان آبیاری به ویژه در بالادست رودخانه وجود دارد.
رئیس پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه اگر حقابه تالاب گاوخونی تامین نشود، حیات آ‌ن از بین می‌رود گفت: با خشک شدن تالاب و وزش باد از شرق به غرب اصفهان، ریزگردها که محتوی نمک‌ها وخاک‌های رسی هستند وارد هوای کلانشهر اصفهان و سایر شهرها و استان‌های همجوار و منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود.
تیرماه امسال پس از 10 سال آب رودخانه زاینده‌رود به تالاب بین‌المللی گاوخونی رسید اما پس از گذشت مدت کوتاهی جریان آب در رودخانه قطع شد اما آبان امسال با جریان یافتن مجدد آب در رودخانه جهت کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان مقداری آب وارد این تالاب شده است. تالاب گاوخونی یکی از 19 تالاب بین‌المللی ایران است که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.