kayhan.ir

کد خبر: ۶۲۲۲۰
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۵
اینترنشنال بیزینس‌تایمز:

روز اجرای توافق هسته‌ای ممکن است عقب بیفتد

پایگاه خبری اینترنشنال بیزینس‌تایمز با اشاره به مسئله پی‌ام‌دی گزارش داد ممکن است روز اجرای توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ طبق پیش‌بینی‌ها پیش نرود.


به گزارش فارس، پایگاه خبری اینترنشنال بیزینس تایمز در گزارشی نوشت؛ در حالی که ایران هزاران سانتریفیوژ خود را غیرفعال کرده است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان در حال بررسی فعالیت‌های گذشته هسته‌ای این کشور و اتهامات مربوط به آن است.
این گزارش افزود؛ محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران روز یکشنبه گفت که ایران گام آخر توافق هسته‌ای را اجرا نخواهد کرد مگر اینکه آژانس پرونده موسوم به فعالیت‌های گذشته برنامه هسته‌ای ایران را ببندد.
این اعلامیه احتمالا اجرای توافق و متعاقب آن لغو تحریم‌ها که بسیاری از شرکت‌های خارجی منتظر آن هستند را به عقب خواهد انداخت.
ظریف گفت: ما همیشه گفته‌ایم که مسائل مربوط به گذشته فعالیت‌های هسته‌ای ایران بی‌اساس و بی‌اعتبار است. بستن موضوع پی‌ام‌دی لازمه اجرای برجام است.
بیزینس تایمز نوشت: از زمان حصول توافق در تابستان بسیاری از شرکت‌های خارجی در تدارک ورود به بازار ایران هستند و حتی پیش قراردادهایی نیز با طرف ایرانی تنظیم کرده‌اند. با این حال هنوز این شرکت‌ها اجازه ورود و تجارت با ایران را ندارند تا روز اجرای توافق که مصادف با شروع لغو تحریم‌ها است آغاز شود.
براساس این گزارش، روز اجرای توافق نیز زمانی می‌آید که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کند که ایران همه گام‌های لازم که در توافق هسته‌ای پیش‌بینی شده را برداشته است.
با این حال بیزینس تایم مدعی شد که بعضی از شرکت‌های خارجی از چندی قبل تجارت با ایران را آغاز کرده‌اند که نقض قوانین تحریمی آمریکا و اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.
این گزارش افزود: هنوز مشخص نیست که طرفین توافق چه زمانی روز اجرای توافق هسته‌ای را اعلام می‌کنند. مقامات آمریکایی می‌گویند که این زمان ممکن است در ماه ژانویه باشد اما اگر ایران بخواهد بدون بسته شدن پی‌ام‌‌دی به جلو حرکت کند روز اجرای توافق ممکن است به تاخیر بیافتد.
ده‌ها شرکت آلمانی
حتی در دوره تحریم هم
در ایران فعالیت می‌کردند
روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی از فعالیت ده‌ها شرکت آلمانی در ایران طی سال‌های اخیر خبر داد و نوشت که شرکت‌های آلمانی، عمدتا شرکت‌های تجاری کوچک، حتی در طول تحریم‌ها نیز از ایران خارج نشده‌اند و در لبه درهای ورودی ایران ایستاده‌اند.
این گزارش افزود: به دنبال حصول توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 و احتمال تسهیل تحریم‌ها علیه ایران، این شرکت‌ها جزء اولین شرکت‌هایی خواهند بود از باز شدن بازار ایران سود خواهند برد.
براساس اعلام اتاق تجارت و صنعت ایران و آلمان، از سال گذشته بیش از 75 شرکت آلمانی در ایران فعالیت می‌کنند. این شرکتها که بیشتر آنها شرکت‌های کوچک هستند در حوزه‌های بهداشت و درمان، ساخت و ساز و صنایع تخصصی مرتبط با خودرو که مشمول تحریم‌ها نیستند فعالیت می‌کنند.
به نوشته روزنامه وال استریت، این شرکت‌ها به واسطه اینکه روابط بسیار محدودی با آمریکا دارند توانایی حضور و باقی ماندن در بازار ایران را داشته‌اند. متخصصان می‌گویند که آمریکا نسبت به این شرکت‌ها از اهرم‌های کمی برای مقابله در برابر تحریم‌ها برخوردار است. در مقابل شرکت‌های چندملیتی بزرگ نظیر گروه فنی و مهندسی زیمنس آلمان در لیست آمریکا قرار گرفته و مجبور هستند که با محدویت‌های آمریکا در زمینه تحریم‌ها همراهی کنند.
