kayhan.ir

کد خبر: ۶۳۶۷۷
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۱

تجمع طلاب و روحانیون حوزه علمیه قم و بوشهر در محکومیت کشتار شیعیان نیجریه

طلاب، روحانیون، اساتید و فضلای حوزه علمیه قم و بوشهر با برگزاری تجمعی کشتار شیعیان نیجریه را محکوم کردند.


به گزارش خبرگزاری فارس از قم، در پی به خاک و خون کشیده شدن شیعیان در کشور نیجریه، تجمع بزرگ حوزویان با حضور طلاب ایرانی و خارجی، نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید، اساتید و فضلای حوزه علمیه پیش از ظهر دیروز در مدرسه فیضیه برگزار شد.
در این مراسم آیت‌الله علیرضا اعرافی با بیان اینکه انقلاب اسلامی یار و یاور مظلومان در جهان است اظهار کرد: شیخ زکزاکی فرزند انقلاب اسلامی است.
امام جمعه قم، کشور نیجریه را از مهم‌ترین کشورهای قاره آفریقا دانست و گفت: آفریقا دشمنان بسیاری دارد و صهیونیست و وهابیت از مهم‌ترین آنها هستند.
وی بیان کرد: تجمع‌کنندگان در حوزه علمیه قم دولت و ارتش نیجریه و آفریقا را از دام نفوذ استعمار و جریان تکفیر برحذر می‌دارند.
قبل از سخنرانی آیت‌الله اعرافی رئیس اتحادیه طلاب نیجریه در قم به ایراد سخن پرداخت و با ابراز تاسف از کشتار شیعیان در این کشور، اتحاد مسلمانان با مسیحیان و همچنین فرق اسلامی با یکدیگر را مورد تاکید قرار داد و گفت: وهابیت و عربستان اصلی‌ترین دشمن در آفریقا هستند.
این تجمع به همت جامعه‌المصطفی العالمیه و مرکز مدیریت حوزه علمیه قم برگزار شد.
همچنین روحانیون و طلاب مدرسه علمیه امام‌خمینی(ره) بوشهر در اعتراض به جنایات ارتش نیجریه و کشتار شیعیان این کشور تجمع کردند.
در این تجمع که مدیر و معاونان حوزه علمیه و اساتید حضور داشتند، طلاب اقدام ارتش نیجریه در کشتار شیعیان را محکوم کرده و خشم و انزجار خود را از اعمال ددمنشانه ارتش نیجریه و چراغ سبز آمریکا و آل‌سعود در کشتار شیعیان آن کشور اعلام کردند.
در این تجمع همچنین حجت‌الاسلام اسعد نصاری از اساتید حوزه علمیه با محکوم کردن اقدام ارتش نیجریه در کشتار شیعیان این کشور، درباره وقایع و حوادث تلخ اخیر در نیجریه، شخصیت شیخ زکزاکی رهبر شیعیان این کشور  و نیز تاثیرگذاری شیعیان در نیجریه به ایراد سخنرانی پرداخت.
تجمع روحانیون مشهد
همچنین علما فضلا و طلاب حوزه علمیه مشهد هم با تجمع در مدرسه علمیه نواب این شهر به کشتار مسلمانان در زاریای نیجریه اعتراض کردند.
آیت‌الله علم الهدی امام جمعه مشهد در جمع این طلاب گفت: خون صدها بی‌گناهی که در حسینیه بقیه‌الله شهر زاریای نیجریه بر زمین ریخته شد، خون بیداری اسلامی و انقلاب اسلامی  زمینه‌ساز ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است.
وی افزود: امروز با این قتل عام، کشتار بی‌رحمانه و هتک حرمت سنگدلانه بیت‌ روحانی عالیقدر جناب شیخ ابراهیم زکزاکی مسئله شیعه در دنیا دوباره طرح شد.
وی گفت: آمریکا و رژیم صهیونیستی گمان کردند با به شهادت رساندن شیعیان نیجریه می‌‌توانند چنگ و دندانی به اسلام نشان دهند در حالی که با این اقدام اعلامیه ضعف و ناتوانی‌شان را صادر کردند.
وی شهادت در راه تحقق آرمان‌های مکتب اهل بیت(ع) را نقطه آغاز یک حرکت توفنده‌تر دانست.
تجمع و اعتراض
طلاب حوزه‌های علمیه اصفهان و قزوین
طلاب اصفهان در محکومیت کشتار شیعیان نیجریه تجمع اعتراض‌آمیز برگزار کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، تجمع بزرگ طلاب حوزه علمیه اصفهان در اعتراض به کشتار شیعیان نیجریه، پیش از ظهر دیروز با حضور پرشور طلاب و بازاریان در مدرسه علمیه صدر بازار این شهر برگزار شد.
در این مراسم که با حضور بیش از 700 نفر از طلاب و بازاریان اصفهان در سالن اجتماعات مدرسه علمیه صدر بازار و با همکاری جامعه المصطفی عالمیه اصفهان برگزار شد، علما، طلاب و بازاریان اصفهان با امضای طوماری این حادثه تاسف‌بار را محکوم کردند.
همچنین به مناسبت کشتار وحشیانه شیعیان مظلوم کشور نیجریه از سوی ارتش این کشور ظهر دیروز طلاب مدارس حوزه‌های علمیه استان قزوین همزمان با سراسر کشور دروس خود را تعطیل و در تجمع اعتراض‌آمیزی نفرت و انزجار خود را از این اقدام اعلام کردند.
در این مراسم حجت‌الاسلام علی عباسی، مدیر حوزه علمیه استان قزوین ضمن محکوم کردن این جنایت بزرگ و وحشیانه اظهار کرد: استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی و ایادی آن‌ها در منطقه همیشه از ترویج و گسترش تفکر شیعه در وحشت هستند که نمونه آن در کشور نیجریه بود و این جنایت بزرگ را در تاریخ رقم زدند.
وی ادامه داد: عالم مجاهد و فرهیخته و مبارز، شیخ ابراهیم زکزاکی در حسینیه خود تفکر امام خمینی(ره) و شیعه را در آنجا برای آحاد مردم تشریح کردند که این مقبول دولت نیجریه نبود.