آخرین زگیل بر چهره
 توافق هسته‌ای ترشیده ایران!
به گزارش جام نیـوز، روزنامه آمریکایی «نیویورک پست» در یادداشتی تحت عنوان «آخرین زگیل بر چهره توافق هسته‌ای ترشیده ایران!»، به اعتراض شدید نسبت به توافق هسته‌ای پرداخته است.
رسانه‌های آمریکایی با وجود محدودیت‌های گسترده‌ای که آمریکا و متحدانش به ناحق بر برنامه هسته‌ای ایران تحمیل کرده‌اند، از توافق هسته‌ای ابراز نارضایتی کرده و به انتقاد از عملکرد دولت آمریکا می‌پردازند. «نیویورک‌پست» نیز در همین راستا با اشاره به گزارش اخیر «نشنال‌ریویو»، که حاکی از غیرالزام‌آور بودن توافق هسته‌ای است، به انتقاد از توافق هسته‌ای پرداخته است.
«نیویورک پست» نوشت: «در ابتدای کار، برای ما روشن شد که توافق هسته‌ای پرزیدنت اوباما با ایران یک معاهده رسمی نیست و اوباما نیازی به تصویب آن توسط کنگره ندارد. اما اکنون وزارت خارجه می‌گوید که این توافق حتی از نظر قانونی هم الزام‌آور نیست.»
«نشنال ریویو» اخیرا طی گزارشی مدعی شده که نسخه‌ای از نامه ارسال شده از سوی وزارت خارجه آمریکا به «مایک پومپئو» نماینده ایالت «کانزاس» آمریکا را در اختیار دارد که دولت آمریکا در آن اعتراف کرده است، ایران را ملزم به امضای برجام نکرده‌ و توافق هسته‌ای با ایران «از نظر قانونی الزام‌آور نیست».
طبق این گزارش، «جولیا فریفیلد» مشاور امور حقوقی وزارت خارجه آمریکا در 19 نوامبر در این نامه نوشته است: «برنامه جامع اقدام مشترک، یک معاهده یا توافق اجرایی و یک سند امضا شده نیست». وی این نامه را در پاسخ به نامه پومپئو برای «جان کری» وزیر خارجه آمریکا، نوشته است. پومپئو برای کری نوشته بود که توافق هسته‌ای با ایران که در اختیار کنگره آمریکا قرار گرفت، امضا نشده است و اطمینان ندارد که دولت آمریکا نسخه نهایی توافق را به کنگره ارائه کرده است. فریفیلد در نامه خود تأکید کرد که کنگره نسخه نهایی توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین به‌علاوه آلمان) را دریافت کرده است و ادامه داد که برجام مجموعه‌ای از «تعهدات سیاسی» و نه یک توافق رسمی است. وی به پومپئو نوشت: «موفقیت برجام به اینکه از نظر قانونی الزام‌آور است یا اینکه امضا شده است، نیست بلکه به اقدامات گسترده راستی‌آزمایی است که قرار است اعمال شود و همچنین درک ایران از این مسئله است که ما ظرفیت تحمیل مجدد تحریم‌ها در صورتی‌ که ایران به تعهداتش عمل نکند را در اختیار داریم».
«نیویورک پست» با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور کشورمان در رابطه با تصویب توافق در مجلس می‌نویسد: «حسن روحانی» نیز پیش از این مخالفت خود را با تصویب توافق در مجلس ایران اعلام کرده بود چرا که در این صورت او ملزم به امضای توافق می‌شد و تعهداتی بر دوش دولتش قرار می‌گرفت. روحانی در این رابطه گفته بود: «اگر برنامه جامع اقدام مشترک به مجلس فرستاده شود، برای دولت الزام ایجاد خواهد کرد. این بدان معنی است که رئیس‌جمهور، که تاکنون آن را امضا نکرده است، باید آن را امضا کند. چرا ما باید یک محدودیت حقوقی غیرضروری بر مردم ایران قرار دهیم».
این رسانه آمریکایی با اشاره به اظهارت «فریفیلد» که موفقیت توافق را به تضمین‌های اجرایی و اقدامات راستی‌آزمایی آن دانسته و نه امضا شدن و یا از نظر قانونی الزام‌آور بودن، می‌نویسد: «کدام اقدامات راستی‌آزمایی؟ همان بازرسی‌های هر زمانی و هر مکانی که در نهایت تغییر کرد؟ و یا بازگشت‌پذیری تحریم‌ها که پس از شروع دوباره تجارت اروپا با ایران، بسیار ضعیف به نظر می‌رسد و روسیه نیز هرگونه حرکت علیه متحدش ایران را وتو خواهد کرد. از سوی دیگر وضع مجدد تحریم‌ها حق پاره کردن توافق را به ایران خواهد داد.